Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone vs andra nya mobiler

Tråden skapades och har fått 96 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena , någon som vet något om hur iPhone ligger till när man snackar bästa mobilen i världen ?
Har någon en sida där dom gämför och testar olika mobiler ?
En som jag känner sa att han hade varit på machuset , och enligt han hade dom sakt att iPhone suger , vilket jag reagera på , ofta dom säger så om sina egna produkter ? tycker iPhone är helt sjukt bra ,hur går den om man gämför med sony ericsson ? ni som vet om detta..

Tycker inte tråden är onödig och brydde mig inte om att söka då detta inte har tagits upp i NUläget. Är iPhone bäst eller ?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-10 14:04

Det blir ju lite som att säga vilken bil som är bäst. Enligt mig går det inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 14:17

Rent specifikationsmässigt finns det ju ett antal telefoner som spöar iPhone. Väger man in gränssnittet och iPod-delen så ser det ju lite annorlunda ut men det beror ju på vad man är ute efter. Själv tycker jag iPhone är överlägsen men det finns ju folk som inte håller med.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-03-10 14:58

www.gsmarena.com

Håller med...sett till funktioner så är den ju ganska mainstream

om man tänker efter så är installer funktionen rätt överlägsen mot de andra .. att kunna lägga in så många program som också har bra funktioner är ju väldigt bra. sen finns det ju sjuka funktioner på iPhone me .. typ när man ska ringa att skärmen slocknar och sedan tänds när man drar den ifrån örat...lutningskänslan osv..

Ursprungligen av doggenikke:

om man tänker efter så är installer funktionen rätt överlägsen mot de andra .. att kunna lägga in så många program som också har bra funktioner är ju väldigt bra. sen finns det ju sjuka funktioner på iPhone me .. typ när man ska ringa att skärmen slocknar och sedan tänds när man drar den ifrån örat...lutningskänslan osv..

Den slocknar ju för att man inte ska råka komma åt den oerhört känsliga "Lägg På-knappen" med kinden när man pratar..

För och neckdelarna är många och kan diskuteras i en evighet.. Älskar min iPhone, men visst fasen hade Apple kunnat lägga in de mest simpla basfunktioner som MMS mm från början.. iPhone är bra, men det finns mkt Apple kan förbättra.. Jag ser fortfarande iPhone som en iPod man kan ringa med än en mobil som man kan lyssna på musik med..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-10 15:10

iPhone som helhet är helt underbar. Jag har iaf inte hittat någon annan mobil med alla dessa funktioner i så smidig förpackning. Tänker tillbaka till förr, då jag ständigt bytte mobiler. När jag väl köpt en ny modell började jag tråna efter nästa modell, sånt känner jag inte av alls nu längre iPhone har verkligen stillat mitt sug, hunger och ständiga jakt på nya modeller. För mig är iPhone allt! En helhetslösning med andra ord.

Tack för mig

doggen
om installer hade legat i från scratch så ja, men nu är det inte apples påhitt utan det fungerar väl ungefär som de gör på andra telefoner. det är inte bara till iPhonen som det finns omänskligt mycket program till.

jag gillar att känna att man trycker på något, det är något dom borde ha kunnat styra upp. annars är det inte mycket iPhonen har att komma med som andra inte har.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-10 18:14

Judasvarning!!!!!!!!!!

Är lite småsugen på att byta till Nokia N95 8GB. Den har verkligen allt utom ett skönt yttre och en smaskigt stor pekskärm med oslagbart GUI. Funderar på att köra SIP hemma och kan inte få hittat en vettig lösning till iPhone. Tydligen ska det finnas men inget "officiellt" för söker man på sip här finner man inte mycket mer än önskemål att det vore nice. Saknar även BT mot annat än headset, gps och en mms funktion man slipper joxa med. Synd den är så tjock och inte speciellt snygg. Men tyvärr, funktion går faktiskt före form i min värld.

Ursprungligen av Ridell:

Judasvarning!!!!!!!!!!

Är lite småsugen på att byta till Nokia N95 8GB. Den har verkligen allt utom ett skönt yttre och en smaskigt stor pekskärm med oslagbart GUI. Funderar på att köra SIP hemma och kan inte få hittat en vettig lösning till iPhone. Tydligen ska det finnas men inget "officiellt" för söker man på sip här finner man inte mycket mer än önskemål att det vore nice. Saknar även BT mot annat än headset, gps och en mms funktion man slipper joxa med. Synd den är så tjock och inte speciellt snygg. Men tyvärr, funktion går faktiskt före form i min värld.

För en oinvigd vad är SIP?
Länk för oss vettgiriga som vill lära oss mer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-29 14:09
Ursprungligen av sirandrew:

För en oinvigd vad är SIP?
Länk för oss vettgiriga som vill lära oss mer.

Session Initiation Protocol. Google....?

det är också sant , den är fin som fan gämfört mot SE och nokias feta mobiler som är tjocka klumpar... touchen fungerar sjukt bra på iPhone tycker jag med....sen har den massa bra funktioner till sms å telefon med .. aja ..

apple har ju verkligen gått in för dessa "små funktioner" också , så som när man tar bort en bild .. så sjunker den ner lite fint i papperskorgen massa sånt också! som gör att man älskar den .. om jag skulle fått en annan telefon nu så hade nog det varit helt annat..

mms går ju att få , GPS , köp en enskild gps till bilen , är mycket bättre en alla GPS i mobiler. du kan koppla alla headset till iPhone om du köper en sån adapter för 35 kr. min pappa har en n95 , den är bra , men varför en wannabe 5 mp kamera utan blixt ? sjukt stor också ? n95 har dom onödiga funktionerna som varken är coola eller användbara på ett bra sätt..gps för 1000 i bilen piskar n95 gps .. digitalkamera för 600:- leker den ....så skulle inte bytt..

KaRo

Köpte Nokia N95 när den var ny. Jag har knappt använt den och jag vet inte riktigt varför.
Muvee är kul och bra foto blir det men det är så himla mycket inställningar så jag tappar intresset. Installerade F-secure och QuickOffice men den senare försvann vid en upp-datering (men den tror jag går att få tillbaka eftersom jag har e-kvitto kvar). Stör mig att jag lagt ut nästan 7.000 kr för en sak som jag knappt använder. Någon som vill lägga ett bra bud på den ?

Ursprungligen av KaRo:

Köpte Nokia N95 när den var ny. Jag har knappt använt den och jag vet inte riktigt varför.
Muvee är kul och bra foto blir det men det är så himla mycket inställningar så jag tappar intresset. Installerade F-secure och QuickOffice men den senare försvann vid en upp-datering (men den tror jag går att få tillbaka eftersom jag har e-kvitto kvar). Stör mig att jag lagt ut nästan 7.000 kr för en sak som jag knappt använder. Någon som vill lägga ett bra bud på den ?

Lägg upp den på Blocket eller Tradera.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-10 22:47
Ursprungligen av doggenikke:

mms går ju att få , GPS , köp en enskild gps till bilen , är mycket bättre en alla GPS i mobiler. du kan koppla alla headset till iPhone om du köper en sån adapter för 35 kr. min pappa har en n95 , den är bra , men varför en wannabe 5 mp kamera utan blixt ? sjukt stor också ? n95 har dom onödiga funktionerna som varken är coola eller användbara på ett bra sätt..gps för 1000 i bilen piskar n95 gps .. digitalkamera för 600:- leker den ....så skulle inte bytt..

Ja, jag vet att mms går att få, det funkar i min iphone men det är inte utan jox och ibland går inte ens SwirlyMMS igång. Buggigt satan men ja, det funkar och kommer så klart bli bättre. Använder dom inte mms i usa eller vad kan anledningen vara att det inte fanns med från början?? Märkligt!!
Och jag köper inte (har inte bestämt mig än) N95 för kamerans skull, har en IXUS 65 till det men lovar att N95ans kamera piskar iPhones kamera. Den har iaf fotolampa precis som min w800i och det blev inte helt tokigt faktiskt.
Sen är det kanske inte alltid man behöver GPS just i bilen? Tänk om man har taskigt lokalsinne? Men visst, en renodlad GPS piskar säkert N95ans men vi körde runt i Köpenhamn efter N95ans och kom rakt på dit vi skulle. Tror knappast den är värdelös.
Och sist men inte minst...som jag nämnde......SIP!!! Med Mega Phone har du en abonnemangskostnad på 19kr/mån och så lite som jag ringer med min hemtelefon så lär min teleräkning knappast överstiga 35kr/mån. Lär spara en del slantar per år på det. Och hur nimt är det inte att ha sin nalle till både hemmatelefon och mobil?
Kan ju ropa in nån N95 8GB på Tradera för 3k och utvärdera innan jag bestämmer mig. Ska bli intressant.

synd bara att du kommer förlora på det.... ligger n95 or ute för 2500

Ursprungligen av doggenikke:

synd bara att du kommer förlora på det.... ligger n95 or ute för 2500

Jo, Mobiltelefoner är som vissa radioakiva isotoper.. halveringstiden är grym

Halva värdet kvar efter vaddå...6 månader? Vad tror ni?

Min pappa skojade ofta om att det finns några extra bra sätt att försöra pengar på:

1) Gå ständigt på lyran på SingleMalt Whisky
2) Köp nyaste datorn hela tiden
3) Köp senast mobilen...

Men det är väl bättre med 2500-3000 istf Noll ?

Vi vet alla att du kommer tillbaka vid en svensk lansering / när 2.0 kommer och alla de coola programmen trillar in. Ut och så din vildhavre medan du kan!

sant . men vrf ha 5 mp utan blixt ? sätter in 5 mp för att locka sen är telefonen övrigt inget att hänga i granen. iPhones duger i ljus .. och har så mkt annat bra så kamera delen glömmer man endå..

2.0 ska bli interessant .. dock kostar det att ligga på topp .. men vafan man lever 1 gång .. då ska man ha det bästa hela tiden så.. vad tror ni den kommer ha ? mer en bättre kamera osv .. ? någon som har hört ?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-11 01:09
Ursprungligen av doggenikke:

sant . men vrf ha 5 mp utan blixt ? sätter in 5 mp för att locka sen är telefonen övrigt inget att hänga i granen. iPhones duger i ljus .. och har så mkt annat bra så kamera delen glömmer man endå..

2.0 ska bli interessant .. dock kostar det att ligga på topp .. men vafan man lever 1 gång .. då ska man ha det bästa hela tiden så.. vad tror ni den kommer ha ? mer en bättre kamera osv .. ? någon som har hört ?

Som sagt, jag är inte ute efter kameran. Hade inte brytt mig om den hade haft en halv megapixel och en ask tändstickor som extra tillbehör.
Kan dock inte förstå din kommentar "sen är telefonen övrigt inget att hänga i granen". Hur kan man säga så om en telefon som faktiskt har allt...och i ett fungerande paket redan när du köper den? No hassle, allt funkar. Dessutom på en Symbian plattform så nog är den minst lika konfigurerbar som en iPhone. Det du säkert lackar på är dess storlek, utseende och skärm, precis vad jag sa i min första post om N95. I'm well aware of that.
Jag har inte ägt en Nokia på 7-8 år om det räcker, har kört SE fram till nu. Normalt försvarar jag inte Nokia men att säga att telefonen är dålig jämfört med iPhone får mig att bli lite sne.
Men men, jag har inte använt den själv, bara sett vad andra skriver om den.
Kontentan är ändå den...N95 är en färdig telefon men rätt ful och klumpig. iPhone är inte en färdig telefon men den är vansinnigt vacker både i och utanpå.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-11 01:22
Ursprungligen av Ridell:

Som sagt, jag är inte ute efter kameran. Hade inte brytt mig om den hade haft en halv megapixel och en ask tändstickor som extra tillbehör.
Kan dock inte förstå din kommentar "sen är telefonen övrigt inget att hänga i granen". Hur kan man säga så om en telefon som faktiskt har allt...och i ett fungerande paket redan när du köper den? No hassle, allt funkar. Dessutom på en Symbian plattform så nog är den minst lika konfigurerbar som en iPhone. Det du säkert lackar på är dess storlek, utseende och skärm, precis vad jag sa i min första post om N95. I'm well aware of that.
Jag har inte ägt en Nokia på 7-8 år om det räcker, har kört SE fram till nu. Normalt försvarar jag inte Nokia men att säga att telefonen är dålig jämfört med iPhone får mig att bli lite sne.
Men men, jag har inte använt den själv, bara sett vad andra skriver om den.
Kontentan är ändå den...N95 är en färdig telefon men rätt ful och klumpig. iPhone är inte en färdig telefon men den är vansinnigt vacker både i och utanpå.

Du är nog på fel forum om du ska ha en objektiv jämförelse mellan iPhone och N95, hehe.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-11 08:52

Jag tror att just N95 är ett klassiskt exempel varför många tycker iPhone är så bra. N95 har ALLT och lite till. Men eftersom alla funktioner är gömda i olika menyer kommer nog alla förutom dom som tekniskt intresserade eller förstår en handbok komma åt alla funktioner. iPhonen har väldigt få funktioner men alla funktioner kommer man åt snabbt. Det finns inga undermenyner som man måste bläddra igenom. Inga konstiga genvägar. Det är där som är den största skillnaden. Inte hur många funktioner som telefonerna har utan hur snabbt och lätt det är att använda den och där slår Apple alla med hästlängder.

//Rob

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-11 08:56
Ursprungligen av Robo-X:

iPhonen har väldigt få funktioner men alla funktioner kommer man åt snabbt. Det finns inga undermenyner som man måste bläddra igenom. Inga konstiga genvägar. Det är där som är den största skillnaden. Inte hur många funktioner som telefonerna har utan hur snabbt och lätt det är att använda den och där slår Apple alla med hästlängder.

//Rob

Jag håller med, det första som slog mig när man såg keynoten när iPhone introducerades var det intiutiva gränsnittet och enkelheten i att faktiskt använda iPhonen fullt ut med en gång, utan att leta upp saker i undermenyer alt. sitta och bläddra i manualen hela tiden. Sen att det flyter på riktigt bra när man använder den, speciellt jämnfört med min gamla P1i, är även ett plus

Så, för att inte göra detta till en OT post, så får jag säga att användargränssnittet är en viktig del av upplevelsen när man använder sin telefon (inte bara när det kommer till telefoner heller för den delen), vilket i detta fall jag tycker att Apple tagit ett rejält försprång och man lär säkert märka det när fler och fler kommer att ta efter på ett eller annat sätt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-11 18:01
Ursprungligen av wat:

Du är nog på fel forum om du ska ha en objektiv jämförelse mellan iPhone och N95, hehe.

Hehe, troligen. Har iaf bestämt mig för att invänta. iPhonen är för cool för att bytas ut. I'M HOOKED!!

Ursprungligen av Ridell:

Hehe, troligen. Har iaf bestämt mig för att invänta. iPhonen är för cool för att bytas ut. I'M HOOKED!!

så sant så ! vad har ni för program inlagt ? något som är en topp app ? som man inte kan missa ? finns ju så många sources att lägga till .. så IPhone är ju olika bra för alla , liksom , hittar man saker i från installer som är sjukt bra blir ju den både roligare och fräckare... ?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-11 19:29
Ursprungligen av doggenikke:

så sant så ! vad har ni för program inlagt ? något som är en topp app ? som man inte kan missa ? finns ju så många sources att lägga till .. så IPhone är ju olika bra för alla , liksom , hittar man saker i från installer som är sjukt bra blir ju den både roligare och fräckare... ?

Det finns en tråd om det.

KaRo

Ynka 3.000 kr för min fina, knappt använda Nokia N95 ? Så tjock/klumpig är den väl ändå inte ? Den väger väl inte mer än iPhone med metallskal ?
Jag får väl spara den och använda som en digitalkamera med inbyggd telefon. Av någon anledning drar den hutlöst med pengar. Använder Tele2-kontantkort och det räcker med att jag slår på den så går det några kronor. Kanske beror det på F-secure som är på ständigt ? Vad sägs om 4.000 kr inklusive läderfodral och ett Guldnummer (ja, ett köpt SIM-kort med ett toppen nr, typ 0764-400 500) ?

Ursprungligen av wat:

Det finns en tråd om det.

Kan du ge mig den tråden med vettiga apps ! som är bra och populära !

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-12 15:58
Ursprungligen av doggenikke:

Kan du ge mig den tråden med vettiga apps ! som är bra och populära !

Tänk nu efter lite. Varför skulle jag vilja sitta och söka åt dig, när du själv kan göra det?

Bevaka tråden