Ok, nu har jag googlat och letat och slagit i manualer och min slutsats är att jag faktiskt gör rätt, men det fungerar inte i alla fall.
Jag var inne på Open Directory i Server Admin och bytte roll på servern, till Standalone. Detta fimpade alla tidigare konton på servern och tog bort en grej som förvirrat mig lite. Jag hade att välja på sökvägar i Workgrup Manager där den en var local och den andra var LDAP3/blabla/127.0.0.1 (något liknande), den är borta nu så jag minns inte exakt. Nu är även de användarnamn som jag kan se under System Preferences > Accounts likadana som de jag kan se i Workgroup Manager.
Så jag började om på nytt, lade upp en ny användare med Workgroup manager, lade in den i gruppen com.apple.access_afp, kollade i Server Admin att den var med bland de som hade tillgång till AFP (Systeminfo > Access ) och sedan gjorde jag en helt ny sharepoint, denna gång tog jag först bort den sharepoint som fanns lite längre upp i filheriarkin. Kanske jag skall förklara det jag nyss skrev. Jag har ett tjogotal siter på samma server, så jag har gjort en sharepoint av en mapp inuti /Library/Webserver/Documents/Domaner (den sista innehåller separata mappar för olika domäner). Tidigare var alltså mappen Domaner och en undermapp inuti den mappen varsina Sharepoints, men det är alltså inte så nu.
Jag lade in den användaren under ACL med fulla rättigheter, sparade.
Loggar jag in som mig (som är admin) så får jag upp den nya sharepointen. Loggar jag in som den nya användaren så får jag inte upp den nya sharepointen.
Hur frustrerande detta är kan ni säkert räkna ut Är det någon som av nedanstående skärmdumpar direkt kan se vad som är fel?