Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batterikapacitet 50% efter 10 Mån

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en MBP för 10 mån sedan och nu när jag kollar kapaciteten i coconut battery och i Istat så säger dom:

Orginal batteri kapaciet: 5500 mAh

Nuvarande "" "" : 2799 mAh

Battery Charge Cycles 203

Health 50 %

Är detta normalt och är det dags att köpa ett nytt batteri ?!

Du borde nästan kunna få ett nytt batteri på garantin.
Testa att ringa Apple.

Jag fick ett nytt till min 18 mån gamla MacBook trots att jag bara hade 12 mån garanti.

Ursprungligen av IcemanCharlie:

Är detta normalt och är det dags att köpa ett nytt batteri ?!

Det beror helt på. Det har disuterats 17 milj. ggr. här i forumet, men batterikapacitet påverkas av många faktorer. En av de största är värme. Kör du ofta datorn med dålig kylning?

Ursprungligen av Stefan Swales:

Det beror helt på. Det har disuterats 17 milj. ggr. här i forumet, men batterikapacitet påverkas av många faktorer. En av de största är värme. Kör du ofta datorn med dålig kylning?

Nej det tycker jag inte. Men maskinen har alltid varit varm som tusan så...

Ursprungligen av IcemanCharlie:

Nej det tycker jag inte. Men maskinen har alltid varit varm som tusan så...

Den ska absolut inte bli alltför varm om du kör lite internet och mail och sånt. Har du den ofta i sängen eller på soffan eller andra mjuka underlag?Vad har du kört för inställningar på energispararen? Går fläktarna trots liten användning och bra kylning? i så fall kan nåt vara fel på mjukvaran/hårdvaran.

Det är alltid värt ett försök att få ett nytt batteri från Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 21:39

Bara att ringa Apple. Jag fick ett nytt batteri efter att ha använt det i nästan exakt 10 månader. Kapaciteten hade sjunkit till 45-50% på bara drygt en månad. När du ringer, säg inte vad Coconut battery anger (de på apple support kommer bara säga att det är 3:e parts program och att det kanske visar fel), säg istället att "Systeminformation" visar 2799mAh. De kommer fråga dig om serienumret på datorn, så ha det framme när du ringer.

P.S. jag är nu inne på mitt andra ersättningsbatteri, helt gratis på garantin.

Ursprungligen av IcemanCharlie:

Köpte en MBP för 10 mån sedan och nu när jag kollar kapaciteten i coconut battery och i Istat så säger dom:

Orginal batteri kapaciet: 5500 mAh

Nuvarande "" "" : 2799 mAh

Battery Charge Cycles 203

Health 50 %

Är detta normalt och är det dags att köpa ett nytt batteri ?!

TACK !!

Tack för all hjälp & info !!

Kontaktade Apple och får nu ett nytt batteri

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-04 21:25

Tänk också på att försöka att undvika att köra ur batteriet helt. Litiumbatterier klarar mycket bra att laddas lite då och då och antalet uppladdningscykler (0 - 100%) är begränsat till ca 600 ggr.

Ursprungligen av Henil:

Tänk också på att försöka att undvika att köra ur batteriet helt. Litiumbatterier klarar mycket bra att laddas lite då och då och antalet uppladdningscykler (0 - 100%) är begränsat till ca 600 ggr.

Ok låt se om jag förstod dig riktigt nu.

Aldrig köra ur helt.

Ca 600 uppladdningar 0-100%

Men nu kommer det Ladda lite då och då ?

Kan någon utveckla detta resonemang ?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-05 22:49

Visst.

Exempel: Köra datorn/ipoden/mobilen så att det är t ex 75% kvar av batteriladdningen. Sätta datorn/ipoden/mobilen på laddning och ladda fullt. Då är det bara en kvarts laddningscykel av de 600 som är använd. Kör ytterligare 25% av batteriet, ladda till fullt, nu har du använt 50% av en cykel och har 599,5 uppladdningscykler kvar.

Man kan även ladda från 75% till 95% om man känner för det,

lite länkar:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305405
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
http://www.apple.com/batteries/ipods.html
http://www.apple.com/batteries/iphone.html

600 laddningar kommer jag inte ihåg var jag läst men enl dessa ovanstående länkar så skall det efter ca 300 laddningar finnas 80% av totalkapaciteten kvar i batterierna.

1
Bevaka tråden