Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om ni fick designa en synt

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En snygg svart pansarvagn som är lättöverskådlig. En redigt fet touchscreen. 256 röster, 10 Gb samplingsminne, Inbyggd hårddisk på sisådär 1Tb. Förstklassiga samplingar av essensiella instrument (flyglar/pianon och elektomekaninska dito). Integrerat Cubase 4. Smidig lösning för att chaina preformances och skapa tillfälliga spellistor. Vid behov, en rullande ackordsanalys som känner av hur du spelar och scrollar med
I övrigt så skulle jag just nu nöja mig med specarna på Fantom G.

  • Medlem
  • 2008-03-12 21:23

Jag har ett kort med en 180MHz ARM-processor här på skrivbordet och funderar som bäst på vad jag ska hitta på med den. Någon slags AvrX v2 (Eller ArmX?) kanske. En liknande symthmotor fast utan de begränsningar som kom med den gamla hårdvaran. Utökad med samplemanipulering, en stor display (pekskärm?) och USB-anslutning. Hmm... Funderar vidare.

Ursprungligen av Mario:

Jag har ett kort med en 180MHz ARM-processor här på skrivbordet och funderar som bäst på vad jag ska hitta på med den. Någon slags AvrX v2 (Eller ArmX?) kanske. En liknande symthmotor fast utan de begränsningar som kom med den gamla hårdvaran. Utökad med samplemanipulering, en stor display (pekskärm?) och USB-anslutning. Hmm... Funderar vidare.

Jag tycker helt klart du skall kika på min fantasi-maskin!

Altså en sequenser helt anpassad för samples. Där man verkligen kan göra om samplingarna helt o hållet. 8 parter.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-03-13 15:31
Ursprungligen av Mario:

Jag har ett kort med en 180MHz ARM-processor här på skrivbordet och funderar som bäst på vad jag ska hitta på med den. Någon slags AvrX v2 (Eller ArmX?) kanske. En liknande symthmotor fast utan de begränsningar som kom med den gamla hårdvaran. Utökad med samplemanipulering, en stor display (pekskärm?) och USB-anslutning. Hmm... Funderar vidare.

Låter helt klart intressant! Kunde det bli mer som en groovebox? Med sequenser och så??:p

En digitalt styrd analogt ljudalstrande synth som liknar en prophet 5 blandat med en JD-800. Alla rattar ändlösa hjul - som verkligen är ändlösa, det ska hända mer än att man går från 0 till 100 när man snurrar. Den ska kunna plocka ljud eller bilder eller helt andra filer från t.ex SDminnen och analysera en form i dem som kan användas som vågform eller ASDR eller filter.
Scsi, Midi, Fwire, Ethernet, Wifi och USB/USBHost.
Mycket som händer på ramsatt slump. En gränslös synth med gränslöst undo också. Ett gränslöst gränssnitt som tilltalar. Alltså inte i närheten av en persondator på långa vägar.

Jag vill ha en stor svart låda som kan tolka luftgitarr, lufttrummor, luftbas, luftklaviatur till att låta precis så bra som man föreställer sig. Stoppa in valfria skivor och du får ut rätt slags komp. Eller stoppa in två skivor och mixa mellan stilarna med en crossfader: Carola vs Meshuggah, Daft Punk kombinerat med Thåström, Tricky minus 16 Horsepower osv i valfri kombination.

Lägg till ett antal spakar på sidan för att styra musikaliskt uttryck ("sväng", "känsla", "glädje", "förvirring", osv) så har man den perfekta musikmaskinen.

Jag har en känsla av att det kan dröja innan jag får min maskin.

Sisådär 20 år om man ska tro på Ray Kurzweil...

http://en.wikipedia.org/wiki/Ray_kurzweil#2020-2050

Ursprungligen av false messiah:

Jag vill ha en stor svart låda som kan tolka luftgitarr, lufttrummor, luftbas, luftklaviatur till att låta precis så bra som man föreställer sig. Stoppa in valfria skivor och du får ut rätt slags komp. Eller stoppa in två skivor och mixa mellan stilarna med en crossfader: Carola vs Meshuggah, Daft Punk kombinerat med Thåström, Tricky minus 16 Horsepower osv i valfri kombination.

Lägg till ett antal spakar på sidan för att styra musikaliskt uttryck ("sväng", "känsla", "glädje", "förvirring", osv) så har man den perfekta musikmaskinen.

Jag har en känsla av att det kan dröja innan jag får min maskin.

"1-1-2029, the stars are shining bright" ?

Va´s, rompler´s, analogisar allt det finns i överflöd tycker jag.
Som en motpol till alla 100.000 Gb ljudbibliotek hade jag gärna sett en vidareutveckling av physical modeling. Gärna med fler möjligheter än rena dsp algorithmer som drivers, tex att man kunde sätta in rena samplingar som drivers i resonators. Kanske en sorts FDSP men tusen gånger bättre.
Något i stil med Wsa1 med möjlighet till egna samplingar helt enkelt.
När den maskinen dyker upp på marknaden kommer jag aldrig köpa en till synt!

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-05-30 22:20
Ursprungligen av false messiah:

"1-1-2029, the stars are shining bright" ?

F242 4-ever!

Ursprungligen av Ganryu:

Tänk er en nord modular med en touch-screen. På skärmen kan man flytta runt moduler bara genom att peka och dra. Olika knappar under skärmen (för att inte ta onödig plats PÅ skärmen) kan användas för att växla mellan olika redigeringslägen. Alla rattar på skärmen kan också styras direkt på skärmen (peka och dra) eller så kan de kopplas virtuellt till de fysiska rattar som sitter på själva synten.

Låter bra men jag skulle vilja göra ett tillägg - och det är att jag skulle vilja kunna jobba med båda händerna! Alltså kunna dra och släppa med båda händer samtidigt - d v s två "muspekare". Ni som sett Matrix fattar kanske vad jag menar när jag säger att i en av filmerna sitter en kvinna och godkänner vilka skepp som ska få komma in och samtidigt flyttar hon på ikoner med båda händerna (i och för sig på en hologramskärm men det känner jag är lite överflödigt på en synt - det stör för mycket med andra ljuskällor). Kan ingen fixa det till mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 20:14
Ursprungligen av PBIT:

- och det är att jag skulle vilja kunna jobba med båda händerna! Alltså kunna dra och släppa med båda händer samtidigt - d v s två "muspekare".

YouTube - Crazy Multi-Input Touch Screen

  • Medlem
  • Skurup
  • 2008-05-31 22:42

Precis vad jag menade! Tänk det gränssnittet när man kopplar moduler medan seq spelar! Oh yeah!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-02 21:36

Denna fast i hårdvara då ! med
64 analoga oscilatorer.
32 wavetable oscilatorer.
32 operatorer.
quad filter med lp,bp,hp,comb,shelving,bell morphing.
32 lfos.
32 envelopes med linjär,exponentiell samt decilinjär respons.
samplingsdel med 24/96 med möjlighet att integrera samplingarna i osc sektionen så att
man kan resynthetisera vågor eller skapa vågtabeller eller som
operatorer till fm delen.
16 separata xlr utgångar med lundahl trafos samt en duplicerad port med adat ut.
en bank med 16 neve eq s som man kan köra på en sumeringsbuss med en frekvensrespons på 5hz><200khz och 32 kanals hårddiskinspelning.
Mnoversioner av teletronix kompressorer som man har möjlighet att köra per part/utgång
före eller efter eq delen.Samt fyra ut så att man kan integrera skärmar för detaljerad
editering/redigering, samtliga potensiometrar skall vara kalibrerade för precis editering.
priset har ingen roll

8-rösters "DSI PEK" med poly-aftertouch-klav.
Större flexibilitet i strukturen så att man inte är fast med de 2 stereo-vägarna (VCO-VCF-....-VCA) per röst.
Fler olika oscillator-, filter-, distortionskretsar att välja mellan.
FM, Ringmod, Synk fritt mellan både analoga och digitala oscillatorer.
Patchpunkter på alla viktiga ställen.
Schysstare rattar med LED-ringar runt.
XY-touchpad.

  • Medlem
  • 2008-03-13 20:38

axelwaad:
"Jag tycker helt klart du skall kika på min fantasi-maskin!

Altså en sequenser helt anpassad för samples. Där man verkligen kan göra om samplingarna helt o hållet. 8 parter."

sid.64:
"Låter helt klart intressant! Kunde det bli mer som en groovebox? Med sequenser och så??"

Jo, något grooveboxaktigt vore intressant. Ska tänka på det. Om jag kommer igång med utvecklingen kommer nog synthen evolveras fram snarare än följa en fastlagd specifikation, så det är omöjligt att veta var det kommer sluta!

schokkoläääde me fede flöööde

Resynthesis Oscillatorbank > Modular Physical Trigging > Analoguish Fx Matrix

Senast redigerat 2008-03-14 07:32
  • Medlem
  • Nordanstig
  • 2008-05-26 17:25

Vet inte vad folk tycker om att bumpa trådar här men jag gör det. Nån mod får väl komma å slå mig på käften om det är alldeles åt helvete

Tänk er en nord modular med en touch-screen. På skärmen kan man flytta runt moduler bara genom att peka och dra. Olika knappar under skärmen (för att inte ta onödig plats PÅ skärmen) kan användas för att växla mellan olika redigeringslägen. Alla rattar på skärmen kan också styras direkt på skärmen (peka och dra) eller så kan de kopplas virtuellt till de fysiska rattar som sitter på själva synten.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-02 23:53

Kan vi inte klottra syntar, scanna in å lägga upp i denna tråd? Sån't är nördigt och härligt. Som mina favoritsidor i Teknikens Värld när man var liten, sidorna där barn fått skicka in sina bilder på bilar. I like!

dubbel espresso med hojtarolja

Senast redigerat 2008-06-07 12:02
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-06-05 19:54

Flash-RAM oscillatormoduler till de olika modulsystemen på markanden.
12-bit med CV-styrd wavesequencing / waveform select och USB för tankning....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-06 01:28

Den här tycks vara på G på riktigt, oerhört fin design, mycket roligt att se.

Arturia | | Intro

Föredömligt med Arturia också: De har fullt fungerande & fritt användbara demoversioner med inte allt för mkt begränsningar för att testa seriöst & göra musik med dem. Detta gäller Jupiter-8V och Analog Factory. Har tankat hem bägge nu, kul att testa.

Bevaka tråden