Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphoto och extern redigerare med RAW-bilder

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-02-26 12:36

Jag tar mig friheten att posta en tråd här som jag tidigare postat på MacWorlds forum. Jag misstänker att klientelet delvis är detsamma, så chansen finns ju att någon känner igen den.

Anyways, here goes...

Jag har testat att importera raw-bilder i Iphoto, då verkar programmet ta bilden och köra en konvertering till jpeg och spara den i sitt bibliotek. Såvitt jag förstår håller Iphoto då dels reda på orginal-filen och även sin skapade jpeg.

Väljer jag sedan att öppna bilden i en extern redigerare så öppnas raw-varianten, precis som jag vill. Men hur tusan gör jag för att skriva över Iphotos jpeg-kopia av bilden? Jag har testat att exportera bilden och valt att spara över den jpeg som ligger i Iphotos bibliotek, men det hjälper inte. Bilden ändras i miniatyrläget i Iphoto, men när dubbelklickar på bilden för att förstora den så återgår den till ursprunget. Varför?

Hur ska man göra för att få till ett bra arbetsflöde med Iphoto? Jag kan väl tillägga att jag använder Gimp med uraw-pluginen som extern redigerare.

Enklast är väl kanske att köra Aperture, men det kostar ju tyvärr 1 900 kr och Iphoto har jag ju fått med datorn gratis.

Jag kan väl tillägga att det handlar om Iphoto 08.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 13:51

Nu har jag aldrig använt Raw med iPhoto så detta kanske inte funkar, men...

Då jag använder extern redigerare med iPhoto så väljer jag alltid "Spara" och aldrig "Spara som..." i det externa programmet. iPhoto gör ju först en kopia av bilden som den ger till det externa programmet, och det är i denna kopia som ändringarna skall ske.

Försök inte filhantera själv med iPhoto

1
Bevaka tråden