Jag testade lite i helgen under en biltur genom Sörmland. Telefonen är en OOB1.1.3 16GB upplåst med ZiPhone2.4 (Mac GUI). Inget överflöd av program installerade. (bara det rekommenderade minimala intaget från installer + Navizon, SwirlyMMS och BossPrefs)
Började i Nykvarn. Navizon: hittar inte mig, Maps: hittar mig på 300-400m när.
Kollade på E20 halvvägs till Södertälje. Maps hittar mig igen med liknande precision.
På E20 vid Scania i Södertälje. Maps är med fortfarande.
Avfarten Moraberg, E4 norr om Södertälje. Maps hittar mig fortfarande.
Gärtuna väg225. Maps hittar mig inte längre. Navzon hittar mig med bra precision.
Någon kilometer längre österut. Navzon är flera kilometer fel åt nordväst. Maps klagar fortfarande.
Väg 226 söder om Tumba. Maps hittar mig igen med samma precision som tidigare.
Ja, så fortsätter det.
Anledningen till min redogörelse är just att precis när Maps inte längre får bra data från mobilnätet så hugger Navzon in och lokaliserar mig grymt bra (men senare riktigt illa). Kan det finnas olika märken på mobilsändare eller operatörsnät som passar Maps och Navizon olika bra eller någon liknande anledning? Jag fick lite den vibben me det är såklart en väldigt vild gissning.
Söder om Stockholm verkar i alla fall Navizon verkligen gilla E4. Den verkar sätta nålen på närmsta bit europaväg, även när det är flera kilometer bort.
Kan nämna att Maps brukar fungera rätt bra för mig inne i Stockholm de fåtal gånger jag vandrat uttråkad genom stan.