Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om ni fick designa en synt

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 22:25

Om ni skulle designa en synt efter era behov, vad skulle ni önska då?

Själv efterlyser jag en gedigen live-klaviatur-sampler. Det ska vara en kompakt synt med minst 4 oktavers klaviatur som innehåller en kraftfull med ENKEL och ANVÄNDARVÄNLIG sampler och kraftfull effekt-sektion med reverb/delay/modulation/leslie/overdrive mm. Det ska vara lätt att skapa ett performande för varje låt med ett antal ljud som är lätta att hoppa mellan. Den ska vara sjukt enkel att använda, till och med för en ovan backline-tekniker. Den ska lagra samplingarna på stora flashminnen så man slipper laddningstider. Den ska ha en avancerad editor via dator och de enklaste funktionerna ska man komma åt från själva synten. Och så ska den ha en ren och snygg look. Detta påminner ju mycket om Clavias Nord Wave, men 2 ljud per performance är för snålt, och gemensam effekt-sektion för de båda ljuden går bort.

De flesta har ju sina favoritsyntar som de skapar sina ljud med, det skulle vara så grymt att kunna plocka in de ljuden i en klaviatur-sampler, koppla in två telekablar och en strömsladd och köra.

En annan produkt som jag saknar på marknaden är en backtrack-maskin. 8 kanaler, ett par inbyggda hörlursförstärkare, möjlighet att programmera låtlistor, hårddisk eller flash-minne, turnévänlig. Mycket enkel sak som verkligen behövs idag!

Jag vill INTE ha en dator live. så är det bara.

Vad skulle du vilja ha?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-05 22:59

En sampler/sequencer/trummaskin/synth med stort samplingsminne, nudge och parameterlåsningar, ett par pads, många rattar och 10-12 separata utgångar.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-03-05 23:01

odlarn: låter nästan som en mpc5000

själv är min design nästan klar.
märket heter doepfer och börjar
byggas på nästa år när jag
jobbat ett tag på nya verkstan

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-06 08:22
Ursprungligen av leere:

odlarn: låter nästan som en mpc5000

Nja.. eller iofs, en MPC med MD's skruvabillity.

Men som Clase säger, en analog monomachine (eller varför inte polymachine ) + en elektron sampler... mums.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 23:16

Jag har designat ett gäng egna synthar. Bara på papper förstås.

Har en favorit som jag gärna skulle bygga någon dag.. Kan posta bild + info imorgon

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-05 23:19

Hmmm...det jag känner att jag skulle vilja ha skulle vara en analog monomachine. Samma upplägg och format, fast då med machines som har fler osc och av analog karaktär. Gärna med ett analogtklingande filter också.

Annars så är jag rysligt nöjd med min monomachine.

en 64 rösters stylophone med 88 vägda tangenter. allt från den lilla originalstylophonen som vibrato och organ on/off ska finnas kvar

det eller en triton som är monofonisk och monotimbral och saknar minnen =alla rattar framme (652 st)

jag har ibland fantiserat om att bygga nåt som liknar en ems synthi 100

av modular från analogue systems.

men om man tänker virtual/computerize så är nord modular g2 redan en drömsynth

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-06 00:20

Ja, det ska se ut som en böbel annars får de va!:)

Ursprungligen av Heualia:

Ja, det ska se ut som en böbel annars får de va!:)

Bödel? Det håller jag verkligen med om!
Vad finns det för syntar som ser ut som bödlar?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-06 19:54

Kul, en stå upp synt i piano låda, helt rätt!

Senast redigerat 2008-03-13 02:33
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-06 19:50
Ursprungligen av outshape:

Bödel? Det håller jag verkligen med om!
Vad finns det för syntar som ser ut som bödlar?

Bödel? Du menar pöbel?:D Ja det vore ju nått, en pöbel synth!:confused:

jag är väldigt enkel av mig. jag tycker om nordlead 2 och typiska VA upplägg.

4 oscillatorer, med rattar för semitone +- 48 (ungefär som nordlead mao.)
sen valmöjligheter på hur de skall samspela, parallellt, FM och i vilken ordning osv.
ungefär som operator i ableton.

samma möjlighet till att göra egna vågformer som i oscar vore skoj också. uppskattar alla möjliga vågformer man kan ha där faktiskt. så kanske oscar rakt av där

sen skulle jag vilja ha 5 envelopes också möjlighet att skicka till att modulera saker. ex, oscillator 1 2 3 4, och envelope 5 till filtret.

filtersektionen skulle jag givetvis vilja ha så fet som möjligt, självoscillerande med resonans i botten. och gärna så man kan hitta det där gyllene mittläget där det är preciiiiis på gränsen till ton. LP HP BP, med valbart 12, 24, 36 poligt på samtliga. Jag uppskattar fasgrejjan i minimoogen, men har inte fått möjlighet att pilla bortom musikbörsen typ. och har inte testat nån vst grej för minimoog.

polyfon, 6-8 röster räcker gott till mig.

flerpartigt känns också onödigt, använder itne så mycket grejor ändå i min musik numera.

Jag lägger ganska mycket på just själva kvaliten på ljudet. jag vill ha JÄvligt låg brusnivå.
jag misstänker att om jag hade cash så skulle jag lägga absurdt mycket pengar på renhet tekniskt och uppfattningsmässigt. Noll kompromisser. jag kan tänka mig investera töntiga summor pengar av rent principiella skäl, att det på alla plan skall byggas och ske i absolut rättvisemärkt sken. Det ska fan vara munkar som löder komponenterna

jag tror faktiskt jag hittar jävligt mycket av vad jag vill ha i redan existerande synthar, typ Virus TI.
fast där är det nog inga munkar direkt.

En helanalog synth ala yamaha cs80 eller korg ps3300 fast helt fullpolyfon + ett par stereo dual delay för modulationseffekter och delayer (t ex korg sdd-1100). Vill ha flera filter i signalvägen med pitchbara resonansfilter och ringmodulatorer. Så drar vi fram alla patchpunkter och skapar en fullmodulär matris. När jag leker med en Korg Delta + CS5 + SDD1100 så kan det låta ganska fantastiskt ibland.. Tänker mig något sådant fast på steroider. Så packar vi allt i ett överkommligt paket som väger några 10-tal kilon i stället för 100kg+..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 07:40

En FM-synt som kan "sampla" ljud-spektrum, återskapa dom med 8 operatorers FM och sen ha 5-10 sådana "sample-slotar" per ljud som man fritt kan morpha mellan. Lite som Technos Acxel fast enklare och polyfonisk. Skulle låta lajbans.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-03-06 08:40

Som det ser ut just nu så skulle jag designa en Waldorf Stromberg...på pappret har den allt jag vill ha...

Jag skulle bara vilja få en bra live-va. vettiga midi-möjligheter; 16 parter, definierbara splitpunkter, midi-filter, lätt-assignade controllers... Mycket bindestreck blev det! Egentligen har Korg M3 med Radiaskortet allt jag vill ha i Midi-väg, förutom ett snabbt programmeringsinterface. Ja ja, jag får väl köpa en Access-programmerare till min Matrix-1000 och göra splitar i Kore eller nåt...

En esx/emx-kombo med sampling och analoga ljudkällor, fler effekter, polyfoni och lagra mer midicontrollers i sequencern. Allt uppbyggt i en stor ram a la monstermixerbord (eller Synthi 100), med olika moduler. Eller skitliten så man kan ha den i sängen (som jag har med EMX:en idag!), fast då får den nog bli digital all the way. Eller varför inte så man kan docka det lilla digitala skissblocket i monsterproduktionsenheten. Gärna med nåt sånt här interface:

Den skall också kunna skriva ut notation på silkespapper och skicka den automatiskt till sessionmusiker via tubpost.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 09:23

Eller varför inte bara en hjälm på skallen så att man får upp hela systement i virtuel värld? Där ljuden projekterast som block man kan flytta, vända och vrida på? Tänk Sonasphere goes max/msp med ableton live möjligheter? Koppla ihop, vänd vrid. Infoga och skicka objektet längre bak i ljudbilden?

Det vore nog det ultimata.

Annars skulle jag vara nöjd med en portabel trummaskin med ett ultraenkelt gränssnitt. Typ en tr-606:a fast med 2 samplignsslottar också. Det hade varit fint. Portabelt ftw!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 09:36

Jag skulle nog designa en Yamaha CS-15 ihopbyggd med en Korg ESX-1 med fler parter och utgångar. Och eh.. bandeko kanske.

Egentligen behöver jag nog bara köpa mig en ESX och ett midiinterface till min CS-15. Och eh.. ett bandeko...

En trumbox..

Om jag fick designa en egen liten box så skulle det vara en box i samma format som Elektrons Machinedrum. Den skulle ha 8 indelade zoner med låt säga 5 dedikerade Knobbar i varje zon. Bredvid varje knobb skulle det finnas en en liten knapp att välja olika lägen för varje knob.

Maskinen skall vara dedikerad för trummljud. Varje part skall kunna ta en sampling.
Varje part skall ha följande funktioner:

Timestretch - i realtid och inspelningsbar. Man skall kunna välja läge för timestretchen som i FL.
Pitch - Inspelningsbar
Ändring av Bitdjup och Upplösning - Inspelningsbar
Filter - De vanliga digitala varianterna och några roliga.

Utöver dessa funktioner skall varje part ha ett ADSR i två lägen (en knapp vid varje part, tryck en gång till för filter-adsr) där fyra av knobbarna används för attack decay sustain release och den femte knappen för volym resp filter-eg i filter-läge.

Sequensern skall hantera parameterlåsning och fungera som en MnM-seq.

Mums

Sedan skall det finnas en sektion separat med 8 knobbar intill en LCDskärm.
Denna sektion skall främst vara en dedikerad Reverb/Delay/Stereo-processeringseffekt.

Man skall med en knapp kunna välja mellan Reverb / Delay o stereo
Denna sektion skall kunna editeras globalt och med separata inställningar per varje part, genom en knapp vid varje part som gör parten riggad för editering vid sequensern i MnM-stil.

Om Roland kombinerade V-Synth och Fantom och satte in det i ett MV-skal, med helikopterplatta, med en OSC-sequencer som kan mäta sig med logic i funktionalitet samt kontrakterade Hartmann för en Neuron-motor skulle jag slippa designa denna utlimata sample-hanterare själv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-06 12:27

Telepatiskt interface ist för klaviatur... lätt!

  • Oregistrerad
  • 2008-03-07 10:09
Ursprungligen av Pehr:

Telepatiskt interface ist för klaviatur... lätt!

spana in den här:

http://www.overclock3d.net/news.php?/input_devices/ocz_prepares_neural_impulse_actuator_for_shipping_next_week/1

Telepatiskt interface! Jag funderar på att köpa en o se vad man kan göra med den

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-07 12:19
Ursprungligen av imported_fredrik_e:

spana in den här:
...
Telepatiskt interface! Jag funderar på att köpa en o se vad man kan göra med den

Najs, billigt också
Undrar om den funkar bra...:p

Vad mer behövs liksom?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-03-06 14:51

monolådan med följande tillägg:
UW-sampler RAM+rom
flera synteser + filter
+ att zthee skulle desajna om den lite mera hawai-inspirerat!!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-03-06 20:53

Träpanel, såklart! Valbart, som på de riktigt gamla syntarna.

Annars vore en sampler liknande MPC, med pads som hanterade trummstockar välkommen. Har många bekanta som saknar möjligheten att använda trummstockar.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-06 21:57

Superorganiska, processorintensiva, morfbara superspectrumoscillatorer med FM
valbart i 8 - 16 bit process genom multimode VCF + VCA.
Plus en version med 8 - 16 bit sampling och/eller VCO.
Allt i mono eller 8 voice poly rack eller klaviaturmodeller.
USB och spakar i plenty...

Just det, overdrivekrets i filtret som på Moog LP.
Spectrumoscillatorernas alla deltoners fas, amplitud och frekvens
moduleras av vilka animerade mönster som helst.
Designas i mjukvaran och tankas ner via USB.

Senast redigerat 2008-03-07 07:39

Jag gillar den här idén från Cyndustries, en analog modulsynth med en Mac-modul och pekskärm:

Bevaka tråden