Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jämförande brus-test

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 15:30

Hej!
Jag har roat mig med att göra en liten analys av ljudkvalité och brusförhållanden mellan olika ipodar och iphone. Detta kom jag fram till:

Brus:
Jag jämförde iphone med ipod touch, ipod video 5gen och nano3 gen. I pausläge lyssnade jag på olika ljudnivåer. Lite förvånad blev jag av att min iphone var allra tystast av alla. Ett mycket svagt bakgrundsbrus hördes i min kosspluggar (måste lyssna med inearpluggar annars svårt att avgöra) men ingen förändring vid höga volymer. Alla de andra ipodarna hade märkbart högre brus vid högre volympådrag. Den klart sämsta var touchen - den har faktiskt en oacceptabel hög brusnivå. Nanon och ipod video låg på samma låga nivå som iphone men blev värre vid högre volym.
Ljud:
Vad gäller ljudkvalité har jag svårt att höra någon skillnad alls. Ipod video har väl sagts låta bättre än iphone men jag tyckte snarare att det var mer tyngd i iphonen - men det är osäkert.
Ja, ja det var några reflektioner över brusnivån i våra kära ljudapparater.

mvh
Dan Hedman

• Medlem
  • 2008-02-27 21:03

Det beror ju på vad den låga brusnivån beror på om det ger bättre eller sämre ljud. Om det finns brusreduceringskretsar kan det skala bort ljud. Om det beror på bättre kontakter ger det ju en bättre "signal to noise". Att touch och iPhone är olika, och till telefonens föredel, är ju konstigt. Det tyder ju i så fall på att det inte är exakt samma innehåll. Eller att du testat en något defekt iPod. Mer elektronik borde ju annars ge mer störningar.

En sak är i alla fall säker; iPhone lämpar sig inte att koppla in till högtalare om telefonen ligger nära.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-27 21:06

Och jag som tycker iPhone brusar onödigt mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 07:58

Ja, jag blev lika förvånad. Är det så att det är olika brusnivå på enheter även inom samma produktgrupp och jag har lyckats få tag i en iphone som är ovanligt tyst - för det är den även om jag jämför med ipod video. Touchen tror jag har en högre brusnivå än vad den "ska" - men jag vet inte. Man skulle vilja testa ett gäng telefoner och ipodar.
Jag funderade på att uppgradera till 16gb men man vet ju inte vad man får - bara vad man har...

Dan

1
Bevaka tråden