- timofej
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-02-28 10:09
Fortfarande på "den mörka sidan" men närmar mig bytet med varje dag som går.
Nu funderar jag på hur min framtida uppsättning kommer att se ut.
Givet:
- En stationär PC som inom rimlig tid (1 år?) kommer att bytas ut till en iMac (eller Mac Pro)
- En MacBook införskaffas inom mycket kort (nästa vecka?)
- 100 Mbs internet direkt i väggen
Önskas:
En fungerande nätverk där jag kan lätt komma åt mina filer från både datorer även om någon av dem är avstängd.
Lösningar:
Har tittat på diverse lösningar men är inte säker på vilken jag ska välja. Finns det dolda nackdelar/fördelar med någon av dem?
Lösning 1. Som Apple vill ha det.
1a. Time Capsule 2900:- / 500 GB (vilket är egentligen för litet för mina behov)
1b. Time Capsule 4800:- / 1 TB (kan duga men man kommer till 4,8 kronor/GB)
Följdfråga: är Time Capsule uppgraderingsbar? Vilka disker använder den och kan man byta ut dem själv?
Fördel 1. Mest naturlig lösning som borde fungera bäst i praktiken.
Nackdel 1. Dyr.
Nackdel 2. Icke uppgraderingsbar (?).
Lösning 2. Som Microsoft vill ha det.
- router (500-1000 kronor)
- Western Digital My Book World Edition (3500:- / 1,5 TB) http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=340
Total kostnad: 4200:- (2,8 kronor/GB)
Fördel 1. Man kan komma åt sina filer överallt i världen. Det är oklart dock om man måste installera en mjukvara på lokal dator för att komma åt lagringsenheten. Kan någon klargöra det?
Fördel 2. Interna diska är utbytbara och följaktligen går att uppgradera vid behov.
Fördel 3. Man kan ansluta en extern USB disk till om kapaciteten inte räcker till.
Fördel 4. Konfigurerbar för RAID 1 (auto backup).
Fördel 5. Billigast.
Nackdel 1. Haha medan jag skrev upptäckte jag att denna lösning antagligen inte fungerar på Mac OS! Ouch! :-[] Man kan ju använda Parallels men det måste vara rätt jobbigt, eller? Är det möjligt att dra filer från Parallells och släppa dem i Mac OS?
Lösning 3. Salig blandning.
- Airport Extreme (1700 kronor)
- extern USB hårddisk, My Book Essential Edition 2 (1800:- / 1 TB) http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=353
Total kostnad: 3500:- (3,5 kronor/GB)
Fördel 1. När nya (större) diskar kommer är det enkelt att byta upp sig. Även om den ena disken är full är det lätt att byta till en annan.
Nackdel 1. Klumpig lösning med flera sladdar.
Diskussion
Vad tycker ni? Finns det fallgropar i mina resonemang? Eftersom jag inte ens har gjort det sista steget till er värld kan jag enkelt göra någon tankevurpa.
Finns det routar som man kan koppla externa HDD till via USB på samma sätt som i Airport Extreme? Det skulle kunna spara en tusenlapp till.