Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod som inspelare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar dagarna i ända på huruvida jag skall införskaffa en iPod eller icke. I mitt eviga botaniserande efter intryck och information om härligheten på nätet snubblade jag över diskussioner som rörde iPodens framtida funktioner. Det som framför allt fångade mitt intresse var diskussionen om iPod som inspelningsapparat. Några hävdade att den redan idag hade allt som krävdes för detta (ljudingång och MPEG-encoder) och att det bara var upp till Apple att implentera det.

Kan detta stämma? I så fall tar jag ytterligare ett stort steg mot MacForum i Gbg... Skulle ljudutgången även fungera som ingång, eller hur skulle det annars gå till?

  • Medlem
  • 2002-05-14 23:39

Att få ljud att gå in via "ljud ut", tycker jag verkar klurigt - jag tror det är smidigare att ta det vi FireWire-porten. Den tillåter ju informationsutbyte åt båda håll.
Visst hade något slags FireWire-stereomic varit intressant? Hd-inspelning i åtminstone nästintill cd-kvalitet i fickan? Då hade ju nästan jag också börjat snegla på iPod....

Att få ljud att gå in via "ljud ut", tycker jag verkar klurigt - jag tror det är smidigare att ta det vi FireWire-porten.
Mmm, det tycker jag också. Därav min tveksamhet inför uppgifterna...

Visst hade något slags FireWire-stereomic varit intressant? Hd-inspelning i åtminstone nästintill cd-kvalitet i fickan?

Det hade verkligen varit intressant. Plus att Apple lägger till några andra codecar än MPEG — då har vi plötsligt en riktigt användbar apparat, även i professionellt syfte.

Överlag tycker jag att iPoden blir mer och mer prisvärd hela tiden, i takt med att fler och fler funktioner möljiggörs...

  • Medlem
  • 2002-05-16 19:39

En funktion jag hade gillat, är om det fanns möjligheter att använda ipoden som mellanlagring när man är ute på resa.

Om man hade kunnat ansluta en kamera eller kortläsare och tömma den till ipoden hade det varit grymt. Det finns ju redan kortläsare med firewiregränsnitt. Sen hade bilderna kunnat synkas till iPhoto likadant som mp3orna till iTunes.

Nästa steg hade väl varit om man hade kunnat få iPoden att snacka med en digitalvideokamera. Firewire har de ju redan båda två.

Hoppas verkligen att de fortsätter att bygga på iPoden så att den blir en "minihub".

Precis vad som skulle övertala mig till en iPod. Att kunna lägga bilder direkt från kameran till iPod. Och som du sa, synkning a´ la iTunes i iPhoto vore väl smidigt.

Att bygga in en hämtningsprogramvara i iPod borde väl inte vara så svårt, men det kanske är knepigare att få den att kunna tala med de flesta kameror på marknaden.

Mmm, kunna plugga in iPoden till stereon och spela av vinyl genom firewire ingången, då kan jag lägga minidiscen på hylan

Mycket teknik med mp3 encoder inbyggd, lite lång sökt men oj så kul det skulle vara.

1
Bevaka tråden