Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone + FON + SSH = Fungerar ej

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-10 21:20

Hej!

Har en iPhone 16GB som fungerar utmärkt. Tänkte ansluta via SSH för att överföra lite teman och grejer.

Här hemma så har jag en trådlös FON-router kopplad till min vanliga trådade bredbandsrouter. Fungerar bra, kan ansluta från iPhonen och surfa o.s.v

Problemet är dock att jag inte alls kan ansluta till iPhonen via SSH (WinSCP).

SSH är installerat och aktiverat via Boss Prefs.

Den får ingen kontakt alls verkar det som, får "Error, network timed out". Har fixat rätt IP från iPhonen (192.168.10.132).

Min vanliga bredbandsrouter kör dock 192.168.0.1, och FON-routern 192.168.10.1.

Vad är det som ställer till det för mig?

Tack.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-10 22:14

Jag tror inte fon-routern släpper igenom SSH. Ansluter du på det publika FON-nätet eller ditt privata?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-10 22:17

Hej, tack för svar.

Jag ansluter via MyPlace (Privata). Surt om den inte släpper igenom SSH

• Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-10 22:21

FON-Routrarna har en hel del begränsningar, t.ex kunde jag inte kolla YouTube klipp med min fon-router, kom in på YouTube och så, men klippen laddade i en evighet. Läste sedan att flera hade haft problem med det. Provade sen med en annan router så funkade det galant. Efter det så fimpade jag FON-Routern.

• Medlem
  • 2008-03-11 22:53

Problemet är att du har en router inkopplad i en annan router.

Din trådbudna router har 1 extern IP-adress.
För att du ska kunna koppla fler datorer till denna IP-adress delar routern ut interna adresser på nät 192.168.0.0/24.
Om någon ska ansluta till din dator från internet ansluter dem till din EXTERNA IP-adress. Du måste sedan vidarebefodra portar i routern till rätt INTERN IP-adress.

Tänk nu att ditt interna nät(192.168.0.0/24) vore internet.
Om du kopplar din FON-router till den så får den en IP-adress på detta nät. Routern i sig delar sedan ut egna interna IP-adresser (192.168.10.0/24)

Datorerna på "internet" (Ditt 192.168.0.0-nät) kommer bara åt den "externa" IP-adressen som FON-routern har. För att komma åt iPhonen måste du alltså vidarebefodra port 22(SSH) till iPhonens interna IP-adress och sedan ansluta till FON-routerns "externa" IP.

Eller så måste din dator vara inkopplad i FON-routern.

Hänger du med?

/Pär

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-11 23:41

Tack för ett grymt svar som löste mitt problem!

Tusen tack!

1
Bevaka tråden