- cubeuser_vol2
- Medlem ●
- 2008-03-02 13:36
Förstår inte vad Göbbels och SS har med det hela att göra? Det käns lite olustigt och Kim sysslar själv med det han tycker att vi gör, fast tvärt om, han ropar, virus! virus! Det finns inga, men skriker man virus tillräckligt många gånger så tror nog folk på det.
I mina ögon är han (Kim) så fel ute att han egentligen inte är värd att lyssna på och han är en dålig representant för en seriös skribent. Han verkar ha svårt att förstå, finns det inga virus finns det heller ingen hotbild, den uppstår först när det första viruset till Mac OS X har kommit. Och då, först då kan vi avgöra vilket problem den skapar för Mac OS X.
Som ett tips till Ålandstidningen, byt ut Kim! Han skämmer ut Tidningen och Åland, där jag varit många gånger och trivts.
Emellanåt funkar omvänd psykologi för att ta upp en sak till ytan. Jag tycker Kim tar upp en ständigt aktuell fråga om säkerhet på datorer på ett tillsynes klumpigt sätt, trots detta gillar jag inte retoriken om att han är "inkompetent" eller att han skall "bytas ut", det fanns en gång i tiden tolerans och möjligheter till nytt lärande i folksjälen, var tog det vägen? Jag tycker kim pihl gör rätt i att stå för sin åsikt men att han gör klokt i att lyssna på alla sidors kommentarer som resultat av vad han skrivit. Pennan/ tangentbordet är ett kraftfullt verktyg så länge som budskapet/åsikten sprids i tanke, ord eller skriftligen!
Det finns de som har varit macens fränaste kritiker och som bytt i alla fall så smånigom, det tycker jag man bör komma ihåg när man spyr galla över någon med en åsikt som kanske inte är den mest insatta eller mest källkritiska men den är ett försök att komma dithän får man anta. Därmed inte sagt att någon som inte har mac inte vet hur mac fungerar.
Säkerheten på datorer borde debatteras som en helhets fråga inte som en operativ systems fråga. Är det acceptabelt att ett datoriserat system som används i våra banker i våra sjukhus i våra regeringsfolks kommunikation etc.. inte är säkert även om man räknar bort den mänskliga faktorn? En farilg väg med allt mer datorisering utan att låta tekniken mogna och bli kravställd och implementerad så att den inte behöver vara en av samhällets största svagheter och styrkor samtidigt. Det är denna "säkerhet" jag tycker vi bör debattera, allt annat känns flyktigt i sin riktigthet. Idag säkert, i morgon inte. Inrättandet av http://www.sitic.se/ är en variant att medvetengöra om vilket problem vi har sprungit in i med full kraft och i bland med ögonbindel. Det kommer att bli ett av modern tids största affärs och integritets problem allt eftersom Internet och andra "kortare nät" växer och väver samman det uppkopplade livet med det dagliga livet.
Macen och PC:n, ja den är en hårdvara med mjukvara som är sårbar, inget snack om saken. När och hur du drabbas det kan man inte veta men att du kommer att drabbas indirekt eller direkt det är lika säkert som beskattning och döden.
På den noten. Jag valde personligen mac av andra orsaker än den upplevda säkerheten, den är för tillfället en bonus som jag får tacka för.Men inget varar för evigt och det gäller tyvärr macens säkerhet också.