Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone generation 2

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej på er,

Det har pratats om detta innan - men inte så mycket på senaste tiden. Jag tror och hoppas Apple kommer släppa en iPhone 2.5" i nästa hårdvaruuppgradering. Jag är ganska övertygad om att Apple tappar ganska många kunder på grund av att den - trots att den är tunn - är "för stor". Den är ju trots allt en PDA-telefon. Själv hade jag valt en 2.5" framför den jag har idag om jag hade haft möjligheten till det. Så generation 2:

iPhone 3.5" (med allt de lyckas trycka in i den).
iPhone 2.5" & tunn som iPod Touch.

sant , så dom som vill ha en liten enkel mobil .. tar den ena verisionen , och dom som vill ha allt
(JAG) tar den stora fina den är inte för stor..

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-12 22:43

Frågan är vilka funktioner de hade klippt bort, avsaknad av kamera hade iaf inte jag brytt mig om då den ändå är för dålig för att vara till någon nytta? För min del är inte iPhones storlek ett problem, men mindre är alltid bättre. Dock hade batteritiden varit det avgörande för mig, så en iPhone med lite bantade funktioner men längre batteritid och samma storlek hade väl varit bättre för mig då. Dock tror jag inte att de kommer släppa någon mindre lightvariant då jag inte tror storleken är det som skrämmer bort användare utan andra faktorer.

Jag säger nej till onödiga modeller. Tycker Apple ska hålla sig på smartphone marknaden och skita i vanliga, trista telefoner som enbart går att ringa med

Ursprungligen av mackeswissman:

Jag säger nej till onödiga modeller. Tycker Apple ska hålla sig på smartphone marknaden och skita i vanliga, trista telefoner som enbart går att ringa med

Håller med till 100% , iPhone är helt underbar som den är ,vadå inte behöva kameran?om man vill fota något i bra ljus duger den gott , att surfa på iphone är så gött ! Älskar den och den bli bara bättre och bättre !

hehe Jag var väldigt inne på en iPhone "nano" förut för att litet är/var en stor prioritet för mig vad gäller mobiler. Trodde aldrig jag skulle ha användning för en webbläsare eller mailklient.

Nu efter fem månader med iphone så tror jag inte att jag hade klarat mig utan safari och mail i telefonen, använder de i princip dagligen under tråkiga föreläsningar

Är väldigt irriterad på att den inte lagrar inloggning och lösenord då jag måste knappa in det för att surfa i skolan.

2,5" touchscreen? Det skulle ju vara omöjligt att skriva på den.

Ursprungligen av hansfilipelo:

2,5" toucshscreen? Det skulle ju vara omöjligt att skriva på den.

Helt sant. den är den dröm nu ..

tror ni? 2.5" widescreen - finns ganska många som har den storleken typ från HTC.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-13 09:57

Begreppet smartphone kommer att fasas ut allt eftersom alla telefoner får de funktioner som iPhone har. Enda telefonerna som är enklare i utförandet nuförtiden är för budgetsegmentet och u-länder.

Jävlar vilken aktivitet det blev hos Nokia, SE, LG, Samsung och inte minst Google Android när iPhone släpptes. Man har väl insett att vi konsumenter i väst börjar ställa högre krav på nya funktioner i mobilen, och Apple var helt klart först (som vanligt).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-13 10:23

Inte funktioner utan användargränssnittet. Det är där alla mobil tillverkare har missat att investera. SE, Nokia, LG mm har nog börjat att kolla hur man kan förbättra gränssnittet men det tar ett bra tag och till slut kommer det att inte ändras mycket eftersom dom vill inte medge att Apple hann före.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-03-13 10:30

Det lär garanterat komma en mindre modell. Apple är väldigt smarta som inte släpper allt på en gång. De har ju lyckats hålla intresset uppe väldigt länge genom att lansera den i olika länder vid olika tidpunkter och släppa ny funktionalitet allt eftersom, även om det kanske inte bara beror på taktiska val. Otroligt att en telefon kan vara het så långe.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-13 10:36

Multifunktionalitet ÄR Apple. Att dom skulle släppa en nalle som man bara kan ringa och messa med är absurt - det strider mot företagets hela historia. OM Apple släpper två modeller så är den "enkla" ungefär som dagens iPhone och en supermodell som är annu överjävligare. DET är Apple.

Jag tror dessutom att mobiltelefonen går samma väg som bärbara datorer; alla kan allt - det är bara musklerna som skiljer (det finns inga datorer som man "bara" kan surfa och maila med). Några "enkla" nallar finns nog inte i en snar framtid.
Framtidens mobiltelefon - iPhone är första prototypen - är en handdator som kan göra allt (om man vill) och man gör det med fingrarna på en stor skärm. Om 3-5 år ser alla mobiler ut så...och dom kostar 1-2000 spänn utan abbo. På en iPhone den dagen kan man (massor av mycket spännande tredjepartsprogram kommer) kan man göra t.ex. flerspårsinspelningar, råklippa video (ta bort skrotet innan man skjuter upp filmen till t.ex. YouTube), grundläggande editering av bilder (iPhoto Light - räta upp, red eye reduction, etc), videochat....
Framtiden är ljus för dessa små burka. Om man vill - friheten kommer att bestå - så kan man fortfarande nöja sig med att endast ringa och messa.

  • Medlem
  • 2008-03-13 10:40
Ursprungligen av mjg:

Multifunktionalitet ÄR Apple. Att dom skulle släppa en nalle som man bara kan ringa och messa med är absurt - det strider mot företagets hela historia. OM Apple släpper två modeller så är den "enkla" ungefär som dagens iPhone och en supermodell som är annu överjävligare. DET är Apple.

iPod kunde inte så mycket från början iofs, och den har väl mer eller mindre definierat nya Apple?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-03-13 10:46
Ursprungligen av stfm:

iPod kunde inte så mycket från början iofs, och den har väl mer eller mindre definierat nya Apple?

Det är det jag menar; Apple backar inte...så någon "enklare" iPhone är inte realistiskt. iPod Shuffle är inget som krossar min tes, ty enkla mp3-spelare är en annan sak...otroligt billiga att ta fram och tillverka, man kan ha 100 modeller utan att det anstränger företagets årsredovisning. Dom är nästan gratis att producera, man kan göra latjolajbanmodeller till påsk och hallowen om man vill. Det är som snask. Kommer snart gratis i flingpaketet.
Separata mp3-spelare kanske försvinner - Shuffle kanske snart är en kuriositet - ett minne blott. Man ska givetvis ha ALLT i en enda liten burk när man lämnar hemmet. Något annat är inte tänkbart i min värld...en värld som är rörig nog. Både jag och definitivt Jobs har en släng av Asbergers/autism

jag håller med er om att en "mindre" iPhone kommer rimligtvis ha samma funktionalitet i det mesta. jag vidmakthåller dock att en tunnare 2.5" widescreen går att surfa med, skriva på etc - helst om apple släpper den med en skärm som har lika hög pixeldensitet som nuvarande iPod Nano. Drömmen vore en lika tunn som iPod Nano, aningen större, skärm som täcker hela framsidan snacka om en Razr-killer

  • Medlem
  • 2008-03-13 11:08

Man kan ju ha en mobil med ipod-interface. Utan webläsare. Många klarar sig bra utan internet i fickan.

Onödigt att spekulera, det kommer vad som kommer.

spekulation är onödigt - då kan vi lägga ner ganska mycket av diskussionerna på dessa forum

Ursprungligen av stfm:

Man kan ju ha en mobil med ipod-interface. Utan webläsare. Många klarar sig bra utan internet i fickan.

Onödigt att spekulera, det kommer vad som kommer.

hur många som äger en iPhone som tycker den är förstor?
Och kameran duger i dagsljus, det är inte många mobiler som tar bra bilder vid mörkare tillfällen.
Ha en iPhone i 2 veckor sen ändrar du nog åsikt.
Kommer tangentbord få plats på en 2.5" och förminska tangentbordet är nog ingen höjdar ide.

Här är en Bild tagen med min iPhone, duger väll, elr?

klart det handlar om en kompromiss om man minskar storleken på skärm. jag har små fingrar - så för mig går det nog bra.

en annan sak jag vill ha är att man kan bestämma på vilken ledd tangentbordet skall ligga - inte bara i botten på den kortaste sidan.

sen håller jag med dig vad det gäller kamera. den är tillräckligt bra i dagsljus. men - jag saknar möjligheten - det är svårt att ta bilder av sig själv och generellt med en virtuell knapp. kanske volymknapparna hade kunnat fungera som zoom och muteknapp till att ta bilden

Ursprungligen av blomman_J_:

hur många som äger en iPhone som tycker den är förstor?
Ha en iPhone i 2 veckor sen ändrar du nog åsikt.
Kommer tangentbord få plats på en 2.5" och förminska tangentbordet är nog ingen höjdar ide.

Ursprungligen av el gringo:

klart det handlar om en kompromiss om man minskar storleken på skärm. jag har små fingrar - så för mig går det nog bra.

en annan sak jag vill ha är att man kan bestämma på vilken ledd tangentbordet skall ligga - inte bara i botten på den kortaste sidan.

sen håller jag med dig vad det gäller kamera. den är tillräckligt bra i dagsljus. men - jag saknar möjligheten - det är svårt att ta bilder av sig själv och generellt med en virtuell knapp. kanske volymknapparna hade kunnat fungera som zoom och muteknapp till att ta bilden

När du surfar ändrar tangentbordet plats
Digital zoom förstör mest! Men ja har en riktig kamera närja behöver liksom (har väll de flesta men du förstår nog vad ja menar).
Om du håller inne den virtuella knappen när du har den som vanligt sen så släpper du den när du ska ta kortet!:p

ja - jag vet - men jag vill ha det på sms och mail också

tack för tipset! super ju!

angående upplösning kan man ju ha mindre skärm men samma upplösning - ipod nano har mindre skärm men hög upplösning jaja - vi får väl se. jag är dock ganska övertygad om att det behövs - även om jag har använt min i cirka 6 månader.

Ursprungligen av blomman_J_:

När du surfar ändrar tangentbordet plats
Om du håller inne den virtuella knappen när du har den som vanligt sen så släpper du den när du ska ta kortet!:p

Ursprungligen av el gringo:

ja - jag vet - men jag vill ha det på sms och mail också :).

Finns det inget program för det, har sett program som man får menyn att ändra sig iaf!

Ingen som har reflekterat över att det blir jobbigare att skriva program för iPhone om de fanns olika modeller med olika upplösning på skärmen? Vi kommer säkert att se mer minne för lagring, strömsnålare kretsar, 3G, tunnare chassi (någon gång) men knappast ändrad upplönsning inom den närmsta tiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-13 16:06

Vet inte om det ät rätt tråd. Finns det zoom att ladda hem till Iphone kameran ?

Ursprungligen av Bogu:

Vet inte om det ät rätt tråd. Finns det zoom att ladda hem till Iphone kameran ?

Det är nog hel fel tråd men, det finns det, camera pro heter det om ja inte minsn fel,
Hittar du inte sök elr skapa en tråd här http://www.99.se/program-spel-f-r-ipod-iphone/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-13 17:17

Mindre skärm betyder mindre yta att skriva på. Men eftersom Apple har patent på att ha en baksida av en ipod är tryck käsnlig så är det inte helt omöjligt att det kommer en mindre ipod touch/iphone som man skriver genom att trycka på baksidan.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-13 17:24

Varför göra om Iphone:en? Den är väl perfekt som den är. Kvalité rakt igenom. Hoppas aldrig att apple släpper en massa mobiler. Släpp en åt gången och satsa stenhårt, det anser jag är anledningen till att den är så trevlig som den är.

Sony Ericsson har 15 modeller där flera heter nästan likadant och det bara skiljer på nån knapp, hur kul är det?

Utveckla iphonen genom program nu när SDK:n har släppt och intruducera inte någon ny modell som gör att den nuvarande iphonen dör ut fullständigt.

Hur senare den kommer till sverige dessto bättre

jag håller med i princip - men det är väl inget som behöver betyda att man inte kan släppa en iphone i olika storlekar? som att man har 32, 36, 42" plasma eller LCD? hur som helst...olika åsikter och infallsvinklar. jag menar inte att man skall "göra om iphone". jag vill bara att den skall vara lite mindre. stop.

Ursprungligen av noxire:

Varför göra om Iphone:en? Den är väl perfekt som den är

Bevaka tråden