- vamk
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-02-29 01:35
För några dagar sedan beställde jag den nya Macbook PRO, priset landade på drygt 20000 kronor inkluderat frakt och studentrabatt. Givetvis är jag mycket glad över detta köp, trots att det nästan dröjer två veckor innan den anländer till mitt lilla hus. Men jag har ändå en konstig känsla... det känns konstigt att jag köper en nu om det ändå släpps en ny (är det bekräftat?) Macbook PRO i juni månad, med helt ny design, ny prolle osv. Det känns som om de släppte denna bara för att bli av med allt inför den stora grejen, det är då det händer. Är det inte lite för tidigt för en uppdatering av Macbook PRO igen, bara tre månader efter den uppdaterades, i juni månad? Brukar Apple släppa uppdatering såfort nya processorer eller dylikt lanseras på marknaden, eller brukar det dröja några veckor innan?
Men jaja. Sådan jäkla stor skillnad mellan dessa två maskiner kan det ändå inte vara, eller kan det? Jag är iaf MYCKET glad för det jag får. Det är nästan för mycket, egentligen. Men jag kör på detta. Hellre för mycket än för lite. Innan jag kör igång på allvar behöver jag dock ha svar på ett antal frågor som snurrar omkring i mitt huvud just nu.
Den första undringen gäller koppling till en extern skärm som jag kommer inhandla snart. VGA hit, och DVI dit. Dessa benämningar är svårt för mig, jag uppfattar egentligen nada vad de egentligen betyder. Hjälp! Om jag köper en ny skärm i samband med detta köp, behöver jag då köpa till en sladd eller kan jag köra med det som hänger med i kartongen? Hur brukar standarden med medföljande sladdar från nya skärmar vara? Det bör gå, men man vet aldrig. Hemsk tanke. Fråga två gäller huruvida bra det är att köra med nedstängt lock på Macbook PRO då jag arbetar med den externa skärmen istället. Hur stor är risken för överhettning osv i Macbook PRO? Det finns väl ett antal fläktar som blåser luft upp, och om locktet i sin tur bildas det väl en vulkan mellan skärmen och tangentbordet? Eller? Hur gör ni som kör med en extern skärm?
Fråga tre gäller skötsel av datorns hjärta, jag talar om den angenämna hårddisken som brummar så fint. Bruum. Tidigare har jag läst att man skall göra någon procedur med skivverktyg var tredje månad (typ), trycka på en knapp som kollar att inget är fel på hårddisk eller så. Vad kallas denna procedur, och hur gör jag det? Finns det några andra bra tips på saker man kan göra med datorns inställningar så den mår så bra som det bara går? Undertecknad vill att det skall vara den mest vänligaste datorn på denna jord. Mitt lilla gosedjur.
Och fråga fyra, som är den sista frågan, gäller "köpa-till-saker". Finns det några skydd som passar 15#-modellen bra? Något som är snyggt, fräscht och inte kostar så fruktansvärt mycket pengar? Och sedan har jag även sett att det finns olika ställ till datorn - underlättar detta något med fläktarna osv eftersom underdelen inte står mot något bord eller annat som annars kanske stoppar luften att komma ut? Det är egentligen bara två "stångar", eller vad man skall kalla det, som håller upp laptopen på ett smidigt sätt.
Tacksam för svar på dessa frågor. Önskar också alla en trevlig fortsättning på denna sista dag i denna månad.