- Rajje
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-03-20 19:52
Äntligen har Apple i.o.m. 10.5 gjort programmet DVD-spelare till något vettigt (om än fortfarande helt inkonsekvent i sitt beteende jämfört med resten av systemet och alla andra program). Trodde jag.
Tyvärr visade det sig att DVD-spelare fortfarande är helt och hållet oanvändbart för att titta på film med.
Varför? Jo, programmet sänker och höjer den jävla ljudvolymen automatiskt precis hela tiden. Så fort en person t.ex. skriker i en film, dämpas ljudet osannolikt mycket; om personen skriker riktigt högt, blir det nästan helt tyst. Och så fort det kommer en tyst och lugn scen utan bakgrundsljud, ökar ljudvolymen ordentligt, så att det brusar våldsamt i högtalarna.
Det är alltså ingen liten automatisk höjning jag pratar om, utan en väldigt kraftfull. Långsamt går den också, så att man hela tiden mycket tydligt hör hur volymen går uuuupp och neeer och uuuupp och neeer, om någon t.ex. pratar och sedan är tyst i några sekunder.
Alltså: Precis alla ljudeffekter som är tänkta att vara starka i en film blir nästan helt tysta, medan alla tysta, tysta ljud förstärks riktigt rejält och blir de enda hörbara. Filmens ljudmix, som ofta gjorts med stor omsorg av en seriös artist, blir praktiskt taget helt omvänd och därmed värdelös att lyssna på.
Jag låter hellre bli att titta på en film, om den blir helt förstörd på det här viset av DVD-spelare. Jag låter kanske som en audiofil nu, men sätt i en DVD och lyssna själva – det är extremt tydliga ljudnivåskillnader. Det borde över huvud taget inte finnas någon sådan här funktion, men det minsta de kan göra efter sju års utveckling är ju att slänga in en liten kryssruta för att stänga av funktionen.
VLC då? Ja, det kör jag med sålänge. Men om jag ska snacka om jobbigheter med DVD-spelare, kan jag ju inte låta VLC gå fri. Det är ett hemskt program. Det förstör min trevliga hemmakväll varenda jävla gång. Det kraschar om och om igen, får ljud att hamna ur synk, poppar upp med massa meddelanden bara för att DVDn inte hade hunnit spinna upp än, etc. Framförallt har det ett helt värdelöst gränssnitt som ingen vanlig människa skulle förstå sig på. Min mor som alltid glömmer bort vad "Dock" är och som definitivt inte hittar till sin hemmapp om man inte säger "huset" - även hon ska kunna spela upp en vanlig satans DVD-film. Tyvärr misslyckas hon nu varenda gång och tvingas ringa mig i tid och otid.
När man sätter i en DVD ska ett enkelt, snyggt och ordentligt DVD-spelarprogram komma upp – inte ett monster till betaversion av ett videoverktyg, med 99999 funktioner som alla finns långt inne i menyer eller via kortkommandon som endast de visa känner till.
Att tjafsa med konstiga program som bara jävlas trodde jag var reserverat för Windows-användare. Men i dag konstaterar jag: Mac är inte att rekommendera för DVD-uppspelning.