Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag håller på att kika lite på ruby för att lära mig hur det fungerar. Jag har läst några tutorials på nätet och är sugen på att testa lite själv. Hittils har jag bara lyckats genom irb i terminalen. Jag har testat att spara unicode dokument från textredigeraren med filändelsen .rb och sedan försökt att köra dem i terminalen genom att skriva "ruby namn.rb" men detta har jag aldrig fått att fungera. Har även testat att dra kod eller dokument in i terminalen men får då permission denied eller compile error (om jag använder irb).
Har även kollat in att köra i Xcode men är helt färsk på det så det känns lite avancerat för mina programerings försök. Är det en dum ide att använda sig av Xcode? Om inte hur går man bäst tillväga? Det finns ju en del alternativ för ruby i början när man startar upp Xcode.
Hmm, det fungerar fortfarande inte. Kan det bero på att jag bara använder Apples version av ruby som kom med macen? Läste på Apples developer sidor att det skall fungera med 10.5 rakt ur lådan så att säga.
Hur som helst så funkar det utmärkt i Textmate. Så fort jag vill testa vad jag har skrivit kan jag bara köra cmd R, inga problem. Jag kör på 30 dagars trial här nu än så länge
Jag har testat att spara unicode dokument från textredigeraren med filändelsen .rb och sedan försökt att köra dem i terminalen genom att skriva "ruby namn.rb" men detta har jag aldrig fått att fungera.
Du får gärna utveckla vad du menar med att det "inte fungerar". Blir skärmen svart, får du ett felmeddelande eller vad?
Ursprungligen av Fred!:
Är det en dum ide att använda sig av Xcode? Om inte hur går man bäst tillväga? Det finns ju en del alternativ för ruby i början när man startar upp Xcode.
Det är den allmänna oanvändbara förklaringen.
Den lite mer relevanta är att programmet "ruby" som du försöker starta inte finns i terminalens PATH-variabel. Har dock aldrig använt det själv, så jag har ingen aning om var det ligger.
Det är den allmänna oanvändbara förklaringen.
Den lite mer relevanta är att programmet "ruby" som du försöker starta inte finns i terminalens PATH-variabel. Har dock aldrig använt det själv, så jag har ingen aning om var det ligger.
Borde vara ok då. Precis som Jogin skriver står du i fel mapp i Terminalen.
När du startar Terminalen står du i din hemmamapp. Med "ls" får du en lista på innehållet där du står. Du ser då att Skrivbordet heter Desktop. Med "cd" navigerar du. Så om du skriver "cd desktop" kommer du till Skrivbordet. Om nu filen ligger där ska det funka.
Med "cd .." går du tillbaka en nivå. Med "cd" går du till din hemmamapp.
Ok, så nu funkar det.:) Kommer nog fortsätta att använda Textmate oberoende av detta i.o.f.s. och använda terminalen till irb främst. Tack skall ni ha i alla fall.
cmd + shift + R är en väldigt vettig sak med Textmate; oavsett om du kör PHP, Ruby eller vad det må tänkas vara så genererar den resultatet på ett snyggt sätt precis som om du hade kört i Terminal.