Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gmail IMAP för iPhone

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-03 18:58

Jag kollade på en film om hur man ställer in Gmail med IMAP på telefonen.

(Vad jag nu ska ha ytterligare ett mailkonto till - men mitt namn råkade vara ledigt så -lika bra att ta det då )

http://www.youtube.com/watch?v=uQ22euWXYog

Men vad är egentligen skillnaden mellan att använda IMAP och POP på iPhonen.
Rent praktiskt, vad ska man välja, och varför?

Jo, jag kanske ska tillägga att jag inte hade valet IMAP på Gmails inställningar, så jag valde POP där, men följde sen övriga instruktioner på videon, fyllde alltså in IMAP mm på iPhones inställningar.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2007-12-04 01:10

Du måste aktivera IMAP på Gmails hemsida för att IMAP ska fungera. Det borde finnas på alla konton nu, säkert att du har har bytt språk till US på Gmail?

Fördelen är att mailet du läser på din iPhone markeras som läst i Mail.app och på Gmail.com. Alla brev du skickar, tar emot, osv, syncas över alla klienter vilket är väldigt smidigt om man använder flera mailklienter.

Har själv Gmail IMAP på min iPhone. Fungerar fina fisken.

Funkar inte

Är det bara jag som har problem med detta?

När jag ska spara så står det "Verifying IMAP account information" längst upp sen så kommer det upp en ruta där det står: "Cannot connect using SSL, Do you wanna to try setting up the account without SSL?" även om jag svarar "yes" där så funkar det inte ändå.

help?

EDIT: Det måste vara något med det trådlösa nätverket jag sitter på ( är i skolan ) för POP funkar inte heller.

Senast redigerat 2008-02-27 14:04
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-27 14:19
Ursprungligen av Arcticwolf:

Är det bara jag som har problem med detta?

När jag ska spara så står det "Verifying IMAP account information" längst upp sen så kommer det upp en ruta där det står: "Cannot connect using SSL, Do you wanna to try setting up the account without SSL?" även om jag svarar "yes" där så funkar det inte ändå.

help?

EDIT: Det måste vara något med det trådlösa nätverket jag sitter på ( är i skolan ) för POP funkar inte heller.

De kanske har spärrat alla portar utom 80 (du kan surfa?).

Ursprungligen av kenjon:

De kanske har spärrat alla portar utom 80 (du kan surfa?).

okej, jo surfa kan jag iaf:D

Ursprungligen av Fangorn:

Uppdatera till 1.1.3 firmware så kör iPhonen IMAP default till google.

Jasså, jag har 1.1.3 men det funkade inte med att trycka på gmail knappen heller..

Ursprungligen av Arcticwolf:

Jasså, jag har 1.1.3 men det funkade inte med att trycka på gmail knappen heller..

Här fungerar det finfint.

Uppdatera till 1.1.3 firmware så kör iPhonen IMAP default till google.

Ursprungligen av Fangorn:

Uppdatera till 1.1.3 firmware så kör iPhonen IMAP default till google.

Detta funkade inte för mig heller trots att jag läst att det skulle göra det. Jag körde inställningarna manuellt och det funkar bra även om det blev några fler fält att fylla i.

Gmail är ju även lite speciellt i hur den "översätter" Gmail-specifika saker till IMAP. Om jag minns rätt nu så blir Tags till mappar, mail med stjärnor hamnar i mappar och lite sånt skumt.

Ursprungligen av Eva:

Men vad är egentligen skillnaden mellan att använda IMAP och POP på iPhonen.
Rent praktiskt, vad ska man välja, och varför?

POP är äldre och enklare rent tekniskt. Mailprogrammet kollar på servern och kan tanka ner mail, välja att lämna kvar dem eller radera dem från servern samtidigt. Det är väl i stort sett vad den gör. Det är enklare kanske att titta på vad IMAP gör som är bättre.

IMAP är en synchronisering och mer direkt kontakt till ditt mailkonto. Skapar du en mapp som heter "99.se-mail" så syns den på Macen, iPHone, webmail och vad annat du loggar in ifrån. Samma sak för mail du skickar, läser, kastar i papperskorgen, "drafts" du inte ens skickat ännu... allt finns i alla klienter synkroniserat. Det är den stora fördelen. Nackdelen för iPhone kan ju då vara att IMAP kanske drar lite mer data över Edge om du betalar per MB eftersom den syncar allt som händer i kontot. Men jag tror inte det är så mycket extra data om ens något.

Du kan såklart ha offline-versioner av dina mail även med IMAP.

Jag är klart i IMAPs ringhörna och mina åsikter är lite grovhuggna och alla detaljer stämmer kanske inte för alla olika implementationer av IMAP och POP. Jag har aldrig begripit hur man kan stå ut med POP. Om jag koillar mail på dator1 vill jag ju inte att mailet ska vara borta när jag kollar senare på dator2. Lika lite vill jag att samma mail ska se oläst ut båda gångerna.

1
Bevaka tråden