Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vimmelfotografering.. (tips och tricks)

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-02 17:02
Ursprungligen av Rytterfalk:

Absolut Spiken.. Här kommer en bild tagen just nu bara för dig. (mest för att du kallade det en tokbra guide!

Tack och bock!

Mycket bra instruktioner! Nu blir det hem och träna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 21:22

Tack för en bra och inspirerande guide! Stack och köpte en blixt på direkten när jag läst tipsen och tittat på dina bilder. Nu ska jag bygga en bouncer...

hehe.. va kul! se till att visa lite bilder nu också!

Trevlig guide, och det var ju mycket bättre vimmelbilder än det skräp man normalt ser i tidningarna. Det mesta som går i tryck är bara pinsamt, svettiga bilder på flinande halvfulla människor, med blixt rätt i nunan med stora svettblänk. Ettan och sjuan är bäst tycker jag, inget korkat flinande in i kameran utan en avspänd avbildning och fint ljus.

Som en liten komplettering/kommentar kan jag nämna hur man tar vimmelbilder med liten kompaktkamera. (Nu är det väl ingen annan här som använder kompakter längre, tydligen, men ändå.) Man skaffar en Ricoh med hybridfokus. Det är riktigt kul att blåsa iväg bilder rätt ut i mörkret, som blir bra! Jag menar, de blir i sammanhanget hyfsade. Det blir förstås flåsblixt framifrån och slagskuggor, om man inte har nån bra slavblixt, men man får helt andra bilder än vad man får med en vanlig kompakt, som lägger ut hjälpljus och rasslar med blixten i en sekund eller mer. Man får fler spontana bilder, färre fåniga flin.

Finns det nån anledning att du har blixten på "kortsidan" så att säga?

- jonah

Ursprungligen av jonahstenlund:

Finns det nån anledning att du har blixten på "kortsidan" så att säga?

- jonah

Ska ärligt säga att jag inte är säker på svaret. Men jag är tämligen säker på att det handlar om att koncentrera ljuset mot det centrala i bilden och inte sprida det allt för mycket runt om. Jag har fler än en gång tänk tanken på att testa med pappret på långsidan och se hur det blir. Det lär ju inte ta mer än ett par minuter att testa. Om jag gör det så återkommer jag med resultat.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-08 14:06
Ursprungligen av jonahstenlund:

Finns det nån anledning att du har blixten på "kortsidan" så att säga?

- jonah

Skulle gissa att det är för att kunna ta bilder i stående format också, och ändå få ungefär samma blixteffekt.

edit: Förresten, bra guide Rytterfalk! Med lite nya trix längtar jag nästan lite till nästa gång jag ska mingelfota

Ursprungligen av ollie1:

Skulle gissa att det är för att kunna ta bilder i stående format också, och ändå få ungefär samma blixteffekt.

edit: Förresten, bra guide Rytterfalk! Med lite nya trix längtar jag nästan lite till nästa gång jag ska mingelfota

Ahh.. det var porträtt alternativt lanskapsformatet som menades. Den enkla förklaringen ligger i att Aveny.se BARA har stöd för lanskapsformatet på sin hemsida!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Snip....Som en liten komplettering/kommentar kan jag nämna hur man tar vimmelbilder med liten kompaktkamera. (Nu är det väl ingen annan här som använder kompakter längre, tydligen, men ändå.) Man skaffar en Ricoh med hybridfokus......slut snip

Jag tar åt mig allt beröm.. Tack.

Skulle vara riktigt najs att se hur en bild eller två tagen med din Ricoh skulle kunna bli. Jag förväntar mig verkligen inget magiskt så var inte rädd för att visa! Men jag är totalnörd när det kommer till kameror i allmänhet och har Ricoh något som är bra så vill jag se. Jag väntar ju själv fortfarande på DP1an, den dröjer ju så förskräckligt att en Ricoh kanske hade funnit sin plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-07 22:41

Tack för en intressant tråd, och en ännu intressantare blogg. Där läste jag bl a att du fått till det blåa "strecket" på bild nummer 5, genom att först hålla still en stund och sedan snabbt föra kameran åt sidan.

Nu till frågan: om du har så pass lång slutartid att hinner detta, hur i h****te får du hennes ansikte så skarpt? När jag fotar med dom slutartidarna, blir bilden alltid utdragen eller ser lätt dubbelexponerad ut.

Ursprungligen av DrStein:

Tack för en intressant tråd, och en ännu intressantare blogg. Där läste jag bl a att du fått till det blåa "strecket" på bild nummer 5, genom att först hålla still en stund och sedan snabbt föra kameran åt sidan.

Nu till frågan: om du har så pass lång slutartid att hinner detta, hur i h****te får du hennes ansikte så skarpt? När jag fotar med dom slutartidarna, blir bilden alltid utdragen eller ser lätt dubbelexponerad ut.

hehe... tricket ligger i att se till att hålla kameran superstill under det att den exponerar och blixten går av - sedan under den sista tiondelen av en sekund eller så rycka till åt sidan. Man får träna dock. Om du inte lyckas hålla still den första delen av exponeringen så får du förmodligen en ful dubbelexponering - OCH - en viktig aspekt är att hon har nästan inget befintligt ljus i sitt ansikte. Där hon står är det ganska mörkt och hennes ansikte har ytterst lite exponering från rummets ljus.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-09 22:34

Tack Rytterfalk. Första riktigt intressanta inlägget på länge på 99

Bra jobbat Carl, tänkte förresten se om jag kan jobba ngt med ett av dina andra tips; fota ngt nedsänkt i Ramlösa....

Ursprungligen av Goflorp:

Bra jobbat Carl, tänkte förresten se om jag kan jobba ngt med ett av dina andra tips; fota ngt nedsänkt i Ramlösa....

hehe.. när du testat så VISA! Jag vill hemskt gärna se något av mina tips bli verklighet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-02-12 11:03

Någon som vet var man kan köpa den typen av skumplast som Rytterfalks bouncer är gjord av? Känns inte helt motiverat att beställa från USA

//Batte

Ursprungligen av batte82:

Någon som vet var man kan köpa den typen av skumplast som Rytterfalks bouncer är gjord av? Känns inte helt motiverat att beställa från USA

//Batte

Använd helt vanligt mattprintpapper. Jag använder just nu Scandinavianphotos egna sort. (påminner om epsons archive matte). Du kan testa dig fram - bara ytan inte är bland och plastig. Ta gärna ett som är fibrigt och så vitt som möjligt.

Ursprungligen av Rytterfalk:

Använd helt vanligt mattprintpapper. Jag använder just nu Scandinavianphotos egna sort. (påminner om epsons archive matte). Du kan testa dig fram - bara ytan inte är bland och plastig. Ta gärna ett som är fibrigt och så vitt som möjligt.

Fanns det inte en tanke med att ena sidan av pappret var matt (den som reflekterar blixten) och den andra var blank? I instruktionsvideon förstod jag det som att han använde den blanka sidan i de fall han slog blixten bakåt och ville få lite "glow" från den blanka sidan som reflekterar mot personen. Vad nu "glow" innebär...

Tack för en inspirerande och tydlig guide!

Carl, det blev inget foto i Ramlösa.... men jag tog en sväng till den lokala kyrkogården när sjöröken satte in! På kvällen efter mörkret....riktigt go gothic-stämning!

kolla de tre senaste på ;

http://flickr.com/photos/23299509@N07/

Fast inte är det ngt vidare "Vimmelfotografering"

- Det kom EN gubbe förbi och han sket nästan knäck i ovala formar när han såg mig...

Ursprungligen av Goflorp:

- Det kom EN gubbe förbi och han sket nästan knäck i ovala formar när han såg mig...

Hehe xD. You just made my day

Ursprungligen av Goflorp:

Carl, det blev inget foto i Ramlösa.... men jag tog en sväng till den lokala kyrkogården när sjöröken satte in! På kvällen efter mörkret....riktigt go gothic-stämning!

kolla de tre senaste på ;

http://flickr.com/photos/23299509@N07/

Fast inte är det ngt vidare "Vimmelfotografering"

- Det kom EN gubbe förbi och han sket nästan knäck i ovala formar när han såg mig...

hahaha.. Scysst jobbat! Jag har inte fått någon att skita ner sig än - kanske ett delmål till någon högre level..

Ursprungligen av Rytterfalk:

hahaha.. Scysst jobbat! Jag har inte fått någon att skita ner sig än - kanske ett delmål till någon högre level..

Stod ju i mörkret inne på kyrkogården och knäppte bilder, lite i lä bakom en riktigt 2.5 meters monument-gravsten. Plötsligt kommer det nån som vrider på huvet och får se mig... man räknar ju inte med förvirrade fotografer i toppluva i dimman kl 8 på kvällen....

Han är desutom rätt gammal... tänk om hjärtat hade hoppat till.

Vi möttes i affären nån vecka efteråt och skrattade gott åt det hela.
Han fick flickR-adressen och skulle kolla sa han.

Ursprungligen av Goflorp:

Stod ju i mörkret inne på kyrkogården och knäppte bilder, lite i lä bakom en riktigt 2.5 meters monument-gravsten. Plötsligt kommer det nån som vrider på huvet och får se mig... man räknar ju inte med förvirrade fotografer i toppluva i dimman kl 8 på kvällen....

Han är desutom rätt gammal... tänk om hjärtat hade hoppat till.

Vi möttes i affären nån vecka efteråt och skrattade gott åt det hela.
Han fick flickR-adressen och skulle kolla sa han.

hahaha, skitkul! stackarn!
Jag hade nog lagt en brakare eller nått .. lätt alltså.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 22:42

Rytterfalk: Angående Sigma 30/f1,4, hur pass långt bort är motiven i t ex dessa foton du postat i denna tråd?

Ursprungligen av Reisan:

Rytterfalk: Angående Sigma 30/f1,4, hur pass långt bort är motiven i t ex dessa foton du postat i denna tråd?

Jag går ganska nära, säg runt en halvmeter och närmre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-02 13:19
Ursprungligen av Rytterfalk:

Jag går ganska nära, säg runt en halvmeter och närmre.

Oj, det var verkligen nära. Jag kan tycka det känns lite för nära inpå. Men oftast är ju personen man vill porträttera med på noterna och inte känner sig illa vid att man är så nära.

Ursprungligen av Reisan:

Oj, det var verkligen nära. Jag kan tycka det känns lite för nära inpå. Men oftast är ju personen man vill porträttera med på noterna och inte känner sig illa vid att man är så nära.

Ja, man får inte vara blyg om man vill ha schyssta bilder! Flera av dem (halvkropp eller så) är ju en bra bit bort <1m - men annars är det som sagt när som gäller för att få bäst urklippseffekt. och mindre mänskligt brus i bild.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-04 15:22
Ursprungligen av Rytterfalk:

Ja, man får inte vara blyg om man vill ha schyssta bilder! Flera av dem (halvkropp eller så) är ju en bra bit bort <1m - men annars är det som sagt när som gäller för att få bäst urklippseffekt. och mindre mänskligt brus i bild.

Nej, det får man ju inte vara. Ja, helt klart intressant. Det är ett prisvärt och ljusstarkt objektiv, så den kommer att ingå i mitt utbud inom snar framtid.

Hur blir skillnaden jämfört med en omnibounce riktad snett uppåt? Antar att det blir bättre

Bevaka tråden