Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vintage Digital is coming

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 18:09
Ursprungligen av Real Parakeet:

Om man bara väntar tillräckligt länge bli allt populärt igen.

det där är så sant. det och 'det var bättre förr', vilket innebär att det är sämre nu.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-03-06 20:02
Ursprungligen av Real Parakeet:

Om man bara väntar tillräckligt länge bli allt populärt igen.

Som polyester kalsonger och kamel hårs koftor? Båda kliar infernaliskt mycket!:)

Alltså, helt väck är det inte. Minns att hela technogenren med åtföljande analoghype kom just av att det var prylar (303, 808, ...) som var "värdelösa" och man i princip fick gratis och följdaktligen plockade folk upp dem på vinst och förlust och gjorde musik med.

Det enda som talar emot att det kommer en Vintage Digitalvåg är väl möjligen att volymerna var mycket större på prylar. Hur många DX7 finns det inte? D50?

The Introvert: japp, och ytterligare en faktor var att 303 etc var ett nytt sound. (Och åtminstone jag har hört filtersvep, sågtänder och pulsvågor till leda.)

Men en skillnad är att svältande musiker och ungdomar inte behöver köpa hårdvara idag, det går lika bra att ladda ner mjukvara från nätet. (Och det är dessutom ett mindre steg mellan tex DX7 och FM7 än mellan en TB-303 och mjukvara eller alla samplebaserade syntar som var poppis på 80/90-talet.) Så en eventuell digital retrovåg blir nog mer begränsad.

Ursprungligen av false messiah:

Men en skillnad är att svältande musiker och ungdomar inte behöver köpa hårdvara idag, det går lika bra att ladda ner mjukvara från nätet. (Och det är dessutom ett mindre steg mellan tex DX7 och FM7 än mellan en TB-303 och mjukvara eller alla samplebaserade syntar som var poppis på 80/90-talet.) Så en eventuell digital retrovåg blir nog mer begränsad.

Verkligen. Dessutom var analogsyntarna enklare att använda än FM-maskinerna. Det gjorde nog sitt till. De flesta verkar ju tycka att "cutoff" och "resonance" är de viktigaste rattarna, för att det är instant gratification att dra i dem. Till skillnad från 3-teckens LED-displayer och membranknappar.

Gamla digitalhäckar är däremot oftast svårare att använda än motsvarande mjukvara.

Tror säkert att några udda klaviaturer kan bli hajpade, men att det blir en allmän digitalhajp har jag svårt att se.

Tror istället på vintage akustiskt.

Var inte en stor del av analogåterkomsten också att det fanns plats för amatörmusik inom technon? Lyssna på gamla undergroundhits från 88-93 så får ni höra mängder av väldigt tafflig produktion. Jämför med t.ex. samtida Michael Jackson.

Idag är technon istället superproducerad och (imho) ganska tråkig som genre. Det saknas svängrum för banbrytande infall eftersom alla har en färdig uppfattning av hur det ska låta.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-03-07 07:14
Ursprungligen av Imported Johannes:

De flesta verkar ju tycka att "cutoff" och "resonance" är de viktigaste rattarna...

vad annars !?!?!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-06 21:10

Göbbe !

WT

Men jag tycker att digitalhypen redan har dött. Den fanns väl och finns väl fortfarande sedan 2000
massa indieband som kör casio och dx7's osv. Samtidigt finns ju FM-scenen med tillhörande Digital-hype. Där handlar det väl mest om DAC's men ändå.
Kan dock tänka mig att digitalhypen är för snäv för att tränga sig igenom den otroligt tjocka 24db/3osc-mattan av analoghysteri här på 99an.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 11:25

Och vem tusan är Horton? En musikmarknadsanalytiker eller en tråkig snubbe som kanske skrev sin illa citerade text redan för 10 år sedan?

Jag tror visst att det kan bli en digital revival, men då blir det knasmanicker med kass/speciellt ljud. Gamla samplers har ju varit hyfsat poppis ganska länge. Hela SID-scenen. Casio CZ-serien är fortfarande oslagbara på vissa typer av ljud. Wavestation håller väl fortfarande sin position som en ljudskaparmaskin av rang? PPG kostar skjortan, Waldorf Wave likaså. Emulatorer och SP-1200...

Jag tror som Imported Johannes att enda hindret för en äkta retrovåg är att det är knepigt att programmera de flesta av de här apparaterna och att nördskiktet bland synthanvändarna är för litet för att de gamla (och ofta både spännande och välljudande) digitalmaskinerna ska få masshajp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 12:25
Ursprungligen av sawtooth:

Jag tror visst att det kan bli en digital revival, men då blir det knasmanicker med kass/speciellt ljud. Gamla samplers har ju varit hyfsat poppis ganska länge. Hela SID-scenen. Casio CZ-serien är fortfarande oslagbara på vissa typer av ljud. Wavestation håller väl fortfarande sin position som en ljudskaparmaskin av rang? PPG kostar skjortan, Waldorf Wave likaså. Emulatorer och SP-1200...
Jag tror som Imported Johannes att enda hindret för en äkta retrovåg är att det är knepigt att programmera de flesta av de här apparaterna och att nördskiktet bland synthanvändarna är för litet för att de gamla (och ofta både spännande och välljudande) digitalmaskinerna ska få masshajp.

Japp, fast som med SID-scenen så handlar det ju bara om att nån entuisast tar klivet och skriver en ny dedikerad mjukvara med nytt hårdvaru-interface till exempelvis DX7an så blir den lika het som SID-station gjorde MOS6581-chippen i slutet av 90-talet. Eller vad LSDJ gjorde för Gameboy.

För många av de gamla digitala syntarna har ju hyffsat öppen arkitektur i sin ljudgenerering, till skillnad från dagens DSP-baserade diton...så teoretiskt är det ju möjligt...

Om de gamal analoga härkena slog igenom tack vare (eller kanske på grund av) att det var det enda fattiga och lidande konstnärssjälar hade råd med, så borde deras motsvarigheter idag spela på Korg DW-6000, Yamaha DX-9, Casio CZ-5000, E-mu proteus, Korg M1 och liknande "skräp". Men när en begagnad VA-synt som låter som en Moog kostar så lite som de gör har jag svårt att tänka mig att dessa idag billiga syntar kommer få ett uppsving. Sedan har vi all mjukvara också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 12:42
Ursprungligen av Real Parakeet:

Om de gamal analoga härkena slog igenom tack vare (eller kanske på grund av) att det var det enda fattiga och lidande konstnärssjälar hade råd med, så borde deras motsvarigheter idag spela på Korg DW-6000, Yamaha DX-9, Casio CZ-5000, E-mu proteus, Korg M1 och liknande "skräp". Men när en begagnad VA-synt som låter som en Moog kostar så lite som de gör har jag svårt att tänka mig att dessa idag billiga syntar kommer få ett uppsving. Sedan har vi all mjukvara också.

Fast det är ju just det som är grejjen - att alla VA-synthar och pluggar sen tio år tillbaka försöker låta Moog och "analoger", till skillnad från 80-tals digitalerna som låter...lo-fi och cheese.
Visst har det gjorts en del pluggar som ska "emulera" digitala storheter (ex FM7 & PPG-pluggen), men de låter för "rent" - det måste fissla ordentligt i D/A-omvandlingen!

  • Medlem
  • 2008-03-07 14:20
Ursprungligen av kroffe:

- det måste fissla ordentligt i D/A-omvandlingen!

japp, snyggt fulfissel istället för dagens öronskärande fulfissel (bitcrush)!

När jag såg rubriken trodde jag först att det handlade om nedanstående produkt.

Nu börjar hypen

http://www.store.precisionsound.net/ps20info.php

Citat:

In the -80ties the typical sound of a real acoustic piano and electric pianos was produced by the “Real thing” or the “Roland MKS-20”, those where the days long before multisampled multivelocity sound libraries like our Dusty Electric MK II or the "Pianoteq" physical modelling software.

Starting in the mid -80ties and continuing to this days the MKS-20 has been "signature" and an important part of forming the sound of modern music production in many genres like rock , pop and (do not forget...) the classic House/dance piano sound (Piano preset 3).

The MKS-20 by today’s standards is not "authentic", like the TR-808 and TR-909 wasn’t "authentic", still its own character is essential and a "must have" for all music producers!

The Roland MKS-20 was based on a technique called "structured adaptive synthesis", an early form of physical modelling.

http://www.store.precisionsound.net/ps20info.php

Vad tror ni krävs för att ett instrument skall tokhypas ?

En ny submusikgenre , eller kanske en creddig artist / grupp ?

eller kanske genom forum som detta

En hit.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-07 17:21

Vadå? Den skitiga digitalismens retrovåg har väl redan börjat? Tycker mig ha hört väldigt mycket distade digitala sågtänder i kölvattnet av all bitpop som har vart på sistonde... Sedan gick ju inte den s k electroclashen ut på att använda analogsyntar, utan jag tycker mig har hört mycket punkigt digitalt redan för några år sedan.

Själv är jag nog mer digital än analog. Detta för att allt jag gör på Jgb's ms-20 låter som en signaturmelodi för något ryskt barnprogram med marionettedockor...

Det innebär att min lilla FB-01a kommer också att va värd stålar..

inget inget inget slår en yamaha portatone.

Så lite bas i de ljuden att man inte behöver mixa ett skit - bara lägga fler och fler slingor och till slut blir det som ett stabilt och perfekt medium-täcke.

Bevaka tråden