- sajjmon
- Medlem ●
- Kävlinge
- 2008-03-18 19:11
Datorn är en 24" imac (den första 24-tummaren, vit) med geforce 7600 gt 256mb ram.
Har haft en hel del problem med min imac sen jag installerade Leopard. fått massvis med störningar (artefakter) i bilden när jag spelat World of Warcraft och dessutom en hel del hängningar som jag gissar hör ihop med det. Jag misstänker att detta beror på överhettning av grafikkortet och försökte lösa detta genom att använda mig av ett program för att öka hastigheten på fläktarna, detta löste problemet med artefakter i WoW, men de oregelbundna hängningara kvarstod (hängningarna kom dock alltid när jag hade WoW igång). Värt att nämna är att programmet jag använde för att styra hastigheten på fläktarna inte medger att användaren sätter fläkthastigheten under default-värdena, så jag har inte tabbat mig och råkat stänga av en fläkt eller något dylikt. Jag har dessutom hört att datorn låtit betydligt mer efter att ha gjort ändringarna så det rör sig heller inte om nått fel på programmet.
Idag hängde sig datorn under ännu en av mina WoW-sessions, jag gjorde som jag alltid varit tvungen, höll inne startknappen tills datorn stängde av sig, sen startade jag igen. Jag möts av start-ljudet, vit skärm med äpplet på följt av en förloppsindikator. Nästa skärm jag ser är helt svart, hör hårddisken arbeta lite, sen händer inget mer.
Detta har jag gjort:
Provat återställa PRAM (äpple + alt + p + r)
Dragit ut alla sladdar och låtit datorn stå avstängd ett tag (detta tips fick jag av Apple Support)
Försökt boota Leopard-skivan ( datorn typ hänger sig vid den vita startskärmen)
Försökt köra diagnos-programvaran från Leopard skivan (skärmen blir svart)
Försökt boota WinXP via bootcamp, får massor med blåa sträck över skärmen medan XPs laddnings-skärm står och tuggar, följt av svart skärm
Har ringt Apple Support, gav inte någonting direkt, fick massa nummer till service-centers i Malmö.
Vad jag undrar:
Är det någon som vet någon lösning på mina problem? Minsta lilla tips uppskattas!
Hur blir det med ev reparation? Om nu grafikortet är sönder kan det då bytas ut? Vem kommer få bekosta detta? Köpte datorn i slutet på 06 vill jag minnas, precis när 24-tummaren släpptes, valde minsta garanti-paketet
Edit: Jag har nu provat en del andra knep
Provade tycka cmd + v under uppstart, fick då fram en massa text innan jag möttes av en svart skärm med en del vita störningar i sig. vet inte om man kan "pausa" mitt i texten som visas under uppstart (går för fort för att hinna läsa den), tyckte dock att jag kunde urskilja något om att landet var ändrat till NL, inte säker på detta.
Jag provade även att boota xp igen, denna gången valde jag VGA-läge och lyckades då starta xp, det ser dock ut såhär:
http://bayimg.com/FAjfiaABD
Blir mer och mer övertygad om att grafikkortet är kasst