Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ohackad Atv, konvertera material?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ni som kör era AppleTVs original, konverterar ni allt material? Även .mkv? Vilka program använder ni?
Jag har en hackad Atv, men jag får den inte att funka som jag vill. .mkv hackar så det inte går att se, jag har inte fått igång så jag kan streama filmer från datorn. Tänkte att jag skulle testa en sista gång, uppgradera till Take2 utan hack. Annars så säljer jag den. Nån som vill köpa?

/Claes

Jag använder följande programvaror:

DVD
Mactheripper (ripping)
Handbrake (konvertering)

MKV/AVI/ETC
MKVtoolnix, MKVExtractGUI (extrahera undertexter ifrån MKV)
VisualHub (konvertering)
Submerge (lägga på undertexter)

MKV kan du dessvärre inte spela upp på en hackad AppleTV då hårdvaran är för klen. Vid uppspelning av MKV används inte hårdvaruacc. =(

Tack för svaret!
Vad använder du för dator, och ungefär hur lång tid tar proceduren att konvertera en .mkv och lägga på text?

Mvh Claes

Ursprungligen av blackheim:

Tack för svaret!
Vad använder du för dator, och ungefär hur lång tid tar proceduren att konvertera en .mkv och lägga på text?

Mvh Claes

En MKV tar ca 6-7 timmar med 2-pass encoding, halva tiden med 1-pass encoding, texten tar bara ett par minuter att lägga på sedan. DVD går ungefär på halva tiden. En Core2Duo på 2.16 GHz och 2 GB Ram gör jobbet, dock kör jag alltid med inställningar för optimal kvalité vilket förlänger tiden en del. Brukar sätta ingång en film när jag går och lägger mig så är den klar på morgonen när jag vaknar, det är perfekt.

Ursprungligen av Hugeman:

Jag använder följande programvaror:

DVD
Mactheripper (ripping)
Handbrake (konvertering)

MKV/AVI/ETC
MKVtoolnix, MKVExtractGUI (extrahera undertexter ifrån MKV)
VisualHub (konvertering)
Submerge (lägga på undertexter)

MKV kan du dessvärre inte spela upp på en hackad AppleTV då hårdvaran är för klen. Vid uppspelning av MKV används inte hårdvaruacc. =(

Jag kör precis samma programvaror.

• Medlem
  • 2008-03-18 18:23

Vad ska man använda om man kör med pc, och vill konvertera mkv-filer?

Ursprungligen av himpa:

Vad ska man använda om man kör med pc, och vill konvertera mkv-filer?

För DVD borde du kunna använda DVDDecrypter och Handbrake. Körde Handbrake igår på windows, fungerar men man blir rätt glad att man äger en mac, ser bredrövligt ut och inte alls lika gedigert på nått sätt.

För MKV/AVi vet jag inte riktigt vad du ska köra desvärre.

Himpa: Jag har använt ett program som heter Cucusoft DVD suite eller nåt liknande till PC. Har bara konverterat iPodvideos med den, men har sett att det även går att konvertera alla sorts DVD- och videoformat. Nåt att kolla upp kanske.
Jag vet dock ingen program där man kan lägga på undertext på .mkv,

Hugeman & Gunverth: Vad använder ni för inställningar i VisualHub? Det har funkat perfekt för mej med standardinställningarna på alla filmer utom en .mkv. Den hackade väldigt mycket. Kan ni dela med er av ert recept?
Tackar!

Ursprungligen av blackheim:

Hugeman & Gunverth: Vad använder ni för inställningar i VisualHub? Det har funkat perfekt för mej med standardinställningarna på alla filmer utom en .mkv. Den hackade väldigt mycket. Kan ni dela med er av ert recept?
Tackar!

Nu har jag inte kört så där många HD-filmer. Men när jag har kört så har jag satt den högsta inställningen. Gått in och satt 2-pass och sedan 4000 kbit/sek har jag för mig. Även testat med att sätta flagga för maxrate på 4500 har jag för mig. Fast jag tror Gunverth har mer erfarenhet av HD-film än mig.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-04 14:54

2 Mbit för SD - 5 Mbit för HD.
För animerad film SD duger 1 Mbit.
Jag kör alltid 1-pass - det är ändå tungt komprimerad video och jag tittar bara på grejerna en gång.

Snabb fråga, när ni konverterar mkv, som har AC3, med VisualHub kör ni då med inställningen AppleTV 5.1 eller bara AppleTV. Får man ut surround med det senare alternativet eller? Har konverterat flera mkver utan att tänkt på att välja 5.1-alternativet nämligen.

vad har jag mkvnoolfix till ?

hej igen har använt submerge på en vanlig mkv fil, lagt till en srt subtitle och skapat en mov. fil. skall denna funka i appletv ? eller måste jag konvertera just exakt till apple tv

Ursprungligen av Nefcairion:

hej igen har använt submerge på en vanlig mkv fil, lagt till en srt subtitle och skapat en mov. fil. skall denna funka i appletv ? eller måste jag konvertera just exakt till apple tv

Extrahera undertexten ifrån MKV:n. Konvertera med VisualHub och sedan så lägger du på undertexten med submerge.

MKVtoolnix, MKVExtractGUI använder du för att extrahera undertexten ifrån MKV:n.

hej har skrivit i andra trådar man är totalt förvirrad, kan någon beskriva tillvägagångsättet mer exakt?

Extrahera undertexten kanvänds väl bara om det är texter på mkv filen? mina mkv filer är helt utan text behövs det då?

Så här gjorde jag o de funkade inte....

Tog en MKV fil, tex hitman.mkv satta igång submerge lade in en sub, sparade som movie, funkade inte, filmen blev dock den dubbla storleken på ca 8 gb. OBS. den funkar i itunes men inte i Apple TV!

så snälla lite mer exakt tillvägagångsätt!

Använd VisualHub när du konverterar .mkv. Använd fliken iTunes och välj "AppleTV 5.1". Under Inställningar ändrar du Bitrate till ~4500. Detta för att AppleTVn KAN vara kinkig på bitraten har jag märkt. Konvertera.
Den filen du sedan får ut öppnar du i Submerge. Välj vilken sub du ska använda och låt den rendera. När det är klart tar du Spara som... och välj något bra namn. Jag använder INTE "Exportera till AppleTV".
Detta fungerar för mej iallafall. Lycka till!

skumt jag om jag tar spara som blir dem mov o går inte att spela upp............

skumt jag om jag tar spara som blir dem mov o går inte att spela upp............

Vet inte om frågan (om det nu är en fråga) är riktad till mig. Du får gärna omformulera dig så jag förstår i så fall.

Se mitt svar i tråden MKV till AppleTV

1
Bevaka tråden