Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förklara Bootloader

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är mycket snack om bootloader 3.9 och 4.6 och om att den senaste Ziphone nedgraderar bootloadern.

Jaha? Men vaddå? Vad innebär det då? Vad gör dom och vad skiljer dem åt och varför vill man inte nedgradera? Kan någon förklara detta, tack.

Länken ovan är en bra sammanfattning (om du frågar mig ). Utöver det handlar oviljan att nedgradera om att man inte kan uppdatering sin BL igen efter det.

Generellt sett så uppdateras inte (aldrig?) bootloadern. Apple lät t.ex. alla telefoner med BL 3.9 vara kvar på det även när de började sälja 1.1.2-telefoner med BL 4.6. Men de kluriga hackarna hittade en bugg i 4.6 som gjorde att man kunde nedgradera BL. Denna bugg finns inte i 3.9 och därmed går det inte att skriva om BL överhuvudtaget om man kör BL 3.9 (inte i dagsläget i alla fall).

På grund av detta vill de som har BL 4.6 helst inte nedgradera till vanliga 3.9 för då är det (för närvarande) kört att ändra BL igen. Men ZiPhone nedgraderar BL 4.6 till 3.9 för att man ska kunna köra rätt baseband till rätt firmware.

Några andra hackare tog då fram en egen hackad version av BL 3.9 som tillåter framtida uppgraderingar ("3.9fakeblank"). Verktyg som iPlus och eZiPhone nedgraderar 4.6 till 3.9fakeblank istället för riktiga 3.9.

Vad betyder då allt detta? Inte så mycket i dagsläget. Det är egentligen inte större nackdel att köra 3.9, det fungerar utmärkt och alla telefoner < OOB 1.1.2 har ju redan BL 3.9 och är nöjda med det. Det enda man förlorar är möjligheten till framtida uppgraderingar till specialhackade BL-version som möjligtvis skulle kunna innehålla fördelar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-03-13 23:21
Ursprungligen av Adrian B:

Verktyg som iPlus och eZiPhone nedgraderar 4.6 till 3.9fakeblank istället för riktiga 3.9.

Verkar inte som om eZiPhone nedgraderar till 3.9Fakeblank utan till den riktiga, iaf om man ska tro programmet själv. Kör nämligen det nu och låser upp, aktiverar och jailbreakar min 1.1.2 som jag restorade med 1.1.3.
Hittade ingen 1.1.4 restore fil så jag får köra med 1.1.3 en tid. Eller e det safe att köra en upgrade sen till 1.1.4 tro? Kanske blir samma sak som om jag hade haft en 1.1.4 restore fil och sen kört iPlus på den?

Edit:
eZiPhone är egentligen bara ett enklare gränssnitt samt att du får valet att INTE nedgradera till 3.9 om du inte vill. Som jag valde. Men någon 3.9FB fanns där inte.
Det funkade så klart inte att behålla 4.6 och låsa upp med eZiPhone, hehe. Man lär så länge man lever. Hittade en 1.1.4 restore file och gjorde om allt. Restore i iTunes till 1.1.4. sen körde jag iPlus2.0. Smidigt!!! Sorry, kanske highjackade tråden lite.

Senast redigerat 2008-03-14 01:05
Ursprungligen av Ridell:

eZiPhone är egentligen bara ett enklare gränssnitt samt att du får valet att INTE nedgradera till 3.9 om du inte vill. Som jag valde. Men någon 3.9FB fanns där inte.

Ah, ok. Då är iPlus vägen att gå för 3.9FB alltså.

Hittade inget i guiden (och jag är för lat för att söka ) så jag frågar lite fort.

Hur gör man med en 1.13 OTB om man inte vill nedgradera bootloader då? Men vill göra allt det andra (aktivering, jailbreak, upplåsning) och så enkelt som möjligt (så man inte klantar till det).

Ursprungligen av aftermath:

Hittade inget i guiden (och jag är för lat för att söka ) så jag frågar lite fort.

Hur gör man med en 1.13 OTB om man inte vill nedgradera bootloader då? Men vill göra allt det andra (aktivering, jailbreak, upplåsning) och så enkelt som möjligt (så man inte klantar till det).

Men snälla, forumet dräller med guider & länkar till div. guider..
Orka sök, annars kommer du inte långt i livet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-12 10:51

det står ovanför.

gör man väl inte om man whinar om allt heller

btw står det ju att det nedgraderar till 3.9fakeblank och inte att inte nedgradera överhuvudtaget vilket var min fråga jaja

Ursprungligen av aftermath:

btw står det ju att det nedgraderar till 3.9fakeblank och inte att inte nedgradera överhuvudtaget vilket var min fråga jaja

Då får du stå ut med att få baseband från 1.1.2 i så fall.

jag har läst på lite mer och jag skall nog välja att nedgradera till 3.9 Fakeblank då det verkar vara det mest framtidssäkraste?

En snabbfråga till dig Adrian:
När jag söker på 99.se så får jag bara upp en helvit sida, är det vanligt eller bara mitt safari som e knas?

Ursprungligen av aftermath:

jag har läst på lite mer och jag skall nog välja att nedgradera till 3.9 Fakeblank då det verkar vara det mest framtidssäkraste?

Det verkar onekligen så. Jag har inte läst om några nackdelar med det jämfört med riktiga 3.9, någon annan som sett något sådant?

Ursprungligen av aftermath:

En snabbfråga till dig Adrian:
När jag söker på 99.se så får jag bara upp en helvit sida, är det vanligt eller bara mitt safari som e knas?

Näe, jag tror sökning i vB ballar ur om man har för många termer. Det är tyvärr någon bugg eller prestandabrist.

Men jag rekommenderar faktiskt att använda Google istället för många typer av sökningar på 99.se då det fungerar lika bra och går snabbare. Googles index uppdateras förvånansvärt snabbt också, ibland tar det bara timmar från att en tråd är skriven till att den finns där.

Lägg till site:99.se i sökfältet för Google så söks det bara på just 99.se.

  • Medlem
  • 2008-03-27 20:58

Jag som har en 1.0.2 OOB uppgraderad till 1.1.1, hur ska jag förhålla mig till bootloadern? I ILibertyX kan man välja "Unlock/Unlock with 3.9FB" och på ett annat ställe "Upgrade bootloader från 3.9FB to 4.6". Vad betyder detta?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-27 21:00

Du har 3.9 och kan inte byta ut den.

  • Medlem
  • 2008-03-27 23:29

Spelar det då någon roll hur jag kryssar i eller vilket gui jag använder (ziphone eller ILibertyX)?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 09:28

Jag skulle rekommendera iLiberty+ men ZiPhone kommer säkert också att fungera.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-03-28 10:09

Det gick jättebra.

1
Bevaka tråden