Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte EDGE-surfa på glocalnet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-13 22:50

Hej

Någon som har fattar varför jag inte kan surfa med Telenornätet, som Glocalnet använder.

Har fått tipsen att skriva in följande under "Inställningar-allmänt-nätverk-EDGE-APN"

"services.telenor.se" eller "internet.telenor.se"

Men nada funkar !

http://www.telenor.se/225.jsp

Ursprungligen av telenor:

Kom igång med WAP i mobilen

Användarnamn/Username:
Skall ej anges (är fältet tvingande, ange valfritt användarnamn/username)
Lösenord/Password:
Skall ej anges (är fältet tvingande, ange valfritt lösenord/password)
Access Point Name (APN):
services.telenor.se

Du kanske har stängt av EDGE funktionen i t ex BossPrefs, slå på den där i så fall så borde det funka.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-03-14 09:03

Det kanske även är så att du måste aktivera datatrafik på ditt abbonemang med innan du kan nyttja den tjänsten ? (Så var det för mig när jag testade Telias EDGE mha refillkort. Betyder dock inte att du måste aktivera någon tjänst utan den är på by default )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-14 10:59

Tack för svaren,men som glad amatör undrar jag var man hittar BossPrefs funktionen,
och eventuellt hur man aktiverar denna funktion

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-14 11:27
Ursprungligen av KENQ:

Tack för svaren,men som glad amatör undrar jag var man hittar BossPrefs funktionen,
och eventuellt hur man aktiverar denna funktion

Har du inte Boddprefs installerad, ska nog EDGE vara påslaget, det är den som default. Det är bara APN du behöver lägga in. Så nästa steg är nog att prata med kundtjänst och höra om du har EDGE/GPRS på ditt abonnemang.

Ursprungligen av KENQ:

Tack för svaren,men som glad amatör undrar jag var man hittar BossPrefs funktionen,
och eventuellt hur man aktiverar denna funktion

BossPrefs finns i installern, är ett program för att slå på/av nätverk, edge,SSH mm. Men att prata med kundtjänst är nog ett bra tips.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-14 13:05

En grej bara...

Telenor använder sig inte av EDGE. Då får du vända dig till Telia om vill ha det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-14 15:17

Så här är det , har ett par polare som har Iphone och Telenor och där fungerar det alldeles utmärkt !
. Själv har jag kollat att mitt abbonemang har GPRS , skrivet in "internet.telenor.se" under Edge/APN men inte fan vill det funka på min telefon....suck

Någon som har en ide hur man kan lösa detta ??

Tack för all hjälp !!!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-14 15:19
Ursprungligen av KENQ:

Så här är det , har ett par polare som har Iphone och Telenor och där fungerar det alldeles utmärkt !
. Själv har jag kollat att mitt abbonemang har GPRS , skrivet in "internet.telenor.se" under Edge/APN men inte fan vill det funka på min telefon....suck

Någon som har en ide hur man kan lösa detta ??

Tack för all hjälp !!!!!

Och man behöver inget i User och Password (behövs inte på Telia, vet jag)?

Ursprungligen av KENQ:

Så här är det , har ett par polare som har Iphone och Telenor och där fungerar det alldeles utmärkt !
. Själv har jag kollat att mitt abbonemang har GPRS , skrivet in "internet.telenor.se" under Edge/APN men inte fan vill det funka på min telefon....suck

Någon som har en ide hur man kan lösa detta ??

Tack för all hjälp !!!!!

Då kör de väl troligen under GPRS då....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-15 11:54
Ursprungligen av Goflorp:

Då kör de väl troligen under GPRS då....

Borde väl funka att surfa med ändå, trots den låga hastigheten.....

Precis som någon sade tidigare så finns det bara en operatör i Sverige som har EDGE-täckning i Sverige och det är Telia. Om du vill surfa med din mobil och använder Glocalnet/Telenor så är det GPRS som gäller. Funkar naturligtvis oxå men borde vara otroligt långsamt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-03-15 23:23
Ursprungligen av DeathMan:

Precis som någon sade tidigare så finns det bara en operatör i Sverige som har EDGE-täckning i Sverige och det är Telia. Om du vill surfa med din mobil och använder Glocalnet/Telenor så är det GPRS som gäller. Funkar naturligtvis oxå men borde vara otroligt långsamt.

Problemet han har är att det verkar inte ens funka med GPRS....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-14 15:21

Jo det vet jag ,men tack ändå !

någon annan som har något förslag?

Senast redigerat 2008-03-14 15:52

Jag har precis samma problem som kenjon.. Fast jag har tele2. GPRS fungerade finfint ett par dagar, men efter att jag uppdaterat till 1.1.4 funkar det inte alls (även om det fungerade ett par dagar efter jag uppdaterat). Rätt så irriterande!

1
Bevaka tråden