Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ext ljudkort när man endast kör mjuksyntar ??

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter ett litet uppehåll är man tillbaka i musiken.
Denna gång har jag inte tänkt att lägga den prislapp man en gång la på hårdvara osv utan tänker börja på en mindre nivå.

Som dator får det bli min dagliga användardator iMac 24" 2,8Ghz Dual Core 2 med maxat ram 4GB.
Jag har även efter många år av skeptiska ögon gått över till Logic 8 från Cubase
Samt införskaffat mig Spectrasonic´s Stylus RMX med 5 expannsions samt Atmosphere.

Där står jag nu idag och hoppas detta räcker en stund för lite pulande.

Nu går jag dock i tankarna om hurvida man måste ha ett externt ljudkort eller inte ?
Jag använder ju endast mjukvarusyntar och kommer inte spela in några Audispår, än på ett tag i alla fall.. Frågan är kommer jag tjäna processorkraft oavsett om man inte kör Audio inspelningar ???

Om det är så har jag dock kollat in Apogee - Duet som verkar lovande, men känns ju onödigt om man endast skall använda mjuksoftisarna.

2: Högtalare!

Innan satt man med 20/20 Bas aktiva och nu när man inte gjort musik och sålde av allt har man ett par Soundsticks II, det känns ju lite sådär att jobba med!
Vad kan vara ett trevligt inköp här till bra priser som inte tar upp ett helt rum!
Genelic 8020 kollar jag lite på men är rädd att jag inte får ngn bas ?
Annars Yamaha HS50 alt HS80

Tacksam för lite svar och råd

Den ända du behöver är ett midi interface eller usb midiklaviatur/kontroller för macens inbyggda ljudkort räcker gott o väl för att köra logic med mjukisar

klarar det av att prestera ut lika många kanaler som om man skulle köra ett externt kort då?

Jo det tror jag har själv provkört logic 8 hade kanske en 48 kanaler och körde på 64 buffer size på internakortet på min macbook och det funkade utmärkt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-16 00:10
Ursprungligen av motif:

klarar det av att prestera ut lika många kanaler som om man skulle köra ett externt kort då?

ja det kan du. ett externt kort har inget med hur många kanaler du kan köra i Logic.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 02:02

Nä mjukvarusynthar är det processorn som får stå för... om vi inte syftar på nåt mega-DSP-synth-ljudkort, men då är det väl tveksamt om det är mjukvarusynthar längre.

Det är väl bara gaming-ljudkort som fungerar åt det hållet...

Om du ska köpa ljudkort så kan det vara bra att vara medveten om Agere-problematiken...

Ursprungligen av Gilbert 2:

Om du ska köpa ljudkort så kan det vara bra att vara medveten om Agere-problematiken...

??? som är ??

Men all DA omvandling sker ju i datorn, kör man med ett ext firewireljudkort sker det ju i den eller ?

Köpte mig ett Apogee Duet kort igår och ett par Yamaha HS 80 blev jävligt nöjd i alla fall.

Ursprungligen av motif:

Men all DA omvandling sker ju i datorn, kör man med ett ext firewireljudkort sker det ju i den eller ?

Köpte mig ett Apogee Duet kort igår och ett par Yamaha HS 80 blev jävligt nöjd i alla fall.

Men du skulle ju inte spela in nån audio? Det är bara då det sker någonDA-omvandling. Du kommer ju bara spela in midiinformation och då är ju egentligen ljudkortet ganska överflödigt. Men visst, Duet'en blir ju en snygg volymkontroll...

Att många FW-ljudkort inte fungerar (överhuvudtaget eller dåligt) med dessa firewirekretsar som sitter i nya iMac och de bärbara.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Att många FW-ljudkort inte fungerar (överhuvudtaget eller dåligt) med dessa firewirekretsar som sitter i nya iMac och de bärbara.

Ok jag har inte märkt av något i alla fall verkar fungera klockrent!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 08:54

Njaa, inspelning = A/D, uppspelning = D/A.

Det är jag fullt medveten om, bokstäverna hamnade på fel håll bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 09:20

Tänkte väl! Hur som helst är det klart att det är trevligt att ha bra DA-omvandlare. Även om ryktena i o f s säger att apples inbyggda ska vara rätt bra så har jag ju en känsla av att de i Apogee-korten är bättre. Om inte annat så lär analogdelen vara rejält mycket bättre.

Så jäkla bra är inte det inbyggda ändå.. jag har en del missljud i min ena macbook pro (däremot så har jag inte kollat så noga på varken den andra eller på stationära). Duet känns som ett väldigt bra val tycker jag!

Självklart är Apogee's grejor bättre, men saken var ju den att han inte ska spela in nån audio, bara använda sig av mjukvarusyntar, det innebär ju att den enda saken som datorns DA påverkar är lyssningen... För mig känns det som sagt som en hyffsat dyr volymkontroll, även om jag själv gärna haft en Duet

Stämmer bra, men nu har han även två helt ok preamps

Jag fick infon från min lokala musikaffär i alla fall att datorn kan koncentrera sig på pluggar osv istället för att den också skall göra DA omvandlingen som nu körs på en annan bus firewire på så vis får man mer kräm åt effekter osv.

Ursprungligen av motif:

Jag fick infon från min lokala musikaffär i alla fall att datorn kan koncentrera sig på pluggar osv istället för att den också skall göra DA omvandlingen som nu körs på en annan bus firewire på så vis får man mer kräm åt effekter osv.

Detta är helt felaktigt. Tvärtom kommer du märka att du kan köra färre spår med duet än med det inbyggda ljudkortet. Det beror på att Apogee inte har speciellt bra skrivna drivrutiner till sina ljudkort. MOTU levererar mycket bra drivrutiner.

DA-omvandligen kan ju inte ta någon extra processorkraft

tillägg: Däremot så kan det ändå bli lite skillnad i prestanda beroende på hur ljudinterfacen i fråga hanterar buffrar (och i vissa fall även vissa dumheter som dåligt skrivna drivrutiner kan syssla med).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-18 15:41

Lokala musikaffärer har mycket fler idéer om processorkraft än du Volle!

Jag kör bara med det interna kortet, och då spelar jag in audio också. Det är dock mest för att mitt trogna Audiophile-kort inte passar i G5:an min, och jag har inte pengar än för ett ljudkort.

Ljudkortet avlastar datorn . slut!
Så nu vet alla som gissat

skitsnack!
Jag har haft både MOTU 828 MKII mm mm mm... jag sitter nu med Duett och har betydligt fler spår än vad jag kunde ha innan datorn slog ifrån med interna kortet!
Så jag har själv testat!
Motu gör bra grejor men de har större problem med drivar än Apogee enligt mitt tycke.
Duet har funkat klockrent

Jag har giggat en hel del med en Macbook och ett Motu Ultralite. Jag har främst kört Kore och NI-syntar. Motut har funkat klockrent, det är även kompakt med många utgångar. Om man ska köra fw.kort live är väl en linebox att rekommendera...

1
Bevaka tråden