Insnöad på ATV som man är insåg jag att det är svårt att se skogen för alla träd.
Jag har tidigare svurit över att ver.2 gör det krångligare att spela sina egna filmer om man har dessa liggande på en server. För att spela en film blir det följande:
1. Filmer
2. Delade filmer
3. Välj källa
4. Läsa av källan (tar en minut i mitt fall)
5. Välj film
För att sedan byta till TV-program, där jag lägger alla serier är det samma visa. Har man ungar som skall se på saker gång på gång funderar man ett slag på att gå tillbaka till DVD-filmer. Om man nu läser instruktionerna till ver 2 blir det genst lättare. :">
Filmerna skall naturligtvis ligga på servern, men tricket är synka...utan att synka!
Man börjar med att döda streamingkopplingen och fortsätter sedan med att synka servern mot ATV istället. Stopp och belägg! Det här innebär väl att iTunes på servern vill kopiera över allt? Nä!
Om man synkar sin iTunes på ATV och sedan klickar bort alla synkval kommer iTunes bara att synka informationen, inte själva mediat.
Det innebär att alla serverns media hamnar under "Mina Filmer/Mina TV-program/Min musik och att innehållet, dvs innehållslistan synkas. Själva mediafilen synkas inte.
Fördelen är också att ATV:n står i ständig kontakt med serverns iTunes. När man kör "Delade Filer" skiter egenligen ATV:n vad som händer efter att man har spelat t.ex en film och man får läsa in biblioteket igen.
Så enkelt var det. Nästa gång skall jag ta mig tid att läsa instruktioner,