Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag kan inte skicka mail i Thunderbird

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har .mac-adress men kör tillfälligt på windows Vista då jag väntar på min nya Macbook Pro... (:D)

Använder thunderbird som e-postprogram och har lyckats lägga till e-postkontot. Jag kan ta emot, men inte skicka mail. Har förgäves sökt i gamla trådar här men hittar inget som funkar.

Nya frågor:
Vilken port ska jag använda?
Vilken server ska jag använda?
Ska det vara autenticering? SSL?
Användarnamn och lösenord?

Jag har provat både mailout.comhem.se och smtp.mac.com - men jag får bara detta meddelande:

"Det gick inte att skicka meddelandet.
Meddelandet kunde inte skickas. Det gick inte att kontakta SMTP-servern smtp.mac.com. Servern, eller något annat på vägen, kan vara ur funktion. Eller så kan det vara så att du inte har rättigheter att skicka meddelanden. Kontrollera gärna dina kontoinställningar och försök igen."

Snälla, HJÄLP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 20:32

Du skall använda SMTP-servern som din internetoperatör tillhandahåller. EJ den SMTP-server som din e-postleverantör tillhandahåller.
D.v.s. har du t.ex. Bredbandsbolaget, skall du använda smtp.bredband.net oavsett om du har en e-postadress från Apple, Microsoft, Google, Bredbandsbolaget eller vad som helst.
Detta är en generell regel.

Hur de andra inställningarna skall vara kan endast sin internetleverantör svara på. Om du nu har comhem – gå in på deras webbplats eller ring dem och kolla upp att det är rätt adress, samt om autentiering krävs (och i så fall vilka lösenord som krävs).

Ursprungligen av Rajje:

Du skall använda SMTP-servern som din internetoperatör tillhandahåller. EJ den SMTP-server som din e-postleverantör tillhandahåller.
D.v.s. har du t.ex. Bredbandsbolaget, skall du använda smtp.bredband.net oavsett om du har en e-postadress från Apple, Microsoft, Google, Bredbandsbolaget eller vad som helst.
Detta är en generell regel.

Hur de andra inställningarna skall vara kan endast sin internetleverantör svara på. Om du nu har comhem – gå in på deras webbplats eller ring dem och kolla upp att det är rätt adress, samt om autentiering krävs (och i så fall vilka lösenord som krävs).

Varför det? Jag har e-postleverantörens SMTP-server angiven på alla mina mailkonton utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 22:15
Ursprungligen av ztaafen:

Varför det? Jag har e-postleverantörens SMTP-server angiven på alla mina mailkonton utan problem.

De flesta internetoperatörer spärrar alla SMTP-servrar utom sin egen, för att förhindra spam. Inte alla tydligen.

Ja, det fungerade faktiskt inte heller...

Kan det vara så att det är något med mac-servern som inte fungerar i vissa e-postprogram? Thunderbird t.ex.? Det fungerar när jag lägger upp ett konto i Mail, men nu har jag bara lånat en mac - det dröjer två veckor tills jag får min nya och då vill jag kunde använda kontot under tiden.

Verkar ju tråkigt om jag aldrig kan köra .mac på något annat än just Mail... även om det funkar att logga in på webben.

Då förstår jag varför jag inte kan hämta mina mail när jag är i skolan.

1
Bevaka tråden