Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning till alla som har använt iPlus

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-17 17:36

iPlus verkar vara det bästa sättet att låsa upp, jailbreaka och aktivera en 1.1.4 iPhone just nu. Det är det säkraste sättet eftersom alla kritiska operationer sker direkt på iPhonen och inte genom USB kabeln.

iPlus nedgraderar bootloadern till en "öppen" bootloader vilket betyder att man möjligheten att återvända till 4.6 om man så vill. Bieffekten är att program har tillgång till bootloadern och kan ändra det. Vilket är precis vad firmware 1.1.1 eller lägre gör.

Om man installerar firmware 1.1.1 på en iPhone med bootloader 3.9FB nedgraderas bootloadern till 3.8. Vilket man absolut inte får göra eftersom det går inte att uppgradera igen från 3.8.

Om man måste installera firmware 1.1.1 eller lägre måste man återställa bootloader till 4.6 först. Det gäller alla som har installerat Bootloader 3.9FB.

//Rob

Visste inte ens att 3.8 fanns.

Varning till BL3.9FakeBlank-användare vid nedgradering till 1.0.0/1.1.1

iClarified har precis publicerat detta: BL3.9FakeBlank WARNING !!!

Det känns lite överdrivet med alla utropstecken, men vad det handlar om är detta: Om man har installerat BL3.9FakeBlank (t.ex. genom iPlus) och sedan får för sig att nedgradera till 1.0.0 eller 1.1.1 så kommer iTunes att tro att det saknas bootloader och skriva över bootloadern med en äldre version, 3.8. (Japp, 3.8, inte 3.9.) Denna går sedan inte att uppdatera.

Såhär skriver iClarified:

For those who have installed the 3.9 Fakeblank BL a warning has been issued for those looking to downgrade.

The problem seems to occur when BL3.9FB users attempt a restore/upgrade to 1.0.0, or 1.1.1. Essentially, iTunes thinks that you have no bootloader and then loads a 3.8BL onto your iPhone.

This is a stock 3.8 bootloader so you will not be able to leave BL3.8 unless you open up the phone and testpoint. MuscleNerd has pointed out that all is not lost, because the 3.9 expoits are sill present. However, I would still advise people not to downgrade to 1.0.0 or 1.1.1!

Här är Hackint0sh-tråden där infon kommer från: [BL3.9FakeBlank] Warning: Do NOT attempt to Restore with iTunes to 1.0.0 or 1.1.1

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-18 10:06

Tackar för varningen. Men det känns som sagt överdrivet. Vem vill downgrada? Men det är bra med varningar. Tack.

MVh
Azon

PS. Är en nöjd iPhone ägare sen en dag tillbaka Oj, vilken pryl
DS.

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-18 11:10

Varför starta en ny tråd när det redan finns en om samma ämne?

Ursprungligen av mizi83:

Varför starta en ny tråd när det redan finns en om samma ämne?

För att jag missade det när jag sökte innan, förstås. Tror du verkligen på allvar att jag skulle starta en ny tråd om jag visste att det fanns en annan?

Jag har hittat tråden nu och ska slå ihop den med denna tråd.

Den ursprunliga tråden saknade helt källhänvisning, tog inte upp att det även gällde firmware 1.0.0 och fick det att låta som om det bara gällde dom som använt iPlus (vilket inte är sant), så min information var på sin plats ändå.

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-03-18 15:52

Vad är problemet med 3.8? Slutar nåt att fungera, typ locate me-funktionen i Google Maps?

Ursprungligen av wat:

Vad är problemet med 3.8? Slutar nåt att fungera, typ locate me-funktionen i Google Maps?

Näe, så vitt jag vet slutar ingenting fungera. Locate me ska bara ha att göra med firmware/baseband så vitt jag vet.

Enligt hackarna innehåller 3.8 samma bugg som 3.9 så att man kan skriva om baseband och låsa upp. 3.8 hade jag överhuvudtaget inte hört talas om innan detta kom upp. Uppenbarligen är det en bootloader som ligger med i vissa versioner av firmware-filerna, men inte alla.

Jag trodde förövrigt att iTunes aldrig rörde bootloadern, men uppenbarligen kan det alltså ske om iTunes tror att det saknas bootloader.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-19 17:31

I början var det tänkt att man ska uppdatera bootloadern men det visade sig vara för riskabelt. Så Apple slutade med det men firmware 1.0.2 och 1.1.1 kom med en egen bootloader även om den inte användes. Vilket verkar det som orsakar att man får bootloader 3.8 om man har 3.9FB.

//Rob

1
Bevaka tråden