Tack för dina inlägg Taz, ska försöka beskriva hur det ser ut.
Aktuella tabeller är:
Offert
HusArtikel
z_dev_GlobalVar
Offert och HusArtikel är relaterade med varandra genom _kf_HusID och ett filtreringsfält för att filtrera artiklarna per kategori. z_dev_GlobaVar innehåller endast globala fält och är inte relaterat alls, finns bara bland tabellförekomsterna.
I HusArtikel finns följande beräkningsfält: z_Radmarkering_cc som ser ut som följer:
If(
zdev_GlobalVar::MarkeradRad_gn = __kp_HusArtikelID;
zdev_GlobalVar::MarkeradRadFärg_gc;
""
)
MarkeradRadFärg_gc är ett container fält och innehåller en bild med radfärgen. Använder alltså z_dev_GlobalVar i beräkningen men inte som fält i portalen.
Jag står sedan i en layout som visar poster från tabellen Offert och har en filtrerad portal som visar HusArtikel tabellen. Beräkningsfältet ligger i bakgrunden i portalen med en knappfunktion som anropar ett skript som utför följande:
Tilldela fält[z_dev_GlobalVar::MarkeradRad_gn; Offert_HusArtikel_Filter::__kp_HusArtikelID]
Verkställ post/sökpost[Ingen dialogruta]
När jag provar att köra med datavisaren visar den att MarkeradRad_gn får nyckeln från HusArtikel men beräkningen verkar inte kunna komma åt den. Men om inte jag lägger in fältet MarkeradRad_gn på layouten så funkar det galánt. Det är det som förbryllar mig, att bara därför fältet finns på layouten så kan den "se" fältet fast ingen relation finns i tabellförekomsterna.
Jag ska sedan använda denna layout för att filtrera fram rätt artikel och infoga denna i offertrader.
Puh, hoppas du förstår vad jag menar...