Din fråga inspirerade mig att lösa ett liknande problem med min server vars klocka är helt uppåt väggarna. Hursomhelst, efter en del manualläsande har jag kommit fram till följande.
Mini och maxi värdet är helt enkelt de värden som ntpd pendlar mellan. Så första gången du använder ntpd d.v.s första gången du startar datorn börjar ntpd prata med servrarna i ett intervall nära minimivärdet som i OS Xs fall är 12 och succesivt ökar avståndet mellan kommunikationen tills det nått en acceptabel nivå. Förutsatt att man har en exakt intern klocka kan det bli som mest maximivärdet (10 dygn).
Problemet är att alla datorer inte är konstant uppkopplade mot internet så om datorn inte får kontakt med tidsservern när den vill, uppdateras inte klockan. Tyvärr verkar det som att ntpd hanterar detta genom att då öka längden på intervallet som den försöker kommunicera med tills den når maximivärdet 17.
Så slutsatsen blir att har man otur och datorn inte är uppkopplad då den försöker prata med en tidsserver kan intervallet bli så långt som 17 (10 dygn)
Se Apples informativa dokument i frågan:http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303731
Dock tycker jag att Apples förslag på åtgärd är lite väl ambitiös.
Förslag på åtgärder:
1. Enklast, radera maxi och minimivärdena i ntp.conf då använder ntp sina default-inställningan och kommunicerar mellan 2 och 10 (64 och 1024 sekunder) vilket (sannolikt) är tillräkligt ofta för att din klocka inte ska gå fel.
2. Använd programet ntpdate som när det körs ställer klockan. Lägg ntpdate bland dina startobjekt el i cron.
3. Låt aldrig din dator vara utan internetuppkoppling
4.Skaffa en atomklocka och koppla den till din dator och agera tidsserver åt oss andra.
Hoppas det löser sig
/Lars