Det jag behöver formlerna till är laborationsrapporter och liknande, på gymnasienivå. Det är alltså mest beskrivande text och så någon enstaka formel. Så jag behöver använda en ordbehandlare.
Det är klart, man vill ju använda den "riktiga" metoden, men hittills har jag aldrig stött på någon formel som jag inte kan skriva med Equation editor. Om man dessutom ser till att ha samma typsnitt i texten som i formlerna, ser det ju riktigt snyggt och sömlöst ut. Vad är det som är oseriöst?
Om man använder tex måste man väl "programmera" sina formler, med text? Verkar ännu mer omständigt än att gå omvägen via MathType eller Grapher och klistra in i Nisus. Nää, det bästa vore om det bara fanns någon lösning på Words bugg. Även fast jag i vanliga fall hatar Word av hela mitt hjärta.
När vi ändå är inne på nya program för matematik – finns det något bra program för att göra matematiska illustrationer? T.ex. en ljuskälla, två ljusstrålar, vinkeln mellan dem, sträckan de färdas, två punkter på väggen med specificerade värden, etc.