Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera video_ts till iso eller img?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-29 21:44

Hej
Hur gör jag för att konvertera mina video_ts- och audio_ts-mappar till en .img eller .iso-fil och sedan bränna den till en dvd?

Får man fråga i vilket syfte? Kan ju vara enklare att komma med tips då. Det rakaste svaret är väl att plocka in filerna i Toast och sedan spara ner dom som .img därifrån, har för mig att det fungerar.
Mpeg streamclip är annars ett utmärkt (gratis) program för att konvertera det mesta. Du kan göra DV-ström eller quicktime av nästan vad som helst, inklusive video-ts, dessutom klarar den att sätta in och utpunkter.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-01 13:21
Ursprungligen av Treasuremine:

Får man fråga i vilket syfte?

Min erfarenhet är att img- och iso-filer funkar bättre i dvd-spelare av olika årsmodeller och märken (alltså bättre än rena VIDEO_TS och AUDIO_TS-mappar).

Jag har nu hittat möjligheten att bränna en img-fil direkt från DVDSP (via "Format"), men den filen tar inte min dvd-spelare (brände den med Finder). Behöver något speciellt göras för att img-filer brända i Mac ska kunna spelas på en vanlig dvd-spelare?

Ursprungligen av dynamiq:

Min erfarenhet är att img- och iso-filer funkar bättre i dvd-spelare av olika årsmodeller och märken (alltså bättre än rena VIDEO_TS och AUDIO_TS-mappar).

Jag har nu hittat möjligheten att bränna en img-fil direkt från DVDSP (via "Format"), men den filen tar inte min dvd-spelare (brände den med Finder). Behöver något speciellt göras för att img-filer brända i Mac ska kunna spelas på en vanlig dvd-spelare?

Vanliga DVD-spelare klarar bara av DVD:er med VIDEO_TS-mappar. Allt annat är inte standard för DVD...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-29 22:42

In med en tom dvd i brännaren. Dra video_ts-mappen till skivan. Bränn. In med skivan i dvd-spelaren. Njut av en gratis film som finansieras av royalties.

Mvh
KS

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-01 13:38

LiquidCD kan bränna en DVD direkt från en VIDEO_TS-mapp.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/28483
Om du känner att du måste gå via en skivavbild så kan du testa DVD Imager. http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19456

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-01 13:42

Har testat DVD imager, men inte heller de img-filerna kan läsas av min dvd-spelare.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-01 18:06

Men kanske jag har fel, kanske VIDEO_TS och AUDIO_TS duger i 99,9% av fallen? Har trots allt inte gjort någon vetenskaplig forskning på detta. Era erfarenheter?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-01 18:11

Jag tycker inte det borde göra någon skillnad eftersom en DVD-film består just av en video_ts- och en audio_ts-mapp. Resultatet borde bli detsamma oavsett om källan är en img-fil, som innehåller just video_ts och audio_ts, eller en "vanlig" mapp.

Mvh
KS

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-03-02 21:40

Jag rekommenderar en läsning här och bla om growisofs-programmet. Det beskriver lite om hur en DVD-skiva är uppbyggd. Det går alltså inte att skriva ned en VIDEO_TS-mapp på en data-DVD-skiva. Därför finns optionen dvd-compat till growisofs. Bara en så sak...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 02:39

Om man bara ska bränna mapparna rakt av måste det vara en tom AUDIO_TS också och filsystemet måste vara UDF.
För mig fungerar det hursomhelst alltid att använda Toasts VIDEO_TS-funktion. Om den inte fungerar, är det mer sannolikt att det är dåliga skivor.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-03 13:07
Ursprungligen av Rajje:

För mig fungerar det hursomhelst alltid att använda Toasts VIDEO_TS-funktion.

Varför behöver du Toast om det bara är video_ts/audio_ts-mappar - kan du inte bara bränna dem i Finder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 14:41
Ursprungligen av dynamiq:

Varför behöver du Toast om det bara är video_ts/audio_ts-mappar - kan du inte bara bränna dem i Finder?

Finder bränner inte skivor i UDF-format, utan i HFS Plus/ISO 9660 hybrid.

Om man använder VIDEO_TS-funktionen i Toast, fixar Toast automatiskt så att det bränns en skiva med korrekt filsystem och korrekt filstruktur.
Man kan också göra det manuellt genom att i Toast välja "DVD-ROM (UDF)" och sedan lägga en VIDEO_TS och en AUDIO_TS där, men varför göra det när det finns snabbalternativet?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-03 14:45
Ursprungligen av Rajje:

Finder bränner inte skivor i UDF-format, utan i HFS Plus/ISO 9660 hybrid.

Ok, varför använder du inte bara Skivverktyg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 14:51
Ursprungligen av dynamiq:

Ok, varför använder du inte bara Skivverktyg?

Skivverktyg bränner bara färdiga skivavbilder. Om du bara har en lös VIDEO_TS-mapp. Om man ska bränna den med skivverktyg måste man först göra en skivavbild i rätt format och med rätt struktur, manuellt eller med något tredjepartsprogram som automatiskt skapar Video-DVD-avbilder i .img-format av VIDEO_TS-mappar. Och då har man ändå använt tredjepartsprogram, samt att det är mycket mera omständigt.
Så det lättaste är att bara släppa VIDEO_TS-mappen på Toast, så är det klart på en sekund.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-03 15:00

Toast kostar pengar eller hur? Jag laddade hem en version av Lite på http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10289
men det visade sig endast vara en uppdatering och fungerade inte.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-03 15:03

Jag lyckades förresten till slut bränna min img-fil (gjord i DVDSP) i Skivavbild så att den funkade i dvd-spelaren. Genom att använda "Öppna skivavbild" i stället för att klicka på "Ny avbild". På detta sätt bevaras tydligen den rätta video-dvd-strukturen.

  • Medlem
  • 2008-03-09 11:41

Jag vill återskapa en QT-fil från en VIDEO_TS folder (som finns på en DVD-skiva).
Hur gör jag??
Göran

Ursprungligen av goran:

Jag vill återskapa en QT-fil från en VIDEO_TS folder (som finns på en DVD-skiva).
Hur gör jag??
Göran

Genom att använda ett gratisprogram som heter Mpeg Streamclip. Laddas ner på http://www.squared5.com/.
Kanonprogram som kan konvertera det mesta, du kan till och med sätta in och utpunkter och spara ner delar av filerna.

Lycka till!

Ursprungligen av goran:

Jag vill återskapa en QT-fil från en VIDEO_TS folder (som finns på en DVD-skiva).
Hur gör jag??
Göran

Starta en ny tråd. Bra början

Tror handbrake klarar rippa film.

  • Medlem
  • 2010-02-06 14:15

Finns det ingen som har testat att återskapa en QT-fil från en "hembränd" dvd (som ju innehåller en VIDEO_TS mapp)?
Jag kan ju bränna en ny dvd men det löser ju inte problemet att få en QT-fil att spara i datorn.
Göran

Ursprungligen av goran:

Finns det ingen som har testat att återskapa en QT-fil från en "hembränd" dvd (som ju innehåller en VIDEO_TS mapp)?
Jag kan ju bränna en ny dvd men det löser ju inte problemet att få en QT-fil att spara i datorn.

Du har ju ställt exakt samma fråga i den här tråden för nästan två år sedan, och du har fått ett par bra tips (Mpeg Streamclip och Handbrake).

Vad var det som gjorde att du behövde ställa samma fråga en gång till nu?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-06 16:19

Vad menar du med återskapa? Handbrake konverterar din VIDEO_TS mapp till en Quicktime kompatibel fil.

  • Medlem
  • 2010-02-07 16:03

Jag fick det inte att fungera då. Har testat Handbrake igen, nu med lyckat resultat. Tack för tipset. Hälsningar Göran

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-06 23:12

Jag hittade programmet AquaISO för ändamålet om det kan va nån annan till hjälp.

1
Bevaka tråden