Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång batteritid får du med iPhone?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Om springboard gör refresh så nollställs mätarna, t ex vid installation/avinstallation av något program. Lite konstigt, men så är det...

Ursprungligen av jellyfisherman:

Om springboard gör refresh så nollställs mätarna, t ex vid installation/avinstallation av något program. Lite konstigt, men så är det...

Ok,

Måste man göra en ny full laddning för att mätarna skall börja visa tiden igen då ?

//Everlast

Japp, det verkar funka så...

Ursprungligen av jellyfisherman:

Japp, det verkar funka så...

Ok,

Tack för hjälpen !

//Everlast

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-02-25 16:55

Var väldigt skeptisk först till batteritiden men har efter jag disablat "Ask to join networks" under Wi-Fi fått klart bättre kapacitet.

Time since last full charge
Usage: 6 hours, 30 minutes (45 minuters video och resten musik och wi-fi)
Standby: 3 days, 14 hours
Call Time, Current Period: 1 hour, 5 minutes

Får väl säga att det är klart godkänt.
Batterinivån är i detta nu nere i ca 15% skulle jag tippa.
Jag är nöjd iaf.:D

Ursprungligen av Ridell:

Var väldigt skeptisk först till batteritiden men har efter jag disablat "Ask to join networks" under Wi-Fi fått klart bättre kapacitet.

Hmmm. Det kan vara värt att prova. Tack för tipset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-01 13:06

Är på min andra laddning av min iPhone nu. Ur lådan var den laddad ungefär hälften, satte i den i datorn, tog ur den när batteriikonen visade strömkontakt. Batteriet varade då i cirka en dag med konstant lek med telefonen och wifi. Laddade sen den genom elurtaget över natten och syncade den direkt på morgonen. Problemet är bara att det är bara streck under användning och vänteläge! Skulle tro att den varit igång i två dagar med en del wifi, några timmar musik och lite video. Nu har den cirka 30% kvar. Enligt mig verkar den ha bra batteritid! Ska se om statistiken återkommer efter nästa fulladdning av telefonen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-01 22:29
Ursprungligen av Fjonk:

Ska se om statistiken återkommer efter nästa fulladdning av telefonen.

Det lär den göra. Men så fort du installerar något från Installern eller använder vissa program för att förändra GUI (gjorde det nyss och fick streck direkt, tror jag använde Categories eller Customize) så blir det streck och man kan inte se nån statistik. Men ladda den fullt igen och statistiken kommer tillbaka. Ingen aning varför det är så men men, så är det iaf.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-02 16:10

Aha, märkte precis det också när jag installerade och avinstallerade customize! Lite synd då jag tänkte hålla koll lite på batteritiden efter att jag laddade den över natten.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-02 18:19

När telefon eller Springboard startas om, så försvinner statistiken. Nog tycker man att telefonen borde kunna känna vad man gjort?
Att statistiken försvinner när man börjar ladda telefonen känns mer logiskt. Inte så lönt att ha statistik om man duttat i telefonen lite per dag under en vecka.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-02 21:07

Dåligt att det försvinner när man stänger av. Stänger alltid av den på natten så man slipper risken att det ringer för tidigt på morgonen eller mitt i natten.

Ursprungligen av Fjonk:

Dåligt att det försvinner när man stänger av. Stänger alltid av den på natten så man slipper risken att det ringer för tidigt på morgonen eller mitt i natten.

Sätta på ljudlös?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-02 22:23

Fortfarande vibration, som låter en del. Dessutom vill man ju inte slösa på batteriet.

Ursprungligen av Fjonk:

Fortfarande vibration, som låter en del.

Slå av vibration?
Eller installera iToggle och helt enkelt slå av "Phone" under natten?

Citat:

Dessutom vill man ju inte slösa på batteriet.

Låta den ligga med laddaren ikopplad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-02 22:57

Kanske kan vara något. Eller så anväder man bara airplane mode. Att hålla på och stödladda elektronik är ju aldrig särskillt bra.

Ursprungligen av Fjonk:

Kanske kan vara något. Eller så anväder man bara airplane mode.Att hålla på och stödladda elektronik är ju aldrig särskillt bra.

Och det baserar du på, vad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-03 17:07
Ursprungligen av theplague:

Och det baserar du på, vad?

Erfarenhet och vad informerade människor har sagt till mig. Trodde det var allmänt känt att man i längden försämrar sitt batteri genom att stödladda. Tex. när jag köpte min Macbook fick jag rådet att ladda ur och ladda upp den när jag kunde och inte ha den inkopplad i elurtaget i för långa perioder.

När ipodar och iphones "laddar ur" betyder det bara att man ska använda till det står att den ska anslutas till en strömkälla. Då har den fortfarande lite kräm kvar i sig, men man får vara försiktig så att den inte töms helt på ström för då kan det gå snett.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-02 23:53

Det är precis så man underhåller ett modernt batteri. Man ska dra ur det helt ca en gång i månaden.

Ursprungligen av wat:

Det är precis så man underhåller ett modernt batteri. Man ska dra ur det helt ca en gång i månaden.

Ja jo, men vad har det faktumet med denna diskussion att göra?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-03 13:02
Ursprungligen av theplague:

Ja jo, men vad har det faktumet med denna diskussion att göra?

Ja, eftersom topicen är "Hur lång batteritid får du med iPhone?", så får man väl anta att kommentarer om laddning hör hit?
Din fråga är lite konstig. Missförstår jag?

Ursprungligen av wat:

Ja, eftersom topicen är "Hur lång batteritid får du med iPhone?", så får man väl anta att kommentarer om laddning hör hit?
Din fråga är lite konstig. Missförstår jag?

Jag tänkte mest att du verkade slänga ur dig "Det är precis så man underhåller ett modernt batteri. Man ska dra ur det helt ca en gång i månaden." direkt på min och Fjonks diskussion om att stödladda elektronikprylar eller inte.
Inställningen i ditt inlägg gjorde att det verkade som att det var detta du svarade på.
Jag tyckte det var märkligt eftersom det inte hade något med saken att göra.
Det kanske var jag som missförstod?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-03 15:56

Jag är grymt imponerad av batteritiden.
Även om jag använder den mycket håller den åtminstone 3 dagar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-03 17:07
Ursprungligen av theplague:

Jag tänkte mest att du verkade slänga ur dig "Det är precis så man underhåller ett modernt batteri. Man ska dra ur det helt ca en gång i månaden." direkt på min och Fjonks diskussion om att stödladda elektronikprylar eller inte.
Inställningen i ditt inlägg gjorde att det verkade som att det var detta du svarade på.
Jag tyckte det var märkligt eftersom det inte hade något med saken att göra.
Det kanske var jag som missförstod?

Jag menade att man ska stödladda. Fjonks uttalande är felaktigt.

Ursprungligen av wat:

Jag menade att man ska stödladda. Fjonks uttalande är felaktigt.

Ok, då är jag med. Och överens med dig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-03 23:55
Ursprungligen av theplague:

Ok, då är jag med. Och överens med dig.

Fint.

On topic så är jag personligen inte så bekymrad över batteritid. Ska jag vara borta över natten, så tar jag med laddare. Annars kan jag ladda den dagligen hemma.
Att jag tänker så beror kanske mest på att jag aldrig haft nån "vanlig" telefon, som klarat en vecka utan laddning. Hade jag haft en, så hade jag nog konstant gått och tittat på batterimätaren och undrat när det tog slut, samt misslyckats med att upptäcka när det väl hände och stått med tom lur en gång i veckan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-03 07:23
Ursprungligen av wat:

Det är precis så man underhåller ett modernt batteri. Man ska dra ur det helt ca en gång i månaden.

Nja, LitiumPolymer ska man nog inte dra ur helt, det kan istället skada batteriet.
De "gamla" NiCd och NiMH skulle man däremot dra ur. LiIon råder det delade meningar om.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-03 13:00
Ursprungligen av kenjon:

Nja, LitiumPolymer ska man nog inte dra ur helt, det kan istället skada batteriet.
De "gamla" NiCd och NiMH skulle man däremot dra ur. LiIon råder det delade meningar om.

Beror på vad man menar med att dra ur helt. Drar man det totalt i botten, vilket är nästan omöjligt, så dör batteriet. Spelar du iPod tills telefonen lägger av, så har du i mina ögon dragit ur det helt.
Detta rekommenderas för att elektroniken i batteriet ska kalibrera sig, så att du får korrekt information från batterimätaren på telefonen.

Man ska ladda Li-Ion till 100% så sällan man kan iaf. Hellre till 90% varje gång, även om det är svårt.

http://www.apple.com/batteries/iphone.html
http://www.batteryuniversity.com/partone-12.htm
http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

Nu lär väl batteriet räcka längre än telefonen, hur man än laddar. Utvecklingen går snabbt.

Kul att (några av er) lyckats få så bra batteritid. Ska förmodligen byta jobb kommande månader och då, när jag får min semester i en klumpsumma, blir det troligtvis en iPhone! Resten av pengarna går nog till min present till min far på hans 60-årsdag - en resa till England, inkluderande några dagar i London, några i Manchester + Biljetter till match på Old Trafford, några dagar i Stoke-on-trent + biljetter till match på nya Millenium Stadium (farsan håller på Stoke). Var bara tvungen att säga det Är nöjd med den presenten!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-03 17:27

Hmm, låter konstigt. Min hemtelefons batteri blev helt kaputt när jag höll på och stödladdade det hela tiden, satte den i laddningsstationen så den i princip var där hela tiden. Sen en gång när den blev borttappad bakom en soffkudde i en dag eller två var det i princip död. Kanske var gammalt batteri, vem vet. :/ Kanske är en annan batterityp jag tänker på. Bra om det är okej att stödladda, har undvikit det med min ipod för jag tänkte jag skulle försämra batteritiden då. Brukar alltid synca den i samband med att den är fulladdad.

Men då undrar jag wat. Är det okej att avbryta en laddning efter 50% och fortsätta senare eller att börja ladda när 50% är kvar?

Senast redigerat 2008-03-03 17:37
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-03 17:34
Ursprungligen av Fjonk:

Hmm, låter konstigt. Min hemtelefons batteri blev helt kaputt när jag höll på och stödladdade det hela tiden, satte den i laddningsstationen så den i princip var där hela tiden. Sen en gång när den blev borttappad bakom en soffkudde i en dag eller två var det i princip död. Kanske var gammalt batteri, vem vet. :/

Det finns olika typer av batterier. Olika typer ska skötas på olika sätt.

Bevaka tråden