Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

maps, locate me, navizon (1.1.3) fungerar inte?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej har sökt en del på detta både här och annorstädes. Men jag förstår fortfarande inte varför det inte fungerar och om man ev kan göra något åt det. Så om någon barmhärtig som vet mer kan åtminstone peka i nån riktning mot mer information så r jag tacksam.

Har alltså en 1.1.3 otb (16 gb).
Upplåst med ziphone 2.4
installerat locate me och navizon (i navizon har jag valt "appear visible").

I maps får jag alltid "din position kunde inte hittas"
I navizon "no known cells or wifi nodes in range"
I locate me "DB read failed"

Har också lagt till ett antal wifi-nät i skyhook.
Endast testat i Uppsala än så länge..

Som sagt, några idéer om vad det är som inte fungerar?

Skyhooks täckningsområde är förmodligen inte så bra där du sitter. Och i Sverige fungerar inte trianguleringen mot mobilmasterna, eftersom det saknas en publik databas över dess positioner - tror jag.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 18:52

Avinstallera Navizone och kör bara "locate me" en gång sen kan du köra med Maps och hitta dig själv. Glöm inte att aktivera EDGE.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 22:03

Locateme programmet måste köras efter varje omstart om man har BL4.6. Navizon gör i princip samma sak så fungerar det inte med navizon fungerar det inte heller med locateme.

//Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-25 10:25

Hej
Jag bor i Uppsala och det fungerar inte. Har samma problem som du har att Navizon, Locate me och Maps inte fungerar. Om du åker två mil åt valfritt vädersträck fungerar det. Om du vill att WIFI positioneringen ska fungera måste WIFI vara igång och det kan ta några veckor för skyhook att lägga till AP.

Peter

Tack för alla svar. Tricket att köra locate me först funkar ju inte men det kan ju alltså ha att göra med Uppsala. Å andra sidan vet jag ju oftast var jag är när jag är i Uppsala

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 18:34

Läste någonstans att om man körde båda två så skulle man tydligen få en mer korrekt bild var man är. Testa med EDGE eller med WiFi se om någon av dem fungerar i Upplsala.

Man måste så klart ha antingen edge eller wifi för att det ska fungera

Jag testade lite i helgen under en biltur genom Sörmland. Telefonen är en OOB1.1.3 16GB upplåst med ZiPhone2.4 (Mac GUI). Inget överflöd av program installerade. (bara det rekommenderade minimala intaget från installer + Navizon, SwirlyMMS och BossPrefs)

Började i Nykvarn. Navizon: hittar inte mig, Maps: hittar mig på 300-400m när.
Kollade på E20 halvvägs till Södertälje. Maps hittar mig igen med liknande precision.
På E20 vid Scania i Södertälje. Maps är med fortfarande.
Avfarten Moraberg, E4 norr om Södertälje. Maps hittar mig fortfarande.
Gärtuna väg225. Maps hittar mig inte längre. Navzon hittar mig med bra precision.
Någon kilometer längre österut. Navzon är flera kilometer fel åt nordväst. Maps klagar fortfarande.
Väg 226 söder om Tumba. Maps hittar mig igen med samma precision som tidigare.

Ja, så fortsätter det.

Anledningen till min redogörelse är just att precis när Maps inte längre får bra data från mobilnätet så hugger Navzon in och lokaliserar mig grymt bra (men senare riktigt illa). Kan det finnas olika märken på mobilsändare eller operatörsnät som passar Maps och Navizon olika bra eller någon liknande anledning? Jag fick lite den vibben me det är såklart en väldigt vild gissning.

Söder om Stockholm verkar i alla fall Navizon verkligen gilla E4. Den verkar sätta nålen på närmsta bit europaväg, även när det är flera kilometer bort.

Kan nämna att Maps brukar fungera rätt bra för mig inne i Stockholm de fåtal gånger jag vandrat uttråkad genom stan.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-26 20:11

Alla tre har fungerat för mig, men de senaste veckorna fungerar ingenting. Det fungerade strax efter att jag körde in 1.1.3 och BL 3.9, men bara nån gång.

Egentligen är det inte särskilt viktigt, då jag inte har någong större nytta av att veta var jag befinner mig när precisionen är så dålig. Har placerats ca en kilometer hemifrån med tre celler räknade. 9/10 gånger har jag bättre koll själv, beroende på staden jag befinner mig i.

Kan nu tillägga att mina wifi-punkter som jag anmält på skyhook har slagit igenom, så maps funkar nu på åtminstone några ställen i Uppsala. BLir ju schysst precision med wifi-lokaliseringen. Navizon och locateme har dock aldrig fungerat.

Men det här med att mobil-trianguleringen inte fungerar i Sverige, det stämmer alltså inte?

Önskar att skyhook kunde bidra med en programvara som automatiskt lägger in alla nät som hittas i deras databas (en programvara som de säkerligen har eftersom de ju själva kör runt och loggar). Kunde man bara ta med datorn i bilen ett par varv (ja man måste ju iofs koppla in en gps också då men...)

1
Bevaka tråden