- Creops
- Medlem ●
- Gävle
Enda mobil jag har betalar jobbet.. tror inte dom blir glada om jag använder den.
Ang understrukningar håller jag nog med, jag tror alltid att det är en länk.
Jag tycker inte heller att man ska ha en klistrad nybörjartråd som blir så lång att ingen orkar kolla utan ställer samma fråga gång på gång
KaRo, om jag förstår dig rätt så tycker du att en del svar är på för tekniska. Kanske förslaget om "nybörjar-ikon" skull kunna lösa det om den även syns när man söker. Fast nog tycker jag, som inte är så tekniskt bevandrad, att de flesta svaren är fullt läsliga. Jo, i webbutveckling kan det ibland bli kvantfysik! Men det tycker jag är bra för då inser jag att jag just dessa applikationerna inte är något för mig.
Men sedan förstår jag inte "vill börja lite 'softare' och inte vill diskutera så mycket teknik utan även mediet som sådant och tex tipsa varandra om bra webbsidor/program."
Menar du "datorer" när du skriver "mediet som sådant" för då förstår jag inte vad du menar med "softare". Men det kan beror på att alla diskussioner jag hört eller läst om "datorer som sådana" antingen har hamnat på dagisnivå (en apparat som ...) eller blivit väldigt tekniska.
Av det följer att jag inte förstår vad det är för webbsidor/program du vill ha tips/tipsa om. För nya program tipsas det ju hela tiden om i Nyheter och både avancerade och enkla program tipsas det om när det handlar om att lösa ett probelm/en uppgift, Nog kommer det även en del webbplatstips här också. Bloggtråden innehåller också en del om man vill ha den typen av webbplatser.
Undrar om det är så att du är ute efter vad jag trodde forumet var när jag blev medlem - en support. Ett ställe där jag enkelt och snabbt skulle få svar på just mina frågor utan att behöva anstränga mig så mycket. Ja, jag trodde det - men är nu mycket tacksam för de vänliga tillrättavisningar jag fått. (Att vara trådgrävare är inte bara lärorikt - det är kul också! )
Slutligen, snälla (gäller inte bara KaRO) använd inte understrykningar för att framhäva ett ord - man tror att det är klickbara länkar - använd fetstil istället.
----
PS Macwitty, inte trodde jag att tanter besökte forum där den klistrade nybörjartråden nått sidan 64 och programtipstråden är uppe i 41 sidor!
Katinka (obs ingen länk)
Jag får inget grepp om hur du upplever diskussionerna här på 99.se. Du skriver både att svaren är "fullt läsliga" och "kvantfysik". För min del känns det nog mer som "lite svårt" hela tiden men jag tror att jag kan lära mig om jag anstränger mig. Kvantfysik tror jag knappast det är. Många här verkar både snälla och pedagogiska så jag tycker man kan få bra svar. Sedan fattas en hel del baskunskap eftersom jag är ny på Mac och inte har någon datorutbildning.
Jodå, jag är ute efter Support men också bra diskussioner. Att ge och ta. Jag har deklarerat här ovan att jag tror att även nya Mac:ägare har något att ge till andra. Lite fräschare ögon kanske och lite okonventionella lösningar.
Att jag använt ordet soft beror nog på att det var andra som från början sa att det var lite softare stämning i SupportLoungen och det tycker jag verka stämma.
Med soft kan man väl bl a mena diskussioner där man inte knäpper varandra på näsan med div kommentarer som "använd inte understrykningar" (jösses !).
Sista meningen med "tanter" är kanske också en knäpp men jag är ju inte riktigt bevandrad i det här med olika trådar så du kanske inte syftar på.....kvinnor med en del livserfarenhet ?
...
Slutligen, snälla (gäller inte bara KaRO) använd inte understrykningar för att framhäva ett ord - man tror att det är klickbara länkar - använd fetstil istället.
----
PS Macwitty, inte trodde jag att tanter besökte forum där den klistrade nybörjartråden nått sidan 64 och programtipstråden är uppe i 41 sidor!
Unga dam, tanter sysslar med bra mycket annat än att baka bullar och vam:a (vård av friska man)
Det här tycker jag visar hur svår forumformen är. När en diskussion börjar bli, vad jag skulle kalla, lite inflamerad så tolkas saker till det sämre. Efter att ha skrivit om det frågan handlar om så ber (notera ordet snälla) Katinka alla att inte ska använda understrykningar och genast tolkas detta som en knäpp på näsan. Varför inte i stället ta diskussionen om användningen av understrykningar. Katinka, och uppenbarligen fler, önskar att understrykningar ska reserveras för länkar men det är väl inget som säger att deras ord är lag. Finns det goda skäl för en utökad användning så kläm fram dem så kanske jag ansluter mig.
Sedan till privata små meddelande. Även ett vänligt ps, till någon man lärt känna på en avdelning på forumet, kan uppenbarligen tolkas på annat sätt. Själv skrattade jag högt och de som vet vilket forum det syftas på kanske också ser komiken i det hela. Men det blir kanske för mycket intern-diskussion som stänger ute andra, speciellt de som är nya.
Det är kanske bättre att vi håller allt sådant i PM? Eller i vart fall inte har det i de trådar som riktar sig till alla på 99.se. På 99webb tror jag att vi ganska ofta kan slänga med ett ps till någon som är inne i diskussionen och det tycker jag bara är trevligt men det kan ju hända att jag blivit "forum-blind". Vad säger ni andra?
Unga dam, tanter sysslar med bra mycket annat än att baka bullar och vam:a (vård av friska man)
Det här tycker jag visar hur svår forumformen är. När en diskussion börjar bli, vad jag skulle kalla, lite inflamerad så tolkas saker till det sämre.
Haha, det där var kul unga dam (bara 50!) Det är ju precis vad jag sysslar med, vam:a, jag har bara inte haft något namn på det
Det var en test i någon kvällstidning där man kunde se hur många "tantpoäng" man hade. Jag är helt klart en riktig tant - Men jag är macnörd också och det tycker jag väger upp lite grann
Nåja, det var ju inte det vi skulle prata om - tillbaka till ämnet.
Jag håller med dig om att forumformen är svår. Det är lätt att missförstå varandra och därför svara väl irriterat på något inlägg. Som i sin tur leder till ett irriterat svar o.s.v
Det bästa sättet att få lugn igen är nog att skriva några trevliga inlägg, precis så som t.ex du och Creops gjort här. Man behöver ju inte alltid "ta upp den kastade handsken". Det kan ju också vara så att ingen handske är kastad.
Att ha eller inte ha...understrykningar får nog bli en egen tråd snart eller ?
Jag undrar varför några här skriver att ni tror att understrykningar är en länk
eftersom länkar på 99.se inte har någon understrykning utan har en blå färg ?
Det är ju först när man ser den blå färgen och vet att det är en länk och trycker på den som understrykningen kommer. Hur kan det bli en sammanblandning ?
Eller får vi upp detta på olika sätt ? Jag börjar undra eftersom fotot jag laddade upp nyligen bara syns i min dator.
Jag håller med dig macwitty om att man nog ska spara personliga kommentarer till rätt forum. Internet är härligt men eftersom man inte ser varandra missar man mycket information om hur det man säger tas emot. Ord är viktiga och skrivna ord behöver man vara extra försiktig med.
Jag upplever inte den här diskussionen som inflammerad. Tvärtom är jag nog lite imponerad av att ni diskuterar så mycket olika saker här på 99.se. Hade nog trott att det var 100% tekniksnack men det känns mer personligt än så. Många här är både intresserade av datorarbete men också av foto, bilder, musik och annan skapande verksamhet. Det känns kul !
Jag tänker nog fortsätta skriv som jag brukar skriva dvs med fet, italic och underline i en salig blandning. Mina länkar kommer att vara i blått (önskar att det funnits några färg att skriva med, har jag missat hur man får in färg ?). Jag tycker alla kan få skriva som de vill. Innehållet och tankarna bakom är trots allt det viktigaste.
Jag tänker nog fortsätta skriv som jag brukar skriva dvs med fet, italic och underline i en salig blandning. Mina länkar kommer att vara i blått (önskar att det funnits några färg att skriva med, har jag missat hur man får in färg ?). Jag tycker alla kan få skriva som de vill. Innehållet och tankarna bakom är trots allt det viktigaste.
Det viktigaste är ATT man skriver. Så bra man kan. Om det sen är felstavat, understruket eller italic spelar mindre roll. För mig "känns" det länk när ett ord är understruket, så när jag läste ditt första inlägg så klickade jag för fullt på alla "länkar". Vet inte varför, det är automatiserat hos mig. Men stryk gärna under ändå om du vill - jag kan klicka i "onödan" utan att bli särskilt arg
Creops:
Jag förstår varför det inte är bra med understrykningar men jag gillar inte att man glömmer helheten (det folk vill ha sagt) och petar på andras sätt att uttrycka en åsikt.
På tal om absolut ingenting så finns det inget svenskt ord som heter "understrukningar".
Det heter understrykningar. Sorry !
Nu börjar det bli lite larvigt här.
KaRo, det är väl bra om man följer den praxis som är utvecklad på internetfora i allmänhet och 99.se i synnerhet? Om många missförstår inläggen för att en ovanlig markering väljs kan det vara en poäng att anpassa sig. Ansträngningen är inte större.
För att återgå till ursprungs frågan. En FAQ med dom vanligaste frågorna skulle antagligen vara bra för nybörjarna. Frågan är bara vem som ska skriva den.. Har inte MW producerat några ganska bra artiklar i ämnet? Man kanske skulle kunna få länka till dom?
KaRo: Hehe, du har helt rätt med stavningen. Jag är bara så van vid det slarviga språkbruket på nätet att jag inte längre reagerar på felstavningar, bara HUR man har skrivit. Reagerar liksom bara med musfingret innan hjärnan hunnit med.
Hur en länk ser ut är olika för olika personer, jag har t.ex. ställt in min brynare på att ALLTID stryka under länkar, så att jag lättare skall se dem. Olika brynare hanterar sådant på olika sätt helt enkelt.
Dina länkar kommer alltså vara understrukna för _mig_ även om de inte är det för dig.
Aha ! Det visste jag inte. Vet inte ens vad brynare är eller att man kan ändra inställning och få med eller utan understreck. Man kan alltså ta bort färgen och få med bara understreck ?
Börjar undra om man i diskussioner måste börja med att definiera vilka inställningar man har på sin dator så att man vet att man pratar om samma sak !
Det var ju en ny variant. Är det en rak översättning av "browser"?
Mer slang än något annat.
Men för att återgå lite till ursprungsfrågan. Om man har en fråga och känner att man inte är så haj på det tekniska, så varför inte be om svar på den nivån som kan hjälpa en? Det är säkert fler personer än en själv som har liknande frågor och skulle kunna vara förtjänta av svar som tar saker lite mer grundläggande.