Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två sajter på webbservern

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lagt upp två sajter med olika domännamn under Web i Server Admin men oavsett vilket namn jag knappar in i webbläsaren så kommer jag till samma sajt.

Ett annat litet frågetecken är varför det tar så lång tid att koppla upp sig mot den inbyggda ftp kontra t ex Pure-FTPd.

Det första som du snackar om är så behöver du lägga upp Vhost för att få det att fungera.
http://snipplr.com/view/1058/setting-up-a-virtual-host-vhost-on-mac-os-x-and-gracefully-restarting-apache-web-server/

acidflash: Ditt svar gäller "vanlig" Mac OS X, inte Mac OS X Server som J Littke kör?

J Littke: Om du får samma site oavsett vilket domännamn du knappar in i webbläsaren så kan det bero på att du helt enkelt inte pekar de två olika domänerna "ner" i olika mappar? Kolla noga i slutet på sökvägen i fältet "Web folder" när du redigerar en site inuti Server Admin. Tryck på knappen "Choose..." för att välja en mapp där. (Den knappen fanns inte i 10.4 vill jag minnas, bara i 10.5 som jag beskriver här. )

Om det efter att ha sparat fortfarande inte fungerar så kan du behöva stoppa och starta Web-tjänsten. ("Save" gör annars en omstart av Apache tror jag).

Om det fortfarande inte fungerar så kan det ha att göra med att du skriver fel domännamn och det är fel uppsatt i DNS och/eller Web. Kanske har du inte något alias under just Alias-inställningarna för Web? Det är inte helt lätt i DNS'en att tex få både dessa domäner att peka till samma mapp på webbservern och dessutom få webbservern att fatta det. www.mammals.se och mammals.se (dvs utan www). Så att du säger att du knappat in två siter med olika domännamn och du knappar in samma sak i webbläsaren kan bli fel om du i webbservern har angivit mammal.se (utan www) och du i DNS inte skapat en maskin med det namnet, där finns istället ett C-record med www.mammals.se.

Ännu ett par saker som kan vara fel, är siterna faktiskt publicerade och är det kanske default-siten du får? Notera det lilla krysset i början på varje sites rad. Det måste vara förbockat. Om din webbläsare "hittar" till din server (www.mammals.se) men webbservern inte känner till att den faktiskt har hand om www.mammals.se (det är felstavat, alias saknas, eller siten är inte publicerad), så kommer den att visa default-siten. Det kan alltså också vara en anledning.

I sammanfattning så måste alltså allting vara rätt inställt förstås, med start i DNS'en, dels skall en C-record finnas för din www.domän.se och dels skall en maskin finnas (en machine-record) finnas för din domän utan www). Sedan skall webbservern dels ha en site med www och dels ett alias utan www). Sedan skall siten vara publicerad (kryssrutan). Då skall det funka.

(Jo, det kan även ta lite tid om det är en ny domän, olika DNS' på vägen hem via tex din internetleverantöra vidare till din dator cachar domänslagningar (det gör även din dator), så när du gör ändringar i DNS kan du behöva starta om hela datorn, alltså din dator. Det räcker inte att starta om webbläsaren eller byta webbläsare och/eller ställa in under TCP/IP att du skall fråga just din DNS. Den tjänsten på servern kan också behöva startas och stoppas för att ändringar skall slå igenom hela vägen.)

Kolla allt detta, rapportera.

1
Bevaka tråden