Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDCAM codec?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur får jag fram vilket format/codec materialet är?
Jag har material filmat med HDCAM och ska jobba med det på Final Cut studio 2. Jag har inte loggat in materialet men har hört att det eventuellt är interlaced vilket vore illa. Vi måste ha det progressivt men innan vi hyr en snor dyr HDCAM bandare och börjar tanka in alla timmarna med material igen så vill jag veta säkert vilket format materialet är. Via Final Cut Pro får jag inget klart besked. Materialet är i 1920 x 1080 med fyrkantiga pixlar. Men det finns inget i eller p någonstans. Bara att man kan välja fältdominans. Bara interlaced material har fält. Betyder detta att materialet är interlaced eller att man bara kan ställa in det som interlaced?

Color är lika tvetydigt. Där får man också bara fram om man vill att det ska vara progressivt eller interlaced. Betyder det att materialet är interlaced och man kan ställa in Color att omvandla det till progressivt? Vilket är ett alternativ om man bara har tillgång till interlaced material. Men hur fan kan man få ett rakt besked? 1080i eller 1080p? Finns det något extra prog man kan köra för att undersöka codecen som materialet är inläst som? Compressor gav inte heller något klart besked.

Spela upp det och titta och du ser om det är progressivt. Hjälper inte det lägg på ett interlacefilter, blir det skillnad? Du måste spela upp materialet på en extern interlaced skärm då FCP visar pogressivt på datorskärm oavsett material.

Det är fortfarande att gissa. Man ska inte behöva gissa. Det finns något enkelt sätt att få fram informationen men vilket? Vill inte stå där vid arri lasern bara för att få veta från operatören "sorry. Materialet är intelaceat. Gör om från början".

För att slippa gissa ska du fråga den som gjort materialet, då blir det rätt.
Eller sätt canvas till 100% och titta på klippet, då visar FCP interlaced och inte progressivt fann jag precis ut.
Eller låt mig ta en titt på materialet så ska jag tala om för dig vad det är.
Det finns inget sätt att med säkerhet veta om det är interlace eller progressivt, jämför med anamorfiskt eller inte, finns en flagga som talar om det men den kan man sätta till fel värde...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 11:15

Om ni inte vet så måste ni gissa eller fråga den som spelat i materialet. Att se om det är interlaced eller inte är 98% av fallen mycket enkelt. Skulle det mot förmodan vara interlaced men ni inte kan se det - ja, då kommer det troligen inte spela någon roll heller.

HDCAM spelas generellt in i 1080i50 men ofta med progressiva 25 bilder per sekund. FCP kommer, om ni ställt in det efter vad bandaren har för output, ta in i det samma inställningar bortsätt från att FCP kommer generellt köra full 1920x1080 raster där HDCAM bara håller 1440x1080 anamorfisk upplösning. I FCP sätter du egentligen bara flaggor för hur den ska jobba med materialet (så länge det som sagt kommit in i rätt format).

Mina tips är att:
1. Ta en skärmdump så vi kan se inställningarna för materialet
2. Skicka en snutt av det så kanske någon här kan tyda formatet

Om du vill kan du PM:a och få tillgång till en FTP så kan jag kolla på materialet i vår studio. Tyvärr kräver denna nivån av arbetet att man håller tungan rätt i mun och håller koll på leden i produktionen, men jag tittar gärna på någon klipp om du vill det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-27 15:14

Om du redan har det digitaliserat så är väl det enklaste sättet att öppna den i quicktime och exportera 1 frame. Den framen kommer tydligt visa om det är en progressiv eller inte! Eller har jag missuppfattat nått?

Morr... Till PC finns det gratisprogram som virtualdub med vilket man kan ta fram ALL information om en videofil. Inget sådant finns till mac tydligen. Morr igen... Jag ska kika på materialet igen på fredag. Då kanske jag kan ta med mig en bit och ta reda på vad det är. Kolla det med virtualdub hemma på PCn kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 22:42

Jag tror nog den typen av analysprogram kan säga fel ganska ofta också. De flesta program jag kör idag oftare än man vill ganska märkliga idéer för sig gällande filer och format.

Problemet du också kan stöta på är att du kanske digitaliserat i ett format men det kanske är filmat i något annat… O:-)

Materialet är filmat i 25p. Det är vad det är digitaliserat som jag behöver veta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-01 09:45
Ursprungligen av Vanguard:

Materialet är filmat i 25p. Det är vad det är digitaliserat som jag behöver veta.

Talar inte QT om det? För mig talar QT om ratio, codec, bitrate, etc...tja, nästan allt utom just i/p.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 16:30

Är det HDCAM 25p har du troligen fått in 1080i50 8- eller 10-bit uncompressed. Inga konstigheter med råfilerna, men om du jobbar med dem i FCP exempelvis bör du se till att stänga av ev. fields (fades, grafik osv kan komma att få detta renderat).

1
Bevaka tråden