Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställa RAM från USA?

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-02-09 13:13

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår barefeats test!?

Menar de att det är snabbare att använda 1GB x 8platser än 2GB x 4platser?

(i grafiken så jämför de ju bara 2GBx4 med 2GBx8??)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-09 13:16

Mängden minne har nog ingen betydelse i det testet där de jämför 4x2GB med 8x2GB, utan det som mäts är överföringshastigheten. Och vill man att det ska gå snabbt är det alltså bättre att ha samtliga minnesplatser fyllda med likadana minnen, än att ha hälften tomma.

  • Medlem
  • 2008-02-09 13:34

OK. Det är alltså 17% snabbare att köra 8x1GB än 4x2GB.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-09 13:50

Verkar så. Skaplig skillnad...

Hmmm... men man vill kanske fortsätta uppgradera i framtiden??? Till 32 Gb menar jag??? Eller är det dumt?

PS hur många platser för RAM minne har mac pro?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-10 19:21

Om du behöver 32GB RAM i din dator så köper du väl det från början?

Det är väl en kostnadsfråga? Man bygger sitt RAM-minne i etapper om man inte har råd med 32Gb från början. Själv börjar jag med 2st 4GB-minnen och planerar att bygga på när jag får råd.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-10 22:56

Nu blir det ju inte helt on topic här...

Jag vet inte, men jag fick för mig att de som behöver 16GB minne eller mer är såna som jobbar professionellt (och därmed har råd att köpa vad de behöver) eller så är det extremnördar som gör vad som helst för att ha det senaste och det snabbaste...
Är man "som konsument" villig att spendera stora pengar på en "gammal" dator?
(beror ju också på hur länge man väntar för att spara ihop till lika mycket pengar som datorn kostar, men om man inte tillhör de ovan nämnda kategorierna så kan det ju ta ett tag, och då kanske man tjänar mer på att köpa en ny burk?)

Ganska klent resonemang, men det var bara en tanke som slog mig.

Jag är ju då en extremnörd som vill ha de nyaste o snabbaste men ja har dessvärre inte råd till det - hehe!

Nae, bra resonemang - ja kanske borde satsa på att köpa 8st 1gb minne? då har jag ju 8 gb i RAM - de borde väl räcka rätt långt???

Hur är det med dom olika minnena? Har hittat en sida på nätet som säljer två likadana minnen men från olika tillverkare - prisskillnaden är enorm, läs själva:

http://www.macdata.se/?view=details&prodnr=KTA-MP800K2%2F4G

Kanske är de lika bra o beställa från USA ändå???

  • Medlem
  • 2008-02-11 10:15

För de allra flesta som tänkt jobba med grafisk design, bildhantering, mm räcker ju 8GB ram alldeles utmärkt. Photoshop använder väl max 3GB ram tror jag. Och med 8GB kan man ju köra väldigt många program till samtidigt.

Ett undantag är om man kör After Effects väldigt mycket och har tänkt använda "Multiprocessing" funktionen. Den suger tydligen sjukt mycket ram eftersom den skapar virtuella partitioner av AE på upp till 3GB st. DVS vill man använda alla 8 kärnor samtidigt när man renderar kan man dela ut 3x8 dvs 24GBram. Men man kan också begränsa varje del till ex 1,5GB vilket troligtvis räcker väldigt långt även för HD material (det är tydligen beroende på hur högupplöst material man arbetar med.) Dvs 1,5x8=12GB ram är alltså inte för mycket utan snarare lagom.Men sitter man inte dagligen med After Effects så tror jag 8GB är helt tillräckligt. Observera att t.ex. 3D program använder alla kärnor utan att behöva speciellt med ram minne, det är bara After Effects som gör på detta vis, kanske är det resultat av dålig programmering från Adobe? Här är en länk för de som är intresserade.
http://www.barefeats.com/octopro3.html

Har precis beställt 16GB från macsales.com till min nya 2.8 Mac Pro, hoppas de kommer snabbt!

Senast redigerat 2008-02-11 21:02

Gött oee grattis! Dem verkar ha ganska snabb leveranstid därfriån... hoppas du inte får betala en massa i frakt, tull och moms bara!

16gb är ganska billigt där såg jag...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-11 14:48

Jag beställde mina 6x1GB i fredags natt, de skickades samma dag och är nu på Arlanda. Hyfsat...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-11 14:58

Haha, jag tar tillbaka det. Minnena har kommit. Helt sjukt!
Beställde den lördag 9 feb kl 00:15 (alltså natten till lördag) , leverans måndag eftermiddag den 11 feb kl 15:00.
Det är snabbare än vad inWarehouse levererade mitt USB-minne (2 arbetsdagar).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-11 15:10

That's what I'm talking about!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-11 16:58

Fick mina 4x2 gb idag, skickades med USPS i fredags.
10 gb so far... Allt flyter på som en dröm.

3800:- ink moms, tull och frakt. Pretty sweet!

Ursprungligen av d-boy:

Fick mina 4x2 gb idag, skickades med USPS i fredags.
10 gb so far... Allt flyter på som en dröm.

Fick också mina 4x2 gb idag.
Ska man sätta in dom i nån speciell ordning?
Har för mig att jag läste det nånstans. Hmm...

Ursprungligen av tublenco:

Fick också mina 4x2 gb idag.
Ska man sätta in dom i nån speciell ordning?
Har för mig att jag läste det nånstans. Hmm...

Japp.
http://manuals.info.apple.com/en/MacPro_MemoryDIMM_DIY.pdf

Tack för länken.
Så har man 10GB i burken

Ursprungligen av tublenco:

Tack för länken.
Så har man 10GB i burken

Stor skillnad eller?

Billigt!

  • Medlem
  • 2008-02-23 18:24

Beställde 16GB (8x2GB) paketet från macsales.com, kostade
5742kr inkl frakt (Fedex) + 1510kr i moms o tull = totalt 7252kr
beställde en måndag, hade dem på torsdagen samma vecka.
(använd inte å,ä,ö i adressen när ni beställer bara, det blir problem)

Beställde innan macoteket sänkte priserna...

Men det är fortfarande billigare än att köpa från Macoteket, de tar 8 x 1244kr=9952kr för 16GB

Men för dryga 7000kr får man ju 6 x 2GB på macoteket och kan spara de två 1GB vilket ger 14GB vilket är mer än nog för det mesta...

...Eller beställa 6 x 2GB från macsales för 4000kr+tull o moms

Men som jag skrev tidigare tror jag de flesta klarar sig på 4-6GB RAM. Undantaget är om man ska använda After Effects väldigt mycket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-27 00:08

Är det någon/några här som har beställt från macsales ? hur snabbt gick det och fick ni betala tull eller moms och isf hur mkt mer blev det utöver vad ni tänkt er ?
funderar på att beställa där från, men frågan är om det lönar sig jämfört med crucial tro ?.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-23 22:29

Hej!

Skulle behöva råd. Jag hade glömt av den här tråden. Har beställt 2x2 och 2x1 Gb minne till min Mac Pro, men så läste jag igen att det skulle vara effektivare att ha 6x1 Gb så att man täcker alla platser med samma minnen. Pust, ska jag skicka tillbaka och beställa på nytt?

Tacksam för ett råd.

Mvh
Anders

Bevaka tråden