Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändring av behörighet av fil eller mapp på servervolym

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Egentligen har vi väl vi alla som jobbar i nätverk brottats med låsta och/eller behörighetskyddade filer sedan Mac OS X dök upp, men har det inte blivit ännu värre sedan Leopard dök upp...? Jag trodde de problem som fanns skulle rättas till i 10.5.2, men icke.

Jag skulle vilja ställa några generella fråga innan vi går på djupet om man har flera användare som arbetar mot en eller flera servervolymer:

1. Ska en användare ha möjlighet att radera en annan användares fil?

2. Ska en användare som öppnar en annan användares fil ha möjlighet att spara den när man gjort ändringar i den från programmet man öppnat den med?

3. Ska det överhuvudtaget vara möjligt att kopiera över en fil med en nyare version av samma fil, om det inte funkar att spara filen enl. fråga 2 ovan?

4. Ska en användare kunna ändra behörighet för en annan användares fil eller mapp?

Väcker tråden; ingen som vet?

Generellt svar på dina frågor: Vad en användare får och inte får göra på en utdelad volym styrs av dom rättigheter man sätter med hjälp av ACL och POSIX i OS X Server. Det går att styra rättigheter för en användare/grupp till att få göra i princip allt eller inget med en fil/mapp.

Ursprungligen av Mattias A:

Generellt svar på dina frågor: Vad en användare får och inte får göra på en utdelad volym styrs av dom rättigheter man sätter med hjälp av ACL och POSIX i OS X Server. Det går att styra rättigheter för en användare/grupp till att få göra i princip allt eller inget med en fil/mapp.

Gäller bara OS X Server antar jag. (Även om jag inte vet vare sig vad ACL eller POSIX är...?)

Vi har mestadels PC-servrar på jobbet, vad blir status då om man återgår till mina funderingar ovan...?

Mer om ACL och POSIX:
http://www.afp548.com/filemgmt/index.php?id=40

Vad gäller Windows-servrar så har jag ingen kunskap i hur man ställer rättigheter. Det kanske är något för den som administrerar dessa på ditt jobba att svara på? Om man vill ha en bra Mac-tjänst på en Windows-server för fil- och skrivardelning så fungerar Extreme Z-IP bra: http://www.grouplogic.com/products/extreme/overview.cfm

1
Bevaka tråden