Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OOB 1.1.4 inhandlad i NY i veckan, vad göra?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får över en OOB iPhone på lördag, inköpt i New York i veckan och då antagligen en 1.1.4-lur (eller?). Min fråga är om jag helt enkelt skall följa denna guide, eller om jag bör göra på något annat sätt? Mängden av guider här och på andra sidor gör att man blir mer villrådig än upplyst, tyvärr. Jag ber samtidigt om ursäkt för att jag ställer en fråga som jag misstänker ett GÄNG personer redan har ställt, om än i lite annan form.

Jag är heller inte helt med i snacket gällande BL 4.6 vs. BL 3.9. Om jag har förstått guiden som nämns ovan rätt så kommer min BL att nedgraderas till 3.9, utan någon möjlighet i skrivande stund att uppgradera den, OM jag nu följer guiden. Varför skall jag bry mig om detta; dvs. vilken nytta har jag av BL 4.6?

Hur fungerar Installern? Förklara så som du skulle förklara för en lagom okunnig person?

Tacksam för svar, jag har lovat att fixa iordning telefonen till min vän som köpt dem till oss, och är på jakt efter lite info så man har lite kött på benen när lurarna väl anländer...

Håller med, tror jag läst allt som går att läsa på 99.se, men jag blir bara mer och mer förvirrad, är ganska okunnig med allt om iPhone, och när iphonen landar i sverige snart vill man gärna veta hur man ska göra, och på bästa sätt.

ziphone

do it all

resten är historia

Uppdatera sedan med ifun.se/swe

GLÖM INTE ATT donera 200 kr för de svenska menyerna et c

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-13 08:22

Använd iPlus 2.0 ich inte ziphone så är du på den säkra sidan. Ziphone kan ibland tappa wifi vid nedgraderingen av bootloadern och det är inte möjligt att reflasha bootloadern igen för att fixa problemet. Med iPlus är det möjligt att återgå till original bootloadern förutom att den installerar också internationella nummer och format.

//Rob

• Medlem
  • Lund
  • 2008-03-16 03:00

Sitter ungefär i samma sits som dig, och blir bara mer och mer förvirrad om vilket program jag ska använda när jag fått min iPhone. Det vimlar om olika program och guider, den ena svårare än den andra och den andra installerar mer osv.

Läste en guide om hur ZiPhone går till väga nyys, och i den guiden inkluderade 3 andra guider och krav (?) på andra program för att få allt som behövs. programmen var : BSD Subsystem, iClarified Source och Patch AppSupport. Behövs de programmen verkligen eller räcker det med att trycka "do it all" för att få en fullt fungerande telefon?

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-16 06:24
Ursprungligen av eckan:

Sitter ungefär i samma sits som dig, och blir bara mer och mer förvirrad om vilket program jag ska använda när jag fått min iPhone. Det vimlar om olika program och guider, den ena svårare än den andra och den andra installerar mer osv.

Läste en guide om hur ZiPhone går till väga nyys, och i den guiden inkluderade 3 andra guider och krav (?) på andra program för att få allt som behövs. programmen var : BSD Subsystem, iClarified Source och Patch AppSupport. Behövs de programmen verkligen eller räcker det med att trycka "do it all" för att få en fullt fungerande telefon?

Vilken del utav min post har du inte förstått?

ZiPhone nedgraderar bootloadern och när det väl är gjort så kan man inte gå tillbaka. Eftersom nedgradering av bootloadern är väldigt kritiskt är det viktigt att det är möligt att ändra den igen om det skulle hända något vid flashningen.

iPlus gör det väldigt enkelt och säkrare än hur ziphone gör det. Samt du får en bootloader som du kan uppgradera igen.

Har du en Mac använd den här eller den här guiden och för PC den här.

//Rob

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-17 11:15
Ursprungligen av eckan:

Problemet är att det ändras hela tiden. Det programmet/upplåsningsmetod som gällde förra veckan kanske inte är det bästa denna veckan - ny info tillkommer, nya versioner av firmware från Apple, och nya upplåsningsprogram skrivs. Så det gäller att hitta den bästa/senaste (just nu iPlus).
CommunitySources behövs inte, men innehåller länkar till en massa program ifall du vill installera något extra.
BSDSubsystem krävs av en del andra program, annars funkar inte de. Men bara om du ska installera andra program än de som följer med iPhonen.
OpenSSH är bra att ha, då kan du komma åt telefonen via tcp/ip om något skiter sej.
Patch AppSupport är för att få telefonen att funka bra i Sverige, eftersom Apple inte har släppt den där än, och alltså inte har inställningar för oss. SwePhone installerar också inställningar för oss, så du behöver inte båda, välj en av dem.

Inte pillat på 1.1.4OTB telefoner så hur fixar man 1.1.3 på dem? Borde det inte funka att nedgradera till 1.1.3 med itunes och sedan köra ziphone 2.4, utan att nedgradera bootloadern? Problemet är väl att BB inte nedgraderas när man går från 1.1.4 till 1.1.3 genom itunes men fixar ziphone 1.1.2 BB om man har 1.1.4 BB med?

För övrigt ser jag inte meningen med att fixa 3.9FBL då ett behov för den inte finns än.

Tack Rob, NU känns det äntligen klart över hur jag ska göra, iPlus verkar helt klart bäst, och 3.9FB verkar ju också helt klart som det bästa alternativet.
TACK !

/Anders

1
Bevaka tråden