Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Flickr-konto

Tråden skapades och har fått 1022 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Nefcairion:

måste bara säga att jag kollade in Golorps flickr och mäkta imponerande...jag har inte lärt mig redigera bilder ännu, har ingen aning om vart ja skall starta men alla dina bilder även de "trokiga" typ med familj ser mer "mer" ut bara snyggt...

ja starade ett flickr konto jag med, har en nikon d40 standard helt ny inom system och alla bilder är ogrinal inga redigeringar så ha överseende

http://www.flickr.com/photos/24776260@N04/sets/

Jag tackar och rekommenderar samtidigt Adobe Lightroom. Kanonprogram. Man kan dessutom lägga in Presets i programmet. Hittat en inställnig för ljus/färger/skärpa/etc etc etc du gillar? Spar den.

Ta in en ny bild och välj din Preset. Boom! Klart, gör lite finjustering...

Så man kan spara sin egen "stil", dessa presets kan även användas på "utskrifts"-modulen (ex gör en kontaktkarta i Svartvitt med 4*5 foton). Klick! Klart!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 20:23
Ursprungligen av Nefcairion:

måste bara säga att jag kollade in Golorps flickr och mäkta imponerande...jag har inte lärt mig redigera bilder ännu, har ingen aning om vart ja skall starta men alla dina bilder även de "trokiga" typ med familj ser mer "mer" ut bara snyggt...

ja starade ett flickr konto jag med, har en nikon d40 standard helt ny inom system och alla bilder är ogrinal inga redigeringar så ha överseende

http://www.flickr.com/photos/24776260@N04/sets/

Vad kul att du tagit steget in i systemkamera-världen. Kikade på dina foton och de ser bra ut.

Fullständigt OT:

Hittade en sjukt kul tema för min hemsida.
Labbat lite ikväll. Skall fylla på med lite info imorgon /vissa delsidor är tomma/
Lagt in ett bildspel, men det gillade inte stående bilder...

http://hem.bredband.net/jeremiah för den nyfikne.

nice sida..... en fråga hur gjorde du med bilderna för att få så med hundarna mjuka rörelser liksom ?

nef, jag är inte riktigt med på vad du menar. Skakningsoskärpa ?

Idag kom det rolig post... printade bilder från www.crimson.se, beställde tre stora (30x40) bilder. Bl a en go skärgårdsbild som mamma ville ha på väggen.

Det känns mycket gediget med det som Crimson levererar. Det är inte speciellt dyrt heller, tre bilder 30x40 = 121 :- inkl allt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 20:35

Goflorp: Gör du skärmdumpar när du har uppe fotona i Lightroom och sedan via Photoshop lägger in signaturen och slutligen sparar det som en bild och laddar upp dem på flickr?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-03-19 21:16

Här kommer min sida: http://flickr.com/photos/pastamange/

Jag är även med i en grupp kallad "veckans tema". Vi är 13 medlemmar men bara 4 av oss är aktiva. Jag måste verkligen rekommendera denna typ av grupp. Vi kommer helt enkelt överens om ett tema varje vecka - ibland kör vi två veckor.
Det gör att man fotar saker man kanske i vanliga fall inte skulle tänka på att fota. Dessutom blir det av att man fotar vissa grejer som man tänkt på, men som man inte tar sig i kragen att fota annars Mycket roligt.

Jag är dock ganska färsk på DSLR. Köpte en D50 i slutet av förra året.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-19 22:21
Ursprungligen av Hallon:

Här kommer min sida: http://flickr.com/photos/pastamange/

Jag är även med i en grupp kallad "veckans tema". Vi är 13 medlemmar men bara 4 av oss är aktiva. Jag måste verkligen rekommendera denna typ av grupp. Vi kommer helt enkelt överens om ett tema varje vecka - ibland kör vi två veckor.
Det gör att man fotar saker man kanske i vanliga fall inte skulle tänka på att fota. Dessutom blir det av att man fotar vissa grejer som man tänkt på, men som man inte tar sig i kragen att fota annars Mycket roligt.

Jag är dock ganska färsk på DSLR. Köpte en D50 i slutet av förra året.

Jag har själv planerat att börja fotografera i tema. Men ska först bli lite mer varm i kläderna. Har endast haft systemkamera i typ två månader. Schyssta foton du lagt upp på flickr.

Ursprungligen av Reisan:

Goflorp: Gör du skärmdumpar när du har uppe fotona i Lightroom och sedan via Photoshop lägger in signaturen och slutligen sparar det som en bild och laddar upp dem på flickr?

Got me!

Kör Lightroom, slideshow, gör skärmdump.

Får nämligen med all text/info så snyggt då plus att formatet blir smidigt (1680x1050).

MEN den inbyggda skärmdumpfunktionen är ställd på lite för hög komprimering så jag gjorde om den till TIFF och gör om till JPG med GraphicConverter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-20 12:22
Ursprungligen av Goflorp:

MEN den inbyggda skärmdumpfunktionen är ställd på lite för hög komprimering så jag gjorde om den till TIFF och gör om till JPG med GraphicConverter

Med inbyggda skärmdumpfunktionen, menar du någon funktion i Lightroom eller den vanliga i OS X (Cmd+SHIFT+4)?

Ursprungligen av Reisan:

Med inbyggda skärmdumpfunktionen, menar du någon funktion i Lightroom eller den vanliga i OS X (Cmd+SHIFT+4)?

Tar den inbyggda (CMD + Shift + 3), men ställt om den till att spara i TIFF.
Då får jag det jobbiga att göra konverteringen i ngt annat program, men då kan jag styra hur bra det blir..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-21 22:56
Ursprungligen av Goflorp:

Tar den inbyggda (CMD + Shift + 3), men ställt om den till att spara i TIFF.
Då får jag det jobbiga att göra konverteringen i ngt annat program, men då kan jag styra hur bra det blir..

Ja, jag använde cmd+shift+3. Skrev fel innan. Den sparar i PNG just nu. Är det lönt att ändra så att det sparas i TIFF om jag ändå ska göra JPEG:s för skärmvisning? Antar att det blir lite bättre kvalité om man ställer in till TIFF...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-20 23:51

Rätt intressant att fotografera moln/solsken trots allt.

http://www.flickr.com/photos/reisan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-21 22:33

Blev inspirerad av Goflorp:s stylade foton, så nu kör jag med något liknande. Fast på alla mina foton. Foton blir mer tilltalande om man stylar till dem lite. Även om själva motivet är mindre exalterande...

http://www.flickr.com/photos/reisan

Vad jag verkligen gillar är att man kan göra femtio inställningar och sedan sparar man den som en Preset i modulen Develop. Nästa gång man tar in en bild klickar man på Preset'en, gör några småjusteringar.. klart.

Man kan spara Presets i andra moduler med t ex i Slideshow har jag en som ger svart bakgrund, exponeringsinfo, datum och min signatur i Typsnittet Scriptina...

Alltså kan jag importera en bunte bilder, välja ut ett par, lägga på mina presets, småjustera lite exponering/fäger etc, växla till Slideshow, lägga på data och signatur, fixa en skärmdump, konvertera den till jpg och lägga upp den med FlickR's eget Upload-program på 10min...

Det märks väldigt tydligt att Lightroom måste vara underbart om man är bildredaktör på en tidning.

Jag tycker mig ana att väldigt många av GP's bilder ser likadana ut i tonen numera, ökad kontrast, mera svärta, dragning åt extra förstärkning i det blå. Kan sätta fem spänn på att det är presets i Lightroom

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-21 22:53
Ursprungligen av Goflorp:

Vad jag verkligen att man kan göra femtio inställningar och sedan sparar man den som en Preset i modulen Develop. Nästa gång man tar in en bild klickar man på Preset'en, gör några småjusteringar.. klart.

Man kan spara Presets i andra moduler med t ex i Slideshow har jag en som ger svart bakgrund, exponeringsinfo, datum och min signatur i Typsnittet Scriptina...

Alltså kan jag importera en bunte bilder, välja ut ett par, lägga på mina presets, småjustera lite exponering/fäger etc, växla till Slideshow, lägga på data och signatur, fixa en skärmdump, konvertera den till jpg och lägga upp den med FlickR's eget Upload-program på 10min...

Det märks väldigt tydligt att Lightroom måste vara underbart om man är bildredaktör på en tidning.

Jag tycker mig ana att väldigt många av GP's bilder ser likadana ut i tonen numera, ökad kontrast, mera svärta, dragning åt extra förstärkning i det blå. Kan sätta fem spänn på att det är presets i Lightroom

Det tänkte jag inte på, att spara Presets. Jag bara gjorde smärre justeringar i Develop, sen ställde jag in bakgrundsfärger, linjefärg, placering av signatur och spela upp Slideshow och gjorde skärmdumpar av de jag ville ha. Slutligen in i PS och gjorde om dem till JPEG.

Ursprungligen av Reisan:

Det tänkte jag inte på, att spara Presets. Jag bara gjorde smärre justeringar i Develop, sen ställde jag in bakgrundsfärger, linjefärg, placering av signatur och spela upp Slideshow och gjorde skärmdumpar av de jag ville ha. Slutligen in i PS och gjorde om dem till JPEG.

Backa tillbaka till den bilden du maipulerade och känner att "Det här vill jag ha som GRUND...". Där skapar du en ny Preset.

Det är det lilla "plusset" på samma rad som "Presets" som är nyckeln till det hela..

Jag har gjort en som jag lite blygsamt döpt till "Jeremiah"

Du kanske skall döpa dina till "ReisanStyle", med samma blygsamhet....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-21 23:49
Ursprungligen av Goflorp:

Backa tillbaka till den bilden du maipulerade och känner att "Det här vill jag ha som GRUND...". Där skapar du en ny Preset.

Det är det lilla "plusset" på samma rad som "Presets" som är nyckeln till det hela..

Jag har gjort en som jag lite blygsamt döpt till "Jeremiah"

Du kanske skall döpa dina till "ReisanStyle", med samma blygsamhet....

Aha ok, jag ska ta och prova att göra ett par olika presets. Tack för tipset.

Ursprungligen av Reisan:

Aha ok, jag ska ta och prova att göra ett par olika presets. Tack för tipset.

Om du söker på google med "lightroom presets" så hittar du mkt....

Både developer-presets och även för Print (typ 3x3 bilder på en sida etc)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 20:26
Ursprungligen av Goflorp:

Om du söker på google med "lightroom presets" så hittar du mkt....

Både developer-presets och även för Print (typ 3x3 bilder på en sida etc)

Ok, ska googla efter presets. Vore bra med fler, börjar bli less på de som finns som standard i LR. Men det passar mig inte i developer-delen eftersom jag justerar olika efter olika behov för respektive foto. Dock lägger jag på en preset för att skapa ett mer konstnärligt, effektfullare motiv.

TIFF'en krossar ju inte ner och slänger en massa ...
PNG gör väl inte det helelr har jag för mig.

Jag tyckte jag fick artefakter i himlarna när jag körde med skärmdump -> JPG

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-21 23:51
Ursprungligen av Goflorp:

TIFF'en krossar ju inte ner och slänger en massa ...
PNG gör väl inte det helelr har jag för mig.

Jag tyckte jag fick artefakter i himlarna när jag körde med skärmdump -> JPG

Ok, ska ta och prova och se om jag ser nån skillnad på PNG och TIFF och köra med det bästa.

Skärmdumpar? Är det inte lättare att markera bilderna och exportera dom?

Ursprungligen av irrelogical:

Skärmdumpar? Är det inte lättare att markera bilderna och exportera dom?

Finns säkert ngt sätt men jag har ännu inte rotat runt i det.. .att:

Med skärmdumpmetodern får jag med all text och ramning etc runt bilderna som
jag vill ha med. Exporterar jag får jag bara bilden inget annat.

Men jag skall gräva lite i detta nu i helgen, det är ju att gå omvägar annars.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 20:22
Ursprungligen av Goflorp:

Finns säkert ngt sätt men jag har ännu inte rotat runt i det.. .att:

Med skärmdumpmetodern får jag med all text och ramning etc runt bilderna som
jag vill ha med. Exporterar jag får jag bara bilden inget annat.

Men jag skall gräva lite i detta nu i helgen, det är ju att gå omvägar annars.

Kikade efter något fiffigt att ställa in så att man kunde få med inställningar i exporterade foton. Men inte synliga på själva fotot. Utan det hänger ju med i metadatan. Och som syns i den ytterligare infon om varje foto på flickr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 19:47

Kanske lite nördigt, men nu har jag stylat fotona, lagt in vilket läge jag använde och vad jag hade för inställningar i kameran. Kan vara kul för någon eller som egen referens för att kunna bli bättre.

http://www.flickr.com/photos/reisan

Ursprungligen av Reisan:

Kanske lite nördigt, men nu har jag stylat fotona, lagt in vilket läge jag använde och vad jag hade för inställningar i kameran. Kan vara kul för någon eller som egen referens för att kunna bli bättre.

http://www.flickr.com/photos/reisan

Om man vill se den infon kan man ju bara klicka in på metadatan. Som du verkar ha förlorat på de bilderna dock

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-22 20:21
Ursprungligen av Zawamura:

Om man vill se den infon kan man ju bara klicka in på metadatan. Som du verkar ha förlorat på de bilderna dock

Ja, det är inte exporterade foton. Har kompromissat i den biten för att slippa för mycket redigering i ett annat program. Hade kunnat lägga in inställningsfaktan i bilden men tyckte inte att det blev snyggt, så det hamna på kommentaren istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-24 17:04

I förmiddags var det solsken och halvmolnigt i Malmö. Jag tänkte: Gött mos, då kan jag sticka till Ribersborgs stranden och plåta lite. När jag gav mig iväg var det oförändrat väder. När jag kom fram till mitt mål, så snöa det och blåste rejält. Men det var kul att plåta, så jag brydde mig inte om väderomslaget.

Som de brukar säga, det finns inget dåligt väder med bra kläder...

Fit for action

Har slängt upp lite foton på http://www.flickr.com/photos/reisan

Senast redigerat 2008-03-25 22:59
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-29 07:49

Äntligen!
Efter många års dreggel och väntan slog jag till på en Nikon D40. Nu en månad senare tog jag mig i kragen och fixade ett Flickr-konto, http://www.flickr.com/photos/oscarwalden/

Har med stort intresse följt Nikon D40-tråden sedan starten och försöker nu ta mig till alla tips och idéer. Inte lätt, men det ska förhoppningsvis ge resultat

Bevaka tråden