Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så låser du upp iPhone med ZiPhone (oavsett firmware/bootloader)

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Har du inte alla kontakter, musik, video etc i iTunes? Bara att göra en ny synkning efter att du har kört ZiPhone.
Du ska däremot inte köra tillbaka backupen från iTunes, utan bara synka, och registrera telefonen i iTunes som en "ny" telefon, inte som en du redan har haft.

Ok.

......

Ursprungligen av kenjon:

Har du inte alla kontakter, musik, video etc i iTunes? Bara att göra en ny synkning efter att du har kört ZiPhone.
Du ska däremot inte köra tillbaka backupen från iTunes, utan bara synka, och registrera telefonen i iTunes som en "ny" telefon, inte som en du redan har haft.

Det är det här som är FINESSEN med att ha bra synkning

Dina adresser i adressboken och uppgifter i kalendern synkas över direkt.
Musiken finns ju ändå i iTunes även om iTunes kanske inte kommer ihåg
exakt vilka spellistor som låg på din iPhone.

Jag har tidigare använt synkning på Ericsson-telefoner med stor framgång.
Arbetskamrater har aldrig riktigt fattat hur 240 adresser kan hamna i en ny telefon på mindre än en minut

Ett BRA sätt att ha en städad adresssbok är att söka reda på folk ni känner på hitta.se, välj "Spara VCard" eller ngt i den stilen på hitta's sida. Du får då en fil som heter xxx.vcard eller ngt sånt på skrivbordet. Markera den, välj "Visa Info" om den, välj att den alltid skall öppnas av "Adressboken".

När du nu söker någon, klicka på "Vcard", ett VCard laddas ner och läggs till i adressboken automatiskt. Nästa gång du synkar, vips, så finns den uppgiften i din iPhone...

Smart, praktiskt och snyggt.

Alla nummer blir förresten i internationell form, +46xxxxxxxxxxx, vilket innebär att man kan ringa hem på fyllan från Danmark

I dagsläget är det svåraste momentet i hela processen att sätta telefonen i restore-mode, så jäkla enkelt har det blivit nu!

Perfekt att kunna uppdatera direkt i iTunes och få rätt baseband och hela baletten, det är dessutom så smidigt att blir det strul med telefonen så tar det bara fem minuter innan man gjort om hela proceduren och telefonen är som ny igen.

OBS! Superviktigt tips från "kenjon" här ovan....När man kör tillbaka grejerna till telefonen via iTunes måste man regga telefonen som en ny telefon. Annars är risken stor att man får med "skräp från tidigare upplåsning" tillbaka i telefonen och det börjar strula!

Det enda som strulat lite för mig var när jag skulle lägga in bsd-subsystems med installern då det ville krascha ett par gånger men sedan löste det sig också.

Mest positivt hittills är dock att jag ännu inte tappat några samtal, jag håller tummarna att det funkar bättre nu. För tidigt ännu att avgöra dock! Mest negativt tycker jag är att jag inte får så många av mina gamla favvo-applikationer att funka i 1.1.3 men det löser sig kanske.....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 10:31
Ursprungligen av kongomannen:

I dagsläget är det svåraste momentet i hela processen att sätta telefonen i restore-mode, så jäkla enkelt har det blivit nu!

Du måste inte ens starat iphonen i restore-mode. ZiPhone gör det oxå för dig. Det svåraste momentet är att ladda ner den senaste versionen av ziphone och packa upp det.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-24 10:38

ok, jag vet att jag kanske är den trögaste på detta forum, men jag får min iphone nu i veckan och försöker planera lite innan. Laddade hem ziphone från www.ziphone.org och har nu ziphone nerladdad och klar. Det finns en advanced flik där man kan välja mellan de olika BL. Vad gör de för skillnad? Vill få min telefon att fungera. Sen har jag förstått att man sak skaffa swephone för att få in åäö och svensk nummer layout. Vad behöver man mer? För att skicka sms osv? Eller är alla de problemen lösta nu?

Sen en annan fråga, är det någon som kör Nintendo emulator på in iphone och vart hittar jag den? Hittade en på piratebay undrar om ngn kört denna?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 11:15

Beror på om du kör PC eller Mac. På Mac räcker det att klicka i 3 rutor och starta ZiPhone. På PCn måste du gå in i advanced tabben och ta bort downgrade bootloader. Och sen starta ZiPhone.

NES emulatorn kan du ladda ner från installern när du väl har jailbreakat din telefon. ROMs får du skaffa på något annat sätt. Och vi får inte diskutera var man får tag på roms.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Beror på om du kör PC eller Mac. På Mac räcker det att klicka i 3 rutor och starta ZiPhone. På PCn måste du gå in i advanced tabben och ta bort downgrade bootloader. Och sen starta ZiPhone.

NES emulatorn kan du ladda ner från installern när du väl har jailbreakat din telefon. ROMs får du skaffa på något annat sätt. Och vi får inte diskutera var man får tag på roms.

//Rob

Varför står inte detta med i guiden?
I vilka fall måste man gå in och klicka detta?
I mitt fall med en 1.1.1 OOB?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 16:53
Ursprungligen av theplague:

Varför står inte detta med i guiden?
I vilka fall måste man gå in och klicka detta?
I mitt fall med en 1.1.1 OOB?

Det spelar ingen roll i ditt fall eftersom din bootloader är redan 3.9 så den kommer inte att nedgraderas.

//Rob

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-24 17:35
Ursprungligen av theplague:

Varför står inte detta med i guiden?
I vilka fall måste man gå in och klicka detta?
I mitt fall med en 1.1.1 OOB?

Det står i guiden att den är för mac, och den finns en länk till iClarifieds engelska version för windows.

/Herman

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-24 16:21

tack, jag kör ju självklart Mac. Men denna installer, läste lite om det och det känns inte helt tryggt att ha ett program som letar efter program åt en på sin telefon, fast det kanske är tänkt att man ska ha installer på sin mac och ladda ner spel etc till iphone sen? Eller hur funkar det Robo-X?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-24 16:52
Ursprungligen av TFP:

tack, jag kör ju självklart Mac. Men denna installer, läste lite om det och det känns inte helt tryggt att ha ett program som letar efter program åt en på sin telefon, fast det kanske är tänkt att man ska ha installer på sin mac och ladda ner spel etc till iphone sen? Eller hur funkar det Robo-X?

Installern på telefonen är rätt praktiskt men man ska vara försiktigt vad man installerar. Många program i installern är gamla och är inte anpassade för 1.1.3. Men det finns program som man bör installera t ex bsd subsystem och open ssh för att kunna kopiera över filern från din dator till din telefon.

//Rob

Busenkelt

Har du en 1.3.3 iPhone behöver du bara ansluta iPhone till datorn, köra igång Ziphone, kryssa i alla tre alternativen och Starta. Det tar ca 3 minuter sedan är hela processen klar. Sätt sedan i ditt SIM-kort och allt fungerar klockrent. Synka som vanligt det du vill synka via iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-24 18:43

Ok, tack robo-X. Får nog kika på det, å andra sidan så är det ju inte hela värden om man behöver reloada telefonen, har ju de flesta kontakter på SIM ändå, och gör man backup kanske man klarar sig bättre. Kommer bli en hel del kul pillande i slutet av veckan då den väntas komma på posten.

Nått har gått hel snett "/ itunes elr datorn hittar inte iphonen och det är bara ett äpple på luren! hjäp tack!!!!!!!!

Ursprungligen av blomman_J_:

Nått har gått hel snett "/ itunes elr datorn hittar inte iphonen och det är bara ett äpple på luren! hjäp tack!!!!!!!!

Men snälla, gör inte detta NU när firmware 1.1.4 har kommit!!!!

Ursprungligen av theplague:

Men snälla, gör inte detta NU när firmware 1.1.4 har kommit!!!!

Håller på från början nu med 1.0.2 så det har löst sig men börja innan 1.1.4 släpptes

Ursprungligen av blomman_J_:

Håller på från början nu med 1.0.2 så det har löst sig men börja innan 1.1.4 släpptes

Ok, bara du inte försöker använda iTunes till att uppdatera/restora till 1.1.3 framöver.
Men är det inte bättre du berättar exakt vad du har gjort innan det blev som det blev.

Ursprungligen av theplague:

Ok, bara du inte försöker använda iTunes till att uppdatera/restora till 1.1.3 framöver.
Men är det inte bättre du berättar exakt vad du har gjort innan det blev som det blev.

Ja vet riktigt inte vad som gick snett, men ja hålle rpå att ladda ner 1.1.3 så ska ja lägag in det manuelt sen köra ziphone

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-27 17:36

Man blir så sne, nu när det var enkelt så kommer 1.1.4 och ställer till det såklart. Jaha, men jag läste i forumet att man kan restora telefonen manuellt som blomman skriver. Vet bara inte hur man gör? JAg laddade hem firmware från annat forum här på 99, men hur får jag in det i telefonen sen? Jag kör mac och tiger. Har inte fått telefonen ännu, den är i London just nu... Men jag vill ju kunna få igång den med en gång sen när den kommer i mina händer.

Så hur göra när man vill "uppdatera" till 1.1.3 manuellt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-27 17:42

För att texten ska scrolla på iphonens skärm måste man väl klicka i "Verbose (debug)-rutan" ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-27 17:46
Ursprungligen av ptMAe:

För att texten ska scrolla på iphonens skärm måste man väl klicka i "Verbose (debug)-rutan" ?

Nej. Använd ziphone 2.4 så är verbose mode redan aktiverat. Använd alltid den senaste ziphone versionen.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-27 17:54

Jag har ett scenario här jag behöver lite feedback på.

Om jag får en 1.1.2 OOB och låser upp den med Ziphone och sedan vill uppdatera den då väljer jag ju 1.1.3 i Itunes, sedan så låser sig telefonen och sedan låser jag upp den på nytt, right?
Hur blir detta nu när 1.1.4 finns. Kan man i itunes välja om man vill ha 1.1.3 eller 1.1.4. Jag använder windows + nyaste itunes

Allt går att fixa....men om jag vore i din sits skulle jag vänta två dagar till på att 1.1.4 blir korrekt upplåst! Som nybörjare finns det mycket som kan bli fel om man inte vet vad man gör...Bättre att köra safe och vänta ett par dagar till på en smidig och enkel upplåsning och sedan köra en 1.1.4 klappad o klar!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-02-28 09:34

blomman_J_ Jag har hamnat i samma sitts, Min telefon blir inte upptäckt varken utav Datorn eller itunes, Jag har en 1.1.3 iphone som är olåst. Hur gjorde du för att fixa det?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-02-29 09:18

kommer de här funka på iphone 1.1.4 ootb

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-29 10:22

Om man har en 1.1.3 OOB, som är helt orörd, måste jag då sätta telefonen i restore läge enligt förstasidan innan jag kör ziphone?

Väldigt tacksam för svar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-29 10:28
Ursprungligen av noxire:

Om man har en 1.1.3 OOB, som är helt orörd, måste jag då sätta telefonen i restore läge enligt förstasidan innan jag kör ziphone?

Väldigt tacksam för svar

Nej, bara att köra ZiPhone 2.4. Den sätter telefonen automatiskt i DFU.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-02-29 11:45

Borde man vänta med att göra dethär tills det blir kompatibelt med 1.1.4? Jag har en 1.1.1 som funkar fint nu men nergraderad till 1.0.2 så jag skulle behöva uppdaterta den, men det är ju inte direkt brottom. måste väl vara btydligt enklare att göra detta när det funkar med 1.1.4 eller? Är det mycket svårare att göra detta nu med 1.1.3?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-29 13:09
Ursprungligen av torva:

Borde man vänta med att göra dethär tills det blir kompatibelt med 1.1.4? Jag har en 1.1.1 som funkar fint nu men nergraderad till 1.0.2 så jag skulle behöva uppdaterta den, men det är ju inte direkt brottom. måste väl vara btydligt enklare att göra detta när det funkar med 1.1.4 eller? Är det mycket svårare att göra detta nu med 1.1.3?

Eftersom vi inte vet något om att breaka 1.1.4 ännu kan vi inte svara dej.

Får min 16 GB nu på måndag.
Vad gäller under Advanced? Rekommenderar ni att nedgradera Bootloadern?
Vad får det för konsekvenser?

Bevaka tråden