Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mks-70

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 13:38

hur lätt/svårt är det egentligen att hitta en sån, och vad är ett rimligt pris?

Mvh
Elias

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 14:05

hehe yay, tack! jag har noll erfarenhet av både att handla synthar samt ebay.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 14:07

jag kan iofs inte tyska, men "Versand nach: Deutschland, Österreich, Schweiz" ..eh?

Jag kan inte heller tyska....jag har inte handlat på tyskaebay heller, men det finns nog många!? här på 99:an som har handlat där.....?

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 14:19

Yes, förhoppningsvis

tack för tipset iaf! ska snoka lite på sidan, förhoppningsvis lär jag mig nåt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-04 14:24

Versand nach är ungefär "skickas bara till". Jag kan inte heller så mkt tyska men Ebay är för bra för att ignorera. MKS-70 är en fantastiskt fin synt men tänk på att den har digitala LFOer liksom sin klaviaturbroder JX-10. Detta till skillnad mot analogt LFO i JX8P. Nu vet jag inte om detta stämmer rent tekniskt men det stämmer i alla fall musikaliskt; LFOerna triggar om vid varje tangentnedslag på JX10/MKS70 och löper fritt på JX8P. Det blir med andra ord svårt att göra "We Are The Robots"-syntpatcher på Super JX-maskinerna men 8P (och säkert 3P) klarar det galant. Patcher där LFO påverkar filtret helt enkelt. Detta går enkelt att komma runt genom att assigna velocity till filtret och rita kurvorna i sin sequencer men det är ändå värt att påpeka. Värt att påpeka är att jag även själv dock skulle vilja ha en av varje av alla nämnda syntar igen... De låter helt underbart hela gänget.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-04 16:33

PF:

>men tänk på att den har digitala LFOer liksom sin klaviaturbroder JX-10.
>Detta till skillnad mot analogt LFO i JX8P. Nu vet jag inte om detta stämmer
>rent tekniskt men det stämmer i alla fall musikaliskt; LFOerna triggar om vid
>varje tangentnedslag på JX10/MKS70 och löper fritt på JX8P.

Tyckte du sa att det inte spelade nån roll i taliban tråden?;)

Rent tekniskt så har det inget med digitalt eller analogt att göra. Det beror
bara på om LFO'n resettar/restartar när den får en note on eller om den alltid
är i free run läge.Ren mjukvaru sak.

Men å andra sidan om man vill göra percussion ljud med durr så vill man
inte ha en LFO som går i free run läge.

150 euro är ju ett kap! ...om det nu inte sticker iväg åt skyarna...

Jag köpte nyligen en MKS-70 på Jam för 2995:-

Tyckte det var ett bra pris, de senaste jag sett på Vendolin och dyligt har legat på 4000-4500:- utan PG-800.

Inte direkt billiga alltså men man ser dem väldigt sällan till salu därav priset antar jag, tillgång och efterfrågan och allt det där...

Senast redigerat 2008-03-04 20:39
Ursprungligen av pepelogu:

Jag köpte nyligen en MKS-70 på Jam för 2995:-

Tyckte det var ett bra pris, de senaste jag sett på Vendolin och dyligt har legat på 4000-4500:- utan PG-800.

4500:- låter som ett ockerpris för en MKS-70, när man kan få tag på JX-8P för typ 1500-2000:- och JX-10 någon tusenlapp däröver. Jag tycker 2000-2500:- känns mer rimligt för en MKS-70. Butikspriset 2995:- indikerar ju det också.

Ursprungligen av Glitzerstrahl:

4500:- låter som ett ockerpris för en MKS-70, när man kan få tag på JX-8P för typ 1500-2000:- och JX-10 någon tusenlapp däröver. Jag tycker 2000-2500:- känns mer rimligt för en MKS-70. Butikspriset 2995:- indikerar ju det också.

Grejen med att JX-10 är så billig tror jag beror på att den inte tar emot sysex, man kan alltså inte använda mjukvaro-editor för att programmera ljud på den. Det gör MKS-70 och JX8p.

JX8p är antagligen så billiga för att det kryllar av dom... Tom. JX3p är ju oftast dyrare än JX8p trots att den är sämre på många sätt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-04 20:24

Percussionljud med durr? JX8P har ju ändå delayparametern och kan retrigga om man vill, med hjälp av den. Tekniskt sett spelar det ingen roll nej, jag vill ha "freerun" på mina LFOer, det fixar även min SY85:a å mitt kära Reason

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 14:39

"Versand nach är ungefär "skickas bara till". Jag kan inte heller så mkt tyska men Ebay är för bra för att ignorera."

Hehe, ja det var ungefär så långt jag kunde tolka... nån som har undgått ett sådant störmoment och kanske har nån aning om hur man kan bete sig? jag är lite av en retard när allt är nytt.

Bra att veta ang LFO's! har en liten monosynth (mfb synth II) som lfo'erna agerar tvärtom på (eller ja, de går ju att ställa i one-shot-mode, men bara one shot...) så det blir förhoppningsvis en bra komplettering

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 20:35

pepelogu: aha, där ser man... jag försökte köpa också köpa den men med sämre resultat

Ursprungligen av SAFE1978:

pepelogu: aha, där ser man... jag försökte köpa också köpa den men med sämre resultat

Hoppla, ja där ser man. Längnäsa till dig... Då hade jag tur som hann före...

Men du kanske får den för 150 euro iofs... då blir det långnäsa för en annan...

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-04 20:49

tveksamt, har inte ens lyckats starta ett konto på tyska ebay (traderakontot gällde tydligen inte).

men instrument är ju ändå trevligare än lite dekorerade papperslappar som andra länders framslumpade politik bestämmer innebörden på. positiv cynism that is

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-04 22:00

Håller med helt och fullt. Tycker också det känns extremblygt och extremsvenskt att använda Vendolin som någon slags prisindikator - herregud, man ringer och bjuder. Ofta får man det pris man vill betala, brukar inte vara några problem alls, det är ju köparens marknad. Högst märkligt med folk som betalar överpriser på prylar. När jag själv säljer något så sätter jag priset lågt, då blir man av med grejerna utan trassel. Sura surgubbar som vägrar pruta, säg en MKS-70 från 4000 till 2500 är inget att bry sig om. Ibland, eller oftast, så är reaktionen snarare... oj, förlåt, jag har ingen aning om vad de är värda, den har stått här i många år. Så ringer de tillbaka efter någon dag och godkänner det pris man erbjöd.

Fast allt beror ju på hur gärna man vill ha en grej alternativt sälja den.

Jag hade jagat en MKS-70 i över ett års tid nu, hittade en för 4000:- men den var redan såld.

Jag hade utan att tveka gett 4500:- också om det hade krävts, jag ville ha en sådan helt enkelt.

Samma sak när jag säljer. Behöver jag pengar snabbt - lågt pris. Är jag osäker på om jag egentligen vill sälja grejen - ett lite högre pris.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-24 13:20

Ah tack, jag har dock redan köpt en JX10...;)

1
Bevaka tråden