Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa mitt första Objektiv behöver hjälp och tips ;)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Är en lycklig ägare till en Nikon D40 med standard Kitet. Nöjd med prestandan då jag inte har mycket att jämföra med och att på en skala från 1 till 10 så är jag en 10 på amatörnivå.

Så nu skulle jag vilja köpa ett nytt objektiv, kollat runt lite på internet dustin blandannat och jag tror jag har 18 / 55 nu så skulle vilja ha ett som "nu formulerar jag mig väldigt amatörsmässigt" jag kan stå på avstånd och Zooma in och komma "nära" föremålet. Om jag förstått allt rätt så har jag ett vidvinkel objektiv nu vilket gör att jag är begränsad när det gäller avstånd, skulle även kunna ta foto stående vid sidan av en fotbollsplan och kunna ta en bild som är ganska närainpå spelaren.

Eftersom jag har kollat runt så har jag hittat olika runt 1500 till 2500 vilket är en prisklass jag skulle vilja att ni rekommenderade olika objektiv ifrån. Skall även vara autofokus efter som jag tror inte jag har det i min kamera...

Hoppas jag inte missade något.

Tack på förhand....

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-18 19:33

Vad kul att du är nöjd med din D40. Det kit-objektivet som medföljde är ett s k "normalzoom"-objektiv. Och har en brännvidd på 18-55mm.

Kolla exempel på olika brännviddar som är indelade i olika kategorier på CyberPhoto.se. Denna listar Nikons objektiv.

En "telezoom"-objektiv med brännvidd på 55-200mm eller 70-300mm räcker väl för det du önskar. Nikons egna objektiv är dyra. Alternativet är Sigma eller Tamron som är billigare. Kolla in dem på samma hemsida som jag tipsa om.

Bra hemsida som jag läser en del på är www.fotosidan.se. Kolla under Artiklar > Fotoskola. Där kan du läsa om det mesta. Hur saker fungerar och vad det är för något.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-18 19:44

Kolla tråden Tråden för Nikon D40 och D40x, där kan nog vara andra bra tips. I huvudinlägget i den tråden finns bra länkar till andra relaterade trådar här på forumet. Jag fick många bra tips och svar på frågor i tråden Köpa första systemkamera.

hej tacksam för era svar, nu har jag förstått iaf att det är ett Tele Zoom objektiv jag vill ha på cyberphoto sidan var det billigaste Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (svart)

o det verkar duga gott åt mig men då är frågan, ja skall till new york tror ni att jag kan inhandla det där lite billigare lr är det marginellt? Sedan har jag sett vissa objektiv med en "tratt" längst fram varför har inte dessa det ?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-18 20:53
Ursprungligen av Nefcairion:

hej tacksam för era svar, nu har jag förstått iaf att det är ett Tele Zoom objektiv jag vill ha på cyberphoto sidan var det billigaste Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (svart)

o det verkar duga gott åt mig men då är frågan, ja skall till new york tror ni att jag kan inhandla det där lite billigare lr är det marginellt? Sedan har jag sett vissa objektiv med en "tratt" längst fram varför har inte dessa det ?

Ja, den 55-200 som du nämner ovan är bra. Jag har den andra med VR (inbyggd bildstabilisator i objektivet). Har läst här på forumet att man kan fynda likadant objektiv som man är ute efter till ett lägre pris. Skillnaden är större ju dyrare objektivet är. Det du nämner ovan från CyberPhoto, kanske du tjänar några hundralappar på. Men om du ändå ska dit, så vänta och kolla där först.

Det som ser ut som en skärm är ett s k "motljusskydd". Ingår inte till de billigaste objektiven. Den skärmar av för att inte få solreflexer när man fotograferar i motljus. Se bild nedan.

Denna passar det objektiv du tittat på. Man mäter i diameter, kallas även för filterdiameter.

Du skyddar objektivlinsen med ett UV-filter. Det billigaste är helt ok. Den ska skydda linsen och har annars ingen funktion. Det är rekommenderat att köpa ett sådant i samband med inköp av nytt objektiv. Se bild nedan.

UV-filter på 52mm i diameter.

1
Bevaka tråden