Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från VHS band till DVD?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan alla!!

Jag visste inte var jag skulle skriva detta så det fick bli här:)

Min fråga är helt enkelt hur man kan få VHS-band till DVD skivor, hur man helt enkelt ska gör (tillvägagångssätt).

Använd en DVD/HD-recorder så slipper du blanda in datorn i det hela

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 09:59

Eller låna en DV-kamera och spela in videon på, och lägg in i FC eller iMovie, då kan du ju redigera enkelt och roligt!

Okej, tack så mycket för svaren!! Vad kostar en DVD/HD recorder?
Vart får man tag på en DV-kamera? Menar du att man spelar in bandet på en kamera och sedan in i datorn?

Tack

Samsung DVD-V6700, 1190 :- på NetonNet. (Alltså en DVD och en VHS-spelare i samma låda).
Vore ju fan om inte den klarade av att kopiera mellan formaten... fråga.

Spela upp på en Video- kabel till en DV-kamera, tryck på REC i kameran. Play i Videon.
Sedan kan du läsa in kamerans inspaning i iMovie i datorn.

DV-kameror finns på NetonNet, det finns säkert ngn i din släkt som har en bra Digital Videokamera att låna ut och som kan visa.

Ska kolla upp detta. Tack så mycket! Tänk om man gör något fel och allt på bandet går förlorat? Jag ska nämligen göra detta åt en vän.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-11 23:17

bara du inte trycker på rec på VHS spelaren, det enklaste är nog en DVD recorder tror jag

Har själv planer på detta och köpte en Canopus ADVC55 av en kille här
på 99.se (Pär) men har fortfarande (!!!) inte provat den. Detta är en
video IN -> Firewire converter.

Är detta (fortfarande) ett bra sätt att göra det hela på ?

Vilken mjukvara är bäst för en relativ nybörjare ?

SN

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 12:26
Ursprungligen av SkrotNisse:

Har själv planer på detta och köpte en Canopus ADVC55 av en kille här
på 99.se (Pär) men har fortfarande (!!!) inte provat den. Detta är en
video IN -> Firewire converter.

Är detta (fortfarande) ett bra sätt att göra det hela på ?

Vilken mjukvara är bäst för en relativ nybörjare ?

Ja det är ett bra sätt, och iMovie är ett mycket lättanvänt program. Vill du ta upp det en nivå så skaffar du Final Cut (express).

Faktum är att man med vissa DV-kameror kan skicka signalen rakt igenom, från en VHS in i iMovie. iMovie behöver inte nödvändigtvis styra enheten utan man kan manuellt starta den och ta in bilden. Om du lånar en DV-kamera som har analog ingång (vilket inte de billigaste har) så kan man med lite trixande köra signalen analog-in och få ut den på firewire kopplad till datorn. Som sagt, lite trixigt att få igång men du slipper ett helt mellansteg.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 12:03

Ja, men å andra sidan kan du spara DV-bandet och slänga VHS, då sparar du plats, och VHS-formatet är ju inte så kul längre, kvalitetsmässigt. Själv kör jag med en ADVC110 in i Final Cut, det funkar kalas. Men absolut, har testat capture i iMovie från en kamera med extern signal, så då slipper du bandkostnaden också!

Ursprungligen av Cartman:

Själv kör jag med en ADVC110 in i Final Cut, det funkar kalas.

Är det någon större funktionell skillnad på ADVC110 och min ADVC55 ?

SN

Ursprungligen av SkrotNisse:

Är det någon större funktionell skillnad på ADVC110 och min ADVC55 ?

SN

Hur fungerar dom där?? Trycker man in Banden i den där "grejen" och sedan för över bandet till datorn?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 17:38

Nej de har Video In och Audio In (RGB), så man kopplar VHS-bandaren via scart/RGB till den, sen med firewire in i datorn. Precis som med en DV-kamera.

http://www.canopus.com/products/ADVC110/index.php

110 har DV-in, RGB + S-Video In och Ut, och Color bar reference signal generator, det är skillnaden.

Du får ursäkta, jag kan inget om sådant ditt inlägg var lite för avancerat
Vad innebär allt det där konkret, så att jag, en nybörjare, förstår?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 14:00

Hej,

produkterna i länkarna nedan är de du behöver för att föra över VHS-band till datorn. Förutsatt att du har en VHS-spelare och en dator.

http://www.canopus.com/products/ADVC55/index.php

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37004&path=6800000,6810000,6860000,6890000

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37223&path=6800000,13510000,13960000

Du sätter i scartadaptern i scartutgången på videon, kopplar sladdarna mellan scartadaptern och ADVCn, och sen står det exakt hur du gör i manualen till ADVCn!

Om videon har RGB ut (alltså likadana kontakter som på ADVCn), så behöver du bara köpa sladdarna. Det funkar också om du har sådana sladdar hemma till stereon t.ex.

Jag köpte min ADVC på Applestore, men vet inte vart du lättast får tag på en. Nöj dig med ADVC55, den kommer göra precis det du vill!

Tack!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 22:26

No problems

1
Bevaka tråden