Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med felkod -36 vid kopiering till Windows 2003 Server

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nybliven Mac-ägare här...

Har lite problem med att kopiera/lagra filer/mappar på vår Windows 2003 Server. Först och främst tar det en bra stund innan det överhuvudtaget händer nåt (gigabitnätverk, 8-kärnors Mac Pro, tror inte flaskhalsen är där i alla fall), och så småningom kryper det fram ett -36 som felkod.

Jag har inga problem alls att läsa filer från servern, ej heller några problem att lagra filerna på en vanlig Windows XP Pro-burk med en utdelad share.

Det SKA inte heller vara några rättighetsproblem, mest med tanke på att jag ser .DS_Store-filer lite varstans jag varit på servern. Kan Mac:en skriva dessa filer (enda Macen i nätverket för övrigt), så borde den ju kunna skriva annat också... eller?

Någon som kan något om detta problem?

Detta problem har diskuterats ett antal gånger här.
Så nästa gång prova att söka först.

Felkod -36 är problem med "authentication" - i detta fall skulle jag tro att det handlar om att Win 2003 signerar sina smb paket vilket OS X 10.4 inte klarar.

Du nämner heller inte vad för system du sitter på vilket är avgörande i felsökningssyfte.

Sorry, jag gjorde ett par sökningar, men hittade inget matnyttigt som jag direkt kunde omsätta i en handling som löste problemet. Länka gärna till lämplig forumtråd, om möjligt.

Sitter på en Mac Pro med 10.5.2, uppkopplad mot en Windows 2003 Server. Jag skall söka vidare på ämnet angående signering av smb-paket, men svara gärna om ni har något mer handgripligen som jag (eller serveransvarig) kan göra.

Be den serveransvarige att slå av signeringen. Den är på per default vid installation.

Serveransvarig har slagit av signeringen, men det verkar fortfarande inte fungera. Läste att man gjorde bäst i att starta om servern också, vilket jag misstänker inte är gjort. Fungerar det fortfarande inte efter omstart, finns det något annat jag skall leta efter?

Har startat om servrarna nu, men problemet kvarstår fortfarande. Jag har satt serveransvarig på att snoka lite på sitt håll, så letar jag vidare på mitt håll.

Är det NÅNTING på Mac-sidan som man kan/ska ändra normalt? Jag kan som sagt skapa och radera mappar på servern, .DS_Store skapas uppenbarligen utan problem, men skall jag kopiera en fil till servern så stöter jag på patrull.

Att jag trots allt kan skapa och radera mappar på servern, samt att Macen kan skapa sina .DS_Store filer m.m. indikerar ju i alla fall att det inte verkar vara något fel på rättigheterna på min inloggning. Eller?

Efter många om och men verkar det som om problemet lösts nu i alla fall. Det räckte uppenbarligen inte med att slå av signeringen, utan man var tvungen att logga in med DOMÄN\ANVÄNDARNAMN, inte bara ANVÄNDARNAMN, som jag hade loggat in med tidigare. Rensade ut alla logins på servern från min keychain och körde från scratch, det funkade fint.

Himla mysko dock det här att det trots allt *funkar* att logga in med enbart användarnamnet, och att man kan läsa filer, skapa mappar o.s.v... Jag hoppas att detta tillägg kanske kan hjälpa någon, för det verkar inte direkt vara ett ovanligt problem.

1
Bevaka tråden