Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb vs Rapidweaver?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 23:06

Någon som har provat båda?

vad är erfarenheter angående fördelar /nackdelar mellan programmen

Hur funkar sidorna i Internet Explorer och Firefox ?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-05 09:10

De är ganska så likvärdiga produkter. Med iWeb följer det med lite snyggare mallar, men det finns massor med mallar som man kan ladda ner för RW.
Sidor som är gjorda i RW känns snabbare, en del iWeb sidor är som sirap
Det finns dessutom gott om tillägg till RW som tex Blocks, http://www.yourhead.com/blocks/ som gör att man får ännu mer funktioner.
Inga problem med IE eller Firefox med ngt av programmen som jag har märkt.

Jag har gjort min nya fotosida med RW tillsammans med den "tomma" mallen Blocksbox, Blocks och Coverflow,
www.callegrafi.se

Försökt jobba i iWeb, klarar inte av et. Tillbaka till RW

Två enkla sidor som är gjorda i RW 3.5
http://hem.bredband.net/jeremiah
http://hem.bredband.net/newht

Vad gäller RW och IE och Firefox så blir man ofta upplyst om man t ex köper ett tema att det funkar i alla webläsare etc. Jag har inte hört ngn som klagar. Har för mig att IE6 har problem med transparens i PNG-filer. Så sådana kan man ju lägga in bara för att retas

Annars har jag inte hört ngt om inkompabilitet med IE/FF.

Jag gjorde en site en gång med säkert 50 sidor totalt åt en djurrättsorganisation här i GBG. Den blev både snygg och otroligt lättunderhållen. Sedan tog de själva över den, vägrade använda en Mac för underhållet av den (vilket var sagt innan), så de importerade siten i ngt hiskefult MS-program och fortsatte därifrån.

RW är grymt bra om du har ngt att säga och vill ha en site som vem som helst kan underhålla (fylla på med information) och där hela utseendet kommer från ett tema.

Vill du sitta och putsa på knappar och peta i småsaker, kör ngt annat.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-05 11:50

Med RW kan man synka med vilken plats som helst (.Mac-konto ej nödvändigt) - via ftp.
Med iWeb kan man skyffla omkring text och bild som i vilket layoutprogram som helst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 13:55
Ursprungligen av mjg:

Med RW kan man synka med vilken plats som helst (.Mac-konto ej nödvändigt) - via ftp.
Med iWeb kan man skyffla omkring text och bild som i vilket layoutprogram som helst.

hur funkar det med att koppla in forumlär till sql databaser och sånt, är det något man får koda själv? kan RW göra formulär?

Är det mkt knepigare med Layout i RW, eller är iWeb bara lite enklare?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-05 15:18
Ursprungligen av johan_F:

hur funkar det med att koppla in forumlär till sql databaser och sånt, är det något man får koda själv? kan RW göra formulär?

Är det mkt knepigare med Layout i RW, eller är iWeb bara lite enklare?

Ingen aning...det låter som om man kanske ska köra tyngre kanoner då...typ DreamWeaver etc.

  • Medlem
  • 2008-03-05 18:52
Ursprungligen av johan_F:

hur funkar det med att koppla in forumlär till sql databaser och sånt, är det något man får koda själv? kan RW göra formulär?

Är det mkt knepigare med Layout i RW, eller är iWeb bara lite enklare?

Rapidweaver gör php-formulär, som tyvärr inte funkar på .mac. Om du kan programmera kan du säkert koppla det till vad du vill, men jag tror inte att det funkar automatiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 23:28

någon som testat Iweb med Iweb buddy??

http://www.zarrastudios.com/ZDS/iWebBuddy.html

Ursprungligen av johan_F:

hur funkar det med att koppla in forumlär till sql databaser och sånt, är det något man får koda själv? kan RW göra formulär?

Är det mkt knepigare med Layout i RW, eller är iWeb bara lite enklare?

Vilken typ av formulär hade du tänkt dig! egen gästbok eller liknande...

1
Bevaka tråden