Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Privat utdelning av extern hårddisk i Leopard?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Genom min Mac Pro vill jag komma åt en extern hårddisk som är inkopplad i min MBP. Jag vill inte att någon annan dator utom just dessa två ska komma åt den externa hårddisken eftersom det finns känsligt material på den.

När jag delar ut den externa hårddisken från min MBP lägger jag till den som en "shared folder" och kommer då åt den från Mac Pro'n. Problemet är bara att lägsta möjliga behörighetsgrad för "Everyone" är "Read Only". Det är inte säkert nog utan jag vill ha "No access" men det går tyvärr inte att välja eftersom det valet är inaktiverat (gråfärgat).

Hur ska jag göra för att dela den externa disken helt privat?

Allvarligt, går det inte att dela ut en extern disk över nätverk utan att vem som helst ska kunna gå in och rodda med den? Känns som att säkerhetstänket helt glömts bort i så fall...

Du kanske måste ha ett filformat som stödjer rättigheter?
Är den formatterad i FAT32 / FAT16 el dyl så kan inte OSX gör mycket mer än att vri på allt eller inget.

Tja, hej och välkommen hit till 99Mac, vi är ett par hundra riktigt goa gubbar&gummor här som gärna behöver föstärkning. Säkert har du kunskaper inom specialområden och kan hjälpa andra. Varför inte börja med att skriva en presentation om dig själv i "Presentationer" och sedan rota runt lite inom de områden du tycker verkar kul.

Här inne är det inte ålder eller utseende som gäller, här blir man respekterad för sina kunskaper och hur bra man är på att hjälpa andra.

Och du är hjärtligt välkommen in i den gemenskapen

Just nu är det VÄLDIGT mycket folk, speciellt i iPhone-delen, som rusar in. Skriver sitt första inlägg och ber om hjälp. En del vill att man svarar på deras privata mailadress så de skall slippa gå hit och kolla...
Många svarar, men när man svarat på samma fråga 72ggr så kommer det vresiga "Sök för helvete!" fram utan att det ens var meningen från början att det skulle låta elakt...

Här välkomnar vi alla, själv har jag vänner för livet här inne. Kliver du in här och bjuder på dig själv och är aktiv kommer folk att kliva över lik för att lösa dina problem.

Så, välkommen in i värmen!

1
Bevaka tråden