- Schlachthof
- Medlem ●
Hej.
Är det nån som har tips om vilket midi-cv interface som funkar
bra till en pro one?
Duger det med en doepfer mcv4 http://www.thomann.de/se/doepfer_mcv4.htm
Eller ska man köpa nåt annat?
Vi har en MCV4 till vår pro-one. Det funkar men det blir lite ostämt här och där. Kenton Pro Solo är bättre.
Hur kan det bli ostämt?? Det borde det väl bli med Kenton också i såfall?
Jag tror jag köper en Doepfer ändå.
Och då undrar jag,
Om jag bara ska låta MCV4 an spela toner från Cubase räcker det då
med en mono tele eller har Pro-one också stereo tele på cv ingången?
Är inte så hemma på det här med cv.
Det skiljer en del i pris, men skillnaden i funktionalitet är enorm. MCV-4 har t ex 8 bitars upplösning på CV-utgångarna, vilket är uruselt om du frågar mig. Pitch bend är oanvändbart och portamento har den inte ens.
Pro Solo har 16 bitars upplösning, inbyggd LFO och DIN-sync. LFO:n använder jag mycket. Minimoogen saknar LFO, men har CV-ingång för pitch, VCF och VCA och det är ju oftast där man vill ha en LFO ändå.
behöver du inte en massa extra cv´n till bend osv så borde väl en sån här funka
På bilderna ser det ut som att Kenton pro solo har mini tele utgångar, medan Doepfer verkar ha vanliga. Märkligt med tanke på att Doepfer använder mini på sina moduler. Jag vill ju ha stora tele men Kenton verkar ju bättre på alla andra sätt.
Skall du få ut allt av MCV-4 behöver du två insertkablar eftersom CV-utgångarna är stereoutgångar. Å andra sidan behöver du en riktig special-DIN-variant till Pro Solo MK II om du skall klämma ut lite extra CV ur den.
Av vanliga tele och minitele föredrar jag naturligtvis vanliga tele, men mig spelar det i princip ingen roll. Jag har alldeles för många kablar av alldeles för många varianter...
Skall du få ut allt av MCV-4 behöver du två insertkablar eftersom CV-utgångarna är stereoutgångar. Å andra sidan behöver du en riktig special-DIN-variant till Pro Solo MK II om du skall klämma ut lite extra CV ur den.
Åhå? Menar du MIDI-kablarna då eller? (till Pro Solo alltså)
Åhå? Menar du MIDI-kablarna då eller? (till Pro Solo alltså)
På Mk II kan MIDI Thru fungera som MIDI Thru, DIN Sync eller som Aux 2 och Aux 3. Om man vill utnyttja det sistnämnda och plocka två CV från ett DIN-jack behöver man dock en specialkabel som det nog är enklast att plocka fram lödkolven och fixa själv.
Att det ibland blir lite ostämt med Doepfern beror med stor sannolikhet på att den(enligt ovan) bara har 8-bitars upplösning på kontrollspänningen. Det gör att de diskreta stegen mellan de spänningar den lämnar ut inte alltid matchar vad det borde vara för att det skall bli rätt ton på din synt. Med kentonlådans 16-bitars upplösning så blir felet ohörbart.
Du behöver koppla in minst två sladdar, en för CV(kontrollspänning) en för gate(på/av).
Jag satte in en Synhouse MIDIJACK innan jag sålde min förra. Det funkade jättebra och trackade bra över många oktaver. Däremot var det viktigt att man verkligen stämde Pro~One så att tonerna verkligen blir det de ska. Hur man ska gå tillväga står i användarmanualen. Tänk bara på att den stämmer lite annorlunda när chassit är på så det är lite meck innan man får det riktigt bra.
Jag har ägt och testat 3, Doepfer, Phillip Rees och Kenton Pro Solo
Testat med SH101, Moog Prodigy, Minimoog och MS20.
Anser Pro Solo vara överlägset bäst på alla sätt.
Doepfern triggade inte lika snabbt och kändes inte lika tajt och exakt. särskilt i multi trig läge. De kan ju ha ändrat firmware.
Den funkar men Pro Solon är mkt bättre enligt min mening.
Klart värt de extra pengarna.
Jag ville så gärna att MCV4:an skulle vara bra, men den funkade bara Ok, inte sådär supertajt som KENTON.
Har säkert mycket med vilka synthar man kör också.
Idag fick jag hem en Doepfer MCV4.
Det stämmer ju lite illa om man jämför en slinga inspelad Midi
med en man spelar på Pro-one keyboarden.
Men när jag spelar den med Evolverns keyboard och stämmer upp Pro-ones master tune lite
så tycker jag den stämmer helt okej över tre oktaver när man kör båda syntharnas ljud samtidigt.
Så MCV4 an behåller jag.
Sen undrar jag om nån vet hur man skickar man Program change #6 från Cubase eller Evolvern
till Doepfern så att den kör Retrig istället för legato??
Ja det fungerade!
Tack!