Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta flik med snabbkommando?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 13:49

Hej! Jag har nu efter 2 års macanvändande ännu inte hittat ett snabbkommando för att byta flik i dialogrutor, finns det?

Ett halvdant fungerande förslag finns ju här:
http://www.99.se/mac-os-x/224880-alt-flytta-f-nster-i-gnome.html#7
Det är i och för sig inget kortkommande men man kan tabba sig fram till flikarna och sedan byta med piltangenterna. Det fungerar dock dåligt i iTunes, se bild:

Om jag har Info-fliken aktiv och sedan trycker tab så kommer jag till Namn-rutan. MEN om jag sedan trycker shift-tab så kommer jag inte tillbaka till flikarna?

1. Är det en bugg i iTunes?
2. Framförallt saknar jag fortfarande ett kortkommande för flikbyte?
(Se bild; jag vill kunna stå i namn-rutan och med något kortkommando byta flik, det finns i windows vet jag...)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-24 15:27

i iTunes, välj "Hjälp -> Kortkommandon" så ska alla kortkommandon för iTunes visas.
Finns det inte med där, så går det nog inte.

edit: här kan vara något. Jag fick det inte riktigt att fungera, men läs det sista med paneler och testa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 23:52

Nej, det är sant, trots att det står command+shift+ Ö/Ä så fungerar det inte

Men min fråga var egentligen en generell funktion i alla program för att smidigt kunna byta flikar?

Konstigt om det inte finns.
(å andra sidan, vissa saker på mac finns inte fast det är standard på PC och välbehövligt för alla; t.ex. delete-knapp.....)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-29 00:31

Delete finns på de fullstora tangentborden.
eller fn+backspace (på bärbara utan deleteknapp).

Cmd+backspace (för att ta bort filer, mappar osv)

Har du testat ctrl + tab (och ctrl + Lshift + tab)? Funkar finfint i firefox mm, fungerar även för flikbyte i windowsmiljö.

  • Medlem
  • Östhammar
  • 2008-02-29 01:45

Jag använder cmf+nummer för att byta till flik nummer i firefox m.m, vet dock inte om det funkar i itunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 09:13

Jo, i Firefox (cmd+siffra) och Safari (cmd+ö/ä) fungerar det men dom har ju speciallösningar med en egen typ av flikar.

Det jag menar är i alla andra program t.ex. iTunes (se min bild överst på sidan!). Ok, det heter kanske inte flikar på mac, men kolla min bild så fattar ni.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-29 09:20

I Inforutan i iTunes kan du hoppa melan flikarna med command+shift+(nr 1-7)
tex command+shif+2 ger Info

  • Oregistrerad
  • 2008-08-14 14:38
Ursprungligen av Creops:

I Inforutan i iTunes kan du hoppa melan flikarna med command+shift+(nr 1-7)
tex command+shif+2 ger Info

Vilket inte fungerar för flik 3 och 4 eftersom kommando-skift-3/4 är kortkommandona för skärmdumpar.

Jag hade gärna kunnat byta flik i Firefox med shift+cmd+pil, som i Safari, men vet inte hur jag ska ändra det. Har ni förslag får ni gärna ge mig det

1
Bevaka tråden