Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänk till en extra gång innan ni trycker på Do it all

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 10:32

tjo

Tänkte bara släppa en varning till dem som inte riktigt vet vad de gör när de ska låsa upp

Sen version 2.4 av Ziphone så nedgraderas bootloadern automatiskt när man trycker på "do it all". Personligen tycker jag det är jävligt korkat av zibri men jaja.

Nedgradering av bootloadern är det ENDA som ziphone gör som kan permanent förstöra din telefon. Det är en liten sannolikhet men ifall din dator hänger sig, ström avbrott, sladdar ramlar ut etc. etc. när detta händer så kan det gå åt helvete med din telefon. Detta fel går INTE att reparera utan att byta com-chippet. Kan vara värt att veta.

1.1.3 fungerar lika bra med båda bootloaders utom att native google maps funktionen inte fungerar utan man måste "starta" den funktionen genom att köra antingen navizon eller locateme appsen. Annars är det EXAKT samma sak.

1.1.4 går endast att låsa upp för tillfället med 3.9 BL men helt ärligt är 1.1.4 hittils bara en buggfix och inte så många apps fungerar på den än. Custom carrier logga fungerar exempelvis inte. Men om du nödvändigtvis vill ha 1.1.4 måste du nedgradera bootloader. se till att starta om datorn innan och kör så lite program i bakgrunden du bara kan. allt för att undvika en krasch.

Ni gör som ni vill, men jag tänker stanna på 4.6 tills det är tvunget att nedgradera. Kan vara värt att nämna att jag egentligen inte behöver låsa upp min telefon, den funkar ändå Men tycker ändå att ni borde fundera lite extra innan ni kör do it all.

Bara en liten varning. lycka till

EDIT: enligt vissa källor kan man låsa upp 1.1.4 även på 4.6 BL genom att aktivera och jailbreaka med ziphone 2.5c och sen låsa upp med ziphone 2.3 eller 2.4.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-03 12:12

Eller så använder man sig av iNdependence som inte nergraderar bootloadern. Dock så nergraderar den baseband till 1.1.2.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 13:20

jajaja. men meningen med denna tråd är inte att nämna alla sätt man kan låsa upp på. Man får använda vad man vill och det finns tusen trådar om hur man ska göra.

denna tråd var till för att informera vad "do it all" på ziphone faktiskt gör om man inte vet om det.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 15:16

Nu är frågan hur låser independence upp ditt baseband? Om det är med ipsf metoden så måste signal.app köras vid varje uppstart. Det programmet ska inte användas om man inte måste. Signal.app programmet skickar kommandot direkt till modemet som fungerar endast om man har låst upp det med ipsf metoden. Om man kör signal.app programmet utan att ha patchat seczone kommer modemet att låsas upp efter ca 10 kommandon eftersom det fungerar ungefär som dvd region koden på dvd spelaren. Du kan byta region ca 15 ggr efter det är det hardware låst.

//Rob

Jag tror 3.9 BL är vägen att gå, custom BL's känns mest överhypat. Spela roll om ens garanti rycker iom en BL downgrade då man ändå är rätt körd ner telefonen måste lagas.

Kör ziphone på en Mac, lär inte krascha då

Det här med bootloadern känns ju lite grann som när man uppgraderade firmwares förr i tiden på moderkort mm. man vågade ju aldrig göra det eftersom hela kortet rycker om det går fel, har det hänt i en relativt stor omfattning att ziphine hängt sig under nergradering av bootloadern?

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 16:21

Nja med den nya fake bootloader ska det kunna att gå rädda även om något går galet. Apples BL är låst och kan inte uppgraderas igen utan att man öppnar skalet och kör test punkt metoden för att radera bootloadern.

mackeswissman den nya fake bootloadern är inte överhypad. Snarare tvärtom. Det är möjligt att bygga in backdoors så att man kan enkelt låsa upp nya firmware. Samt om din iPhone skulle gå sönder tar det några minuter för att återställa 4.6 bootloadern. Det har du inte om du använda ziphone för att nedgradera till 3.9.

//Rob

Så om man nergraderar BL:en ill 3.9 så kan inte du inte uppgradera den ens med fake bootlaoders?

Ursprungligen av simulacra:

Så om man nergraderar BL:en ill 3.9 så kan inte du inte uppgradera den ens med fake bootlaoders?

Japp, så ligger det till i dagsläget.

Här finns att läsa:

http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=32926

Nix, men om du har fakeblank 3.9 så kan du numera uppgradera till 4.6, se min guide: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/238307-guider-l-s-1-1-4-f-bl-3-9fb-g-tillbaka-till-bl-4-6-a.html

Fan, allt fram och tillbaks gör mig galen, jag har en touch nu men vill kunna använda onlineappsen även när jag inte har tillgång till wifi, men alla turer gör mig grymt osäker, en del säger att man ska nergradera, en del säger att man absolut inte ska göra det, det hade varit ett lätt val om google maps funkat bra, men nu gör det inte det, och för att få det att funka måste man installera program vilket är ett ytterligare orosmoment...

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 22:28

Fan, allt fram och tillbaks gör mig galen, jag har en touch nu men vill kunna använda onlineappsen även när jag inte har tillgång till wifi, men alla turer gör mig grymt osäker, en del säger att man ska nergradera, en del säger att man absolut inte ska göra det, det hade varit ett lätt val om google maps funkat bra, men nu gör det inte det, och för att få det att funka måste man installera program vilket är ett ytterligare orosmoment...

Det är inte så svårt men man måste ta sig tid och läsa runt på forumet.

//Rob

Men titta på denna tråden så får man en annan uppfattning:
http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=33050

enligt den så går det numera att uppgradera 3.9 fakeblank till original 4.6... så om man gör en upplåsning med iplus 1.2 (istf ziphone) som nedgraderar till 3.9 fakeblank så verkar man nu kunna uppgradera tillbaka till 4.6 om man vill det

Senast redigerat 2008-03-07 19:24

Så en fakeblank skulle alltså få google maps att funka som det ska, och om jag sedan behöver det så kan jag uppgradera till 4.6 igen?
Finns det ngra nackdelar eller problem, har det funkat för dig?

Har inte testat än, får min iPhone först i helgen eller i början av nästa vecka

Mjo, men det är ju just runtläsandet som är förvirrande, alla har lika starka men totalt olika åsikter, det man absolut inte vill göra är att bricka iphonen, det var det som gjorde att jag aldrig hackade pspn.
Jag har dock dragit ner ziphone för att kolla in det och om jag förstår det rätt så räcker det med att inte ha downgrade bootloader ikryssat för att programmet ska strunta i att ändra i den.

Sen undrar jag om jailbreak eg. är ngt att ha, förutom att man kan installera program man själv vill ha vilket jag i nuläget inte riktigt känner att jag behöver, skillnaden är dock om jag vill dra in navizon elller likn ifall google maps inte funkar...

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-08 09:01

Det beror vad du vill göra. Vill du ha senaste firmware 1.1.4 med BL 4.6 så ska du använda Ziphone 2.5c för att Jailbreaka och aktivera. När det är gjort laddar du ner ziphone 2.3 (kanske fungerar det med ziphone 2.4 oxå) och endast låser upp basebandet med ziphone 2.3. Klart.

Jailbreaka skulla jag göra i alla fall. Det är inget som stör om du inte vill använda installern.

//Rob

1
Bevaka tråden