Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva egna program till iPhone - När? Var? Hur?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när apple släppt SDK för iPhone blev man ju lite sugen på att själv sätta igång och skapa program till sin iPhone. Men som jag förstår det så går det ännu inte att själv skriva program eftersom endast ett fåtal fått tillgång? Stämmer det eller kan jag själv börja koda redan idag? Och om jag inte kan det när tror ni vi får vara med och leka med SDKet?

Nejdå du kan tanka ner den.
http://developer.apple.com/iphone/sdk1/

Nice!

Men vad menar de med: (från: http://developer.apple.com/iphone/program/)
"The iPhone Developer Program will initially be available to a limited number of developers in the U.S. and will expand to other countries in the coming months."

Tror det handlar om den nya tjänsten där man kan ta betalt för sina program och spridas direkt ut till användarna.

Eftersom Apple inte börjar sälja några program förrän i juni så spelar det inte så stor roll antar jag.

Kan folk endå nu göra apps för iPhonen med apples metod och skicka ut gratis/dela med sig dom via tex installer?

• Medlem
  • 2008-03-09 21:55

Bara registrera sig om man inte redan är det och gå med i programet och ladda ner SDKn gratis redan idag. Tror inte du kan dela med dig av dina program som du skriver idag utan de är mer som test grej att man kan komma igång med utvecklingen redan idag och lära sig det och precis lagom till juni har man något roligt klart som man då kan sprida genom AppStore genom att ge bort ens program/spel gratis eller ta en symbolisk summa för det.

/reed

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-09 22:15

$99 tillkommer...
men det skadar inte att pilla i xcode så länge.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 10:46

Jag har förstått det att programmen skrivna med SDKn kommer endast att fungera med Firmware 2.0 som släpps någon gång i juni. Men jag kan ju ha fel.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag har förstått det att programmen skrivna med SDKn kommer endast att fungera med Firmware 2.0 som släpps någon gång i juni. Men jag kan ju ha fel.

//Rob

Det krävs version 1.2 av iPhone OS för att kunna köra applikationer utvecklade med SDK:t och det finns inte tillgängligt ännu. Så just nu kan man bara testköra sina applikationer i den simulator som följer med SDK:t. Jag testade lite helgen och är rätt impad över det som Apple tagit fram. Det bådar mycket gott.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 14:46

Hur är det med accelerometer osv. Stöds de funktionerna i "iPhone-simulatorn?"

Ursprungligen av rhesus:

Hur är det med accelerometer osv. Stöds de funktionerna i "iPhone-simulatorn?"

Nej. API:t finns där såklart, men det händer inget när man framkallar jordbävning.

Lite offtopic men fungerar det att köra SDK i Tiger eller behöver man Leopard? Och isåfall kan man köra Leopard på en Powerbook Alu 1,5Ghz 512 MB eller är det ingen idé att ens försöka?

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 18:24
Ursprungligen av mmaarrttiinn:

Lite offtopic men fungerar det att köra SDK i Tiger eller behöver man Leopard? Och isåfall kan man köra Leopard på en Powerbook Alu 1,5Ghz 512 MB eller är det ingen idé att ens försöka?

Nope, sitter själv med en "gammal" iBook G4 och nu jäklar har man ju fått en bra ursäkt att uppgradera (kanske på tiden ändå!:) )
iPhone SDK kan köras (läs "släpas") på PPC, men är byggt för Intel, simulatorn funkar inte riktigt som den ska, plus det e säkert en massa annat som inte funkar heller! Avinstallerade Leopard och körde in Tiger (som e lite mera buggfri) och xcode 2 för att slipa upp mina kunskaper då som sagt det e några månader kvar innan allt brakar löst!

1
Bevaka tråden